عصر بازار

بانک جی پی مورگان هشدار داد:

امکان تبدیل جنگ تعرفه ای میان آمریکا و چین به جنگ سرد اقتصادی

عصر اعتبار- بانک جی پی مورگان هشدار داد که جنگ تعرفه ای میان آمریکا و چین می تواند به جنگ سرد اقتصادی تبدیل شود که هیچ کسی در جهان از آن سود نخواهد برد.

امکان تبدیل جنگ تعرفه ای میان آمریکا و چین به جنگ سرد اقتصادی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، تحلیل گران بانک جی پی مورگان چیس آمریکا گفتند، اقدامات مقابله به مثل بین دو اقتصاد بزرگ جهان یعنی چین و ایالات متحده می تواند شروع یک اختلاف اقتصادی طولانی مدت باشد و هر دو کشور پیشرفت های خود را در این حوزه دنبال می کنند.

    جی پی مورگان اعلام کرد تعرفه های اضافی، 0.6 نقطه درصد به رشد تولید ناخالص داخلی چین آسیب خواهد زد و چنین روند نزولی می تواند به فشار منفی موجود بر اقتصاد این کشور به دلیل تلاش های پکن برای کاهش انعطاف پذیری به وام ها و انتقال به سمت رشد جهت دار به مصرف اضافه شود.

    همچنین «جینگ آلریچ» مدیرعامل و قائم مقام جی پی مورگان در بخش آسیا-اقیانوسیه گفت: این موضوع آسان نخواهد بود و مسیر آن پر از دست انداز خواهد بود. در حال حاضر باید فکر کنیم که آیا جنگ تجاری فعلی به یک جنگ سرد اقتصادی تبدیل خواهد شد. البته امیدواریم که این اتفاق نیافتد؛ ضمن اینکه همچنان فرصتی وجود دارد که ممکن است به آشتی دو کشور منجر شود.

    همه ما می دانیم اگر جنگ تجاری ادامه پیدا کند به یک وضعیت باخت باخت تبدیل می شود و هیچ کسی در جهان از آن نفع نخواهد برد. این کارشناس بانک جی پی مورگان گفت: پکن سیاست داخلی خود را به دلیل فشارهای خارجی تغییر نخواهد داد. مشکل در حوزه فناوری است که دو کشور خواهان پیشگام شدن در آن هستند. البته چین در حال حاضر در بسیاری از حوزه پیشگام است.

    بر پایه این گزارش، آمریکا به تازگی 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی را مشمول تعرفه اضافی کرده و چین هم در مقابل 60 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی آمریکایی را مشمول تعرفه اضافی کرده است.

    پیش از این دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا بارها چین را به دلیل رفتارهای تجاری غیر منصفانه نکوهش کرده و شرکت های چینی را متهم به سرقت فناوری و حقوق معنوی محصولات آمریکایی کرده بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی