عصر بازار

وضعیت ۳ ماهه رشد اقتصادی؛

رشد بخش کشاورزی منفی شد

عصر اعتبار- برآوردهای مرکز آمار ایران از رشد اقتصادی ۳ ماهه نخست سال جاری نشان از منفی شدن رشد در بخش کشاورزی و رشد مثبت در بخش صنعت و خدمات دارد.

رشد بخش کشاورزی منفی شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، بررسی جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت نرخ رشد اقتصادی در بهارامسال نشان می دهد که بیشترین رشد در گروه خدمات با 3.2 درصد اتفاق افتاده و کمترین رشد نیز در گروه کشاورزی با منفی 8 دهم درصد بوده است.

    در عین حال، رشد اقتصادی در گروه صنعت نیز به میزان 4 دهم درصد بوده و به صورت کلی نوسانات رشد اقتصادی بخش های مختلف اقتصادی باعث شده تا نرخ رشد اقتصادی در بهار امسال بدون نفت 1.9 درصد و با نفت نیز 1.7 درصد باشد.

    همچنین بانک مرکزی نیز طی روزهای گذشته نتیجه محاسبات خود از وضعیت رشد اقتصادی فصل بهار سال جاری را اریه کرد. در این گزارش آمده است: بر اساس داده‌های حاصل از منابع آماری و برآوردهای مقدماتی انجام شـده از سوی بانک مرکزی، در خصـوص تولیـد ناخـالص داخلی کشور، نتایج اولیه نشان دهنده آن است که تولیـد ناخـالص داخلـی بـه قیمـت پایـه و بـه قیمـت هـای ثابـت سال 1390 از 1647.7 هزار میلیارد ریال در سه ماهه اول سال 1396 به 1676.7 هزار میلیارد ریـال در سـه ماهـه اول سال 1397 افزایش یافته است. نتایج مقدماتی حاصل از بررسی روند تحولات ارزش افزوده فعالیت‌های اقتصـادی حاکی از برآورد رشد اقتصادی 1.8 درصدی برای فصل اول سال 1397 است.

    از سوی دیگر در سمت تقاضای اقتصاد و براساس برآوردهای اولیـه‌ای کـه در خصـوص اقـلام هزینـه ای اقتصاد همچون مخارج مصرف نهایی بخش خصوصی، مخارج مصرف نهایی بخش دولتی، تشـکیل سـرمایه ثابـت ناخالص و صادرات و واردات درسه ماهه اول سال 1397 به عمل آمده است، رشد اقلام هزینـه‌ای فـوق الـذکر بـه قیمت‌هـای ثابـت سـال 1390 بـه ترتیـب 0.3 -، 3.9، 0.8 -، 10.0 و 3.2 درصـد نسـبت بـه دوره مشـابه سـال قبـل است.

    در مجموع، رشد هزینه ناخالص داخلی به قیمت بازار در سه ماهه اول سـال 1397 نسـبت بـه دوره مشـابه سال قبل 2.5 درصد افزایش یافته است. لازم به ذکر است که محاسبات انجام شده در خصوص نرخ رشد اقتصادی فصل اول سال 1397 مقدماتی بوده و در معرض تجدید نظر قرار دارد.

    لازم به ذکراست که محاسبات انجام شده در خصوص نرخ رشد اقتصادی فصل اول سال 1397 مقدماتی بوده و در معرض تجدید نظر قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی