عصر بازار

سهم ۵.۲ درصدی گروه نفت در تولید ناخالص داخلی؛

رشد ۲.۵ درصدی هزینه ناخالص داخلی به قیمت بازار

عصر اعتبار- رشد هزینه ناخالص داخلی به قیمت بازار در سه ماهه اول سـال ۱۳۹۷ نسـبت بـه دوره مشـابه سال قبل ۵ /۲ درصد افزایش یافته است.

رشد ۲.۵ درصدی هزینه ناخالص داخلی به قیمت بازار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از میزان، بر اساس آمار بانک مرکزی بر اساس داده‌های حاصل از منابع آماری و برآورد‌های مقدماتی انجام شـده در خصـوص تولیـد ناخـالص داخلی کشور، نتایج اولیه نشان دهنده آن است که تولیـد ناخـالص داخلـی بـه قیمـت پایـه و بـه قیمـت هـای ثابـت در سال 1390 از 7/ 1647 هزار میلیارد ریال در سه ماهه اول سال 1396 به 7/ 1676 هزار میلیارد ریـال در سـه ماهـه اول سال 1397 افزایش یافته است.


    • رشد 1.8 درصدی تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه

    بنا بر این امار درصد تغییرات تولید ناخالص داخلی بر حسب فعالیت‌های اقتصادی و اقلام هزینه‌ای در بخش ارزش افزوده گروه کشاورزی در سه ماهه ابتدایی سال جاری 0.3 درصد به ثبت رسیده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 2.2 درصد اعلام شده بود.

    ارزش افزوده گروه نفت در مدت مذکور 5.2 درصد رشد داشته که این رقم در سه ماهه نخست سال گذشته 5.9 درصد ثبت شده است که این گروه بیشترین سهم را در تولید ناخالص داخلی دارند.

    ارزش افزوده گروه صنایع ومعادن در فصل بهار 0.1 درصد افزایش داشته که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 4.6 درصد افزایش داشته است؛ و ارزش افزوده گروه خدمات نیز رشد 1.1 درصدی را تجربه کرده است که این رقم در سال گذشته افزاش 4.3 درصدی داشته است.

    بنا بر این آمار تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه در سه ماهه نخست سال جاری رشد 1.8 درصدی و در مدت مشابه سال گذشته رشد 4.6 درصدی داشته است.

    • رشد 2.5 درصدی هزینه ناخالص داخلی به قیمت بازار

    در بخش هزینه‌ها نیز در سه ماهه نخست سال جاری مخارج مصرف نهایی بخش خصوصی افت 0.3 درصدی را تجربه کرد که این رقم در سال گذشته افزایش 5.7 درصدی داشته است.

    مخارج مصرف نهایی بخش دولتی افزایش 3.9 درصدی را به ثبت رساند که این رقم در سال پیش از ان افزایش 2.6 درصدی داشته است.

    تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به عنوان تنها شاخصی که در روند نزولی قرار دارد در فصل بهار افت 0.8 درصدی و در مدت مشابه سال گذشته خود کاهش 1.8 درصدی داشته است.

    در گروه صادرات کالا‌ها و خدمات در مدت مذکور رشد 10 درصدی و در سه ماهه نخست سال گذشته رشد 1.3 درصدی را از آن خود کرده است که این گروه بیشترین سهم را در بخش هزینه ناخالص داخلی به قیمت بازار به خود اختصاص داده اند.

    و در نهایت در گروه واردات کالا‌ها و خدمات شاهد رشد 3.2 درصدی در سه ماهه نخست فصل بهار و رشد 16.4 درصدی در مدت مشابه سال گذشته آن هستیم.

    به صورت کلی می‌توان گفت: هزینه ناخالص داخلی به قیمت بازار در سه ماهه نخست سال جاری رشد 2.5 درصدی و در مدت مشابه سال گذشته رشد 3.5 درصدی داشته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو