عصر بازار

تفاوت نرخ ارز و وضع قوانین عجولانه، چالش های پیش روی صادرات

عصر اعتبار- رئیس کنفدراسیون صادرات گفت:بعد از تغییرات نرخ ارز، شاهد تعدد بخشنامه ها و قوانین هستیم که این امر به صادرات کشور لطمه می زند.

تفاوت نرخ ارز و وضع قوانین عجولانه، چالش های پیش روی صادرات
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد لاهوتی در گفتگوی 18:30 شبکه خبر در خصوص تعدد قوانین و دلایل آن تصریح کرد: بعد از تغییرات نرخ ارز و ایجاد شرایط خاص در کشور ، شاهد تعدد بخشنامه ها و قوانین مختلف هستیم.

    وی افزود: شرایط ویژه ارز برای ما نیز قابل درک است اما بهتر است تصمیم گیری در اینگونه شرایط اقتصادی با تامل بیشتری صورت گیرد.

    رئیس کنفدراسیون صادرات با اشاره به اینکه همکاری بیشتر بین دستگاهها می تواند بخش صادرات کشور را تسهیل ببخشد گفت: هیچ کدام از محدودیت ها در قوانین بالادستی ما ظرف مدت 6 ماه گذشته رعایت نشده است بعنوان مثال برای ممنوعیت برخی کالاها در حوزه صادرات باید سه ماه قبل در نشر جراید اطلاع رسانی شود و از شتابزدگی جلوگیری شود.

    وی به انگیزه صادرات در تفاوت نرخ ارز اشاره کرد و گفت: اگرچه در چند سال اخیر از ثبات قوانین در حوزه صادرات ، واردات و تولید برخوردار بوده ایم اما باید به سیاست گذاری ها توجه بیشتری شود.

    این مقام مسئول تصریح کرد: در 21 فروردین امسال اعلام شد بدون محدودیت با ارز 4200 هزار تومان ، واردات انجام گیرد و بر همین اساس ظرف یکماه و نیم 28 میلیارد دلار ثبت سفارش شد ، بعد از آن دولت مجبور شد سیاست های اقتصادی را اصلاح کند.

    لاهوتی با توجه به اینکه همیشه این شرایط باقی نخواهد ماند گفت: چنانچه دولت تصمیمی برای صادرات می گیرد باید حقوق صادرکننده رعایت شود.

    وی افزود: با وجودی که در گذشته 6 ماه فرصت بازگشت ارز به کشور گذاشته شده بود اما کاهش این مدت به سه ماه فرصت بازگشت ارز در  واقعیت برای برخی مواقع امکان ندارد و اجرای بخشنامه در این خصوص را با اشکال ایجاد می کند.


    بر اساس این گزارش خسروتاج رئیس کل سازمان توسعه تجارت در ادامه برنامه گفت: تغییرات نرخ ارزی، فوریت بخشی برخی قوانین، تغییر محدودیت های صادراتی و یا حتی بیش اظهاری صادرکنندگان می تواند به تعدد قوانین صادراتی منجر شود.

    وی با تاکید بر اینکه علت اصلی و ریشه تعدد قوانین صادرات چند نرخی و تغییرات لحظه ای ارز است، افزود: قوانین انبوه از طرف سازمان ها و وزارت خانه ها از یک سو و محدودیت های قانونی قوه قضائیه بر صادرات کشور تاثیر گذاشته است.

    وی گفت: تفاوت نرخ ارزی زمینه تخلفات صادراتی و اقتصادی را نیز افزایش داده است.

    خسروتاج تصریح کرد: تغییرات نرخ ارز باعث شده صادر کنندگان محصولات مختلف قبل از آمادگی محصول برای صادرات برای اینکه بتوانند از بالاترین نرخ ارز استفاده کنند محصول خام و نارس را صادر می کنند و این در دراز مدت به بازار صادرات کشور تاثیر منفی می گذارد.

    وی افزود: تعهد نامه ارزی همان مطالب سه تا 4 ماهه گذشته در مصوبات دولت است که امروز به تعهدنامه ارزی برای صادرکنندگان تبدیل شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو