عصر بازار

مخالفت نمایندگان زن با "حذف مهریه و تقسیم اموال بین زوجین"

عصر اعتبار- نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس از ارایه پیشنهادش مبنی بر حذف مهریه و تقسیم اموال زوجین بعد از ازدواج در این کمیسیون خبر داد و گفت: متاسفانه روزی که این موضوع را در کمیسیون اجتماعی مطرح کردم، چند نفر از زنان مسئول که در این جلسه حضور داشتند، اگرچه تحصیلات عالی هم داشتند، اما با این موضوع مخالفت کردند.

مخالفت نمایندگان زن با "حذف مهریه و تقسیم اموال بین زوجین"
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، مسعود رضایی (نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس) در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش آمار محکومان مهریه در پی بالا رفتن قیمت سکه، تدبیر مجلس برای کاهش آمار این محکومان چیست؟ گفت: قانون معمولا خلق‌الساعه نیست و نباید هر اتفاقی که می‌افتد، فورا یک قانون برای آن بنویسند، این روش نادرست است.

    وی با بیان اینکه قانون باید دورنمایی از آینده داشته باشد، خاطرنشان کرد: قانون باید پذیرش و مقبولیت مردمی داشته و جامعه‌پذیر باشد تا اجرایی شود. در حقیقت قانون برای آینده است و هر اتفاق یا رویدادی که شکل می‌گیرد باید منطبق با قانون باشد.

    نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: در گذشته میزان مهریه سنگین در نظر گرفته می‌شد و با وضعیت اقتصادی فرد متناسب نبود، از همین رو معیار 110 سکه در نظر گرفته شد، اگرچه در حال حاضر هم با توجه به افزایش قیمت ارز برخی افراد توان پرداخت یک سکه را هم ندارند، اما ما نمی‌توانیم صرفا به این دلیل قانونی مصوب کنیم، چراکه تصویب قانون اینگونه نیست و اصلا قانون‌نویسی راهکار مناسب برای کاهش آمار محکومان مهریه نیست.

    رضایی در واکنش به اینکه مگر نباید قانون به روز بوده و پاسخگوی مشکلات و معضلات روز باشد، توضیح داد: تعیین یک قانون جدید برای مقابله با این مشکل، درمان نیست، بلکه تنها یک مُسکن است. حتی اگر قیمت سکه پایین هم نیاید دلیلی نمی‌شود که ما بخواهیم یک قانون جدید نوشته و میزان 110 سکه را تغییر دهیم، بلکه معتقدم باید این موضوع را به صورت ریشه‌ای و از اصل اصلاح کنیم.

    وی با بیان اینکه در جامعه ما مشکلات زندگی بسیار است، تاکید کرد: متاسفانه اقتصاد ما بیمار شده است و اگر مسائل اقتصاد حل شود، همه مسائل جزیی نیز حل خواهد شد، اما اگر مشکل اقتصاد برطرف نشود، مشکلات دیگر نه تنها در حال که در در آینده هم حل نخواهد شد، بنابراین اگر یک زوج بر اثر مشکلات اقتصادی قصد طلاق داشته باشند، موضوع مهریه هم نباشد، از هم جدا خواهند شد، چراکه توان ادامه زندگی ندارند.

    نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: شخصا معتقدم مهریه باید از ازدواج حذف شود و هیچ اعتقادی به مهریه ندارم، چراکه مهریه را متناسب با این زمان نمی‌بینم، اگر مهریه در گذشته با پشتوانه مسائل فقهی و دینی تعیین می‌شد، امروزه متناسب با سال تولد تعیین می‌شود که هیچ توجیهی ندارد و در نهایت هم برای اینکه بتوانند مهریه‌شان را دریافت کنند، باید دردسرهای فراوانی تحمل کنند.

    رضایی خاطرنشان کرد: بنابراین بهتر است، مهریه حذف شود و مانند بسیاری از کشورهای دنیا، وقتی دو نفر با هم ازدواج می‌کنند، به هر چه بعد از زندگی مشترک رسیدند با هم نصف کنند و به این می‌گویند؛ نقد شدن مهریه که پشتوانه زنان است و هر کسی تا قبل از ازدواج هر چه دارد، برای خودش و همانطور که گفتم، بعد از ازدواج اگر زندگی‌شان رشدی داشت، بین هر دو تقسیم شود، این روش بهتر از این مهریه‌ای است که عندالمطالبه بوده و وقتی زن می‌خواهد آن را دریافت کند، مشکلات فراوانی برای هر دو نفر ایجاد می‌کند.

    وی با تاکید بر اینکه معتقدم زنان باید اولین گروهی باشند که از این نظر حمایت کنند، گفت: متاسفانه روزی که من این موضوع را در کمیسیون اجتماعی مطرح کردم، چند نفر از زنان مسئول که در این جلسه حضور داشتند، اگرچه تحصیلات عالی هم داشتند، اما با این موضوع مخالفت کردند.

    او تاکید کرد: زنان باید این پیشنهاد را بپذیرند و از طریق فعالان زنان از مجلس این موضوع را مطالبه کنند تا در ابتدا فضاسازی در این زمینه ایجاد شود و وقتی فضای آن ایجاد شد یا از طریق لایحه دولت وارد مجلس شود یا به عنوان طرحی از سوی نمایندگان مطرح شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی