عصر بازار

طلا در آستانه ثبت اولین صعود هفتگی در یک ماه اخیر قرار گرفت

نزول شاخص دلار به قعر ۲ماهه

عصر اعتبار- افت شاخص دلار آمریکا پس از کاهش شدت بخشی از نگرانی‌های مربوط به تنش‌‌های جنگ تجاری میان آمریکا و چین موجب افزایش قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی شد. شاخص دلار تا ظهر روز جمعه در کف ۲ماهه قرار داشت و همین مساله فضا را برای تقویت بهای فلز زرد مهیا کرده بود.

نزول شاخص دلار به قعر ۲ماهه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، طلا پس از تجربه دو روز ا‌فزایش متوالی روز جمعه را نیز با صعود به قیمت 1211 دلاری آغاز کرد. هرچند این روند تا پایان روز دوام نداشت و نگرانی‌های مربوط به بی‌نتیجه ماندن مذاکرات «برگزیت» (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا)، ارزش پوند و یورو را در برابر دلار تضعیف کرد. تقویت یورو و پوند در معاملات روز پنج‌شنبه مهم‌ترین عامل تضعیف شاخص دلار محسوب می‌شود. نرخ برابری یورو به دلار پس از 14 هفته به سطح 18/ 1 بازگشت و پوند پس از 10 هفته نرخ برابری در سطح 33/ 1 را تجربه کرد. رشد ارزش این دو ارز در بازار جهانی، شاخص دلار را به عقب‌نشینی واداشت تا ارزهای اقتصادهای نوظهور نیز فرصتی برای رشد پیدا کنند. راند آفریقای جنوبی، روبل روسیه و زلوتی لهستان هریک بالغ بر یک درصد در برابر دلار آمریکار تقویت شدند. 

    اونس طلا در حال ثبت نخستین صعود هفتگی در طول یک ماه اخیر است. قیمت هر اونس فلز گرانبها با لمس 1211 دلاری به بالاترین سطح خود در ماه سپتامبر رسید. قیمت طلا در هفته جاری تا ظهر جمعه نزدیک به 3/ 1 درصد افزایش یافته بود که پس از عقب نشینی مجدد به قیمت 1205 دلاری به 8/ 0 درصد افت کرد. سرمایه‌گذاران فعال در بازارهای جهانی منتظر برگزاری نشست هفته آینده فدرال رزرو آمریکا هستند. به عقیده کارشناسان، کمیته بازار آزاد آمریکا در نشست هفته آینده خود نرخ بهره را برای سومین بار در سال 2018 میلادی افزایش خواهد داد. در این صورت، شاخص دلار با حمایت نرخ بهره بانکی روند صعودی خود را مجددا از سر خواهد گرفت و طلا تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرد. البته عوامل حمایت‌کننده از فلز زرد نیز نقش مهمی بر عهده دارند. آمارهای رسمی شورای جهانی طلا نشان می‌دهد ذخایر طلای روسیه تا ابتدای سپتامبر سال‌جاری میلادی از 64 میلیون اونس نیز عبور کرده و همزمان، میزان صادرات طلای سوئیس نیز ماه گذشته رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. رشد تقاضا برای طلای فیزیکی در دو کشور چین و هند عامل اصلی افزایش صادرات سوئیس تلقی می‌شود.

    برخی از کارشناسان، آمارهای تولید ناخالص داخلی ایالات ‌متحده در سه ماهه دوم سال‌جاری را یکی از عوامل قدرت گرفتن شاخص دلار عنوان می‌کنند. اگرچه رشد اقتصادی آمریکا در این بازه زمانی قابل توجه بود، اما قانون کاهش نرخ مالیات‌ها به‌خصوص در بخش شرکت‌ها در ثبت این آمار نقش پررنگی داشت. از آنجا که این عامل حداکثر تا چند ماه دیگر رویکرد مثبتی از خود به‌جا خواهد گذاشت؛ بنابراین تا سال آینده میلادی نرخ رشد واقعی اقتصاد آمریکا بدون این مولفه نمایان خواهد شد که بالطبع کمتر از نرخ رشد 3ماهه سوم است.

    طلا از آوریل سال‌جاری میلادی تحت‌تاثیر حمایت تنش‌های تجاری و افزایش نرخ بهره از شاخص دلار، نزول کرده است. عامل جنگ تجاری و عواقب نامعلوم آن (از نظر شدت لطمه) می‌تواند منجر به تداوم روند کاهش اونس و در نتیجه حرکت صعودی شاخص دلار شود. تا به اینجا با این دید که اقتصاد آمریکا از تنش‌های تجاری خسارت کمتری نسبت به طرف‌های درگیر خواهد دید سرمایه‌گذاران اقدام به خرید دلار کرده‌اند. این روند دلار را به‌عنوان ذخیره امن برای سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی تبدیل کرده است. البته در‌صورتی‌که دیدگاه سرمایه‌گذاران با مشخص شدن تاثیرات اصلی تنش‌های تجاری بر اقتصاد این کشور تغییر کند، حمایت این عامل دیگر به سود شاخص دلار نخواهد بود و طلا جایگزین دلار در صدر ذخایر امن می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی