عصر بازار

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

FAFT با شروطی تاثیر مثبت بر روابط بانکی دارد

عصر اعتبار- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید اگر تضامینی در راستای FATF دریافت شود می تواند در شرایط تحریمی تاثیر مثبت بر روابط بانکی داشته باشد.

FAFT با شروطی تاثیر مثبت بر روابط بانکی دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خانه ملت، علی اکبر کریمی در خصوص تاثیر پذیرش FATF بر روابط بانکی در شرایط تحریم اظهار داشت: این رویه که ایران با جامعه جهانی در خصوص رفتار اقتصادی و مالی در داخل کشور شفافیت سازی کنیم و شائبه هایی به ویژه در حوزه پول شویی را برطرف کنیم اقدام لازم و مناسبی است.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: واقعیت این است که در رابطه با FATF مانند سایر مسائلی که ما در رابطه با کشورهای غربی به ویژه آمریکا داریم مثل موضوع حقوق بشر و صنعت هسته ای، بیشتر بهانه گیری مطرح است تا رفع واقعی موانع.

    نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس دهم بیان داشت: با توجه به بهانه گیری که آنها دارد،   در خصوص FATF هم به نظر می رسد که پذیرش تمام تعهدات و اجرای آنها الزاما ما را به شرایط ایده آل در روابط بانکی ومالی با دنیای خارج به ویژه کشورهای غربی نمی رساند.

    وی با تاکید بر اینکه باید تضامین لازم اخذ شود، گفت: به همین خاطر قبل از انجام هرگونه تعهدی، چه در حوزه تصویب قوانین و کنوانسیون ها و چه تصویب شروط 49 گانه ای که در FATF مطرح بود، باید تضامین لازم را اخذ کنیم تا با پذیرش این شروط و متعهد شدن به آنها مشکلات مالی و بانکی به طور واقعی حل خواهد شد.

    ایران پیشاپیش شروط FATF را پذیرفت

    کریمی با بیان اینکه ایران به اکثر شروط FATF پایبند است، بیان داشت: براساس گزارش های موجود، در حال حاضر ایران به 49 شروط FATF به غیر از چند مورد که در لوایح چهارگانه دولت آمده بود عمل کرده ایم و به نوعی پیشاپیش این شروط را پذیرفته ایم و عمل کردیم؛ اما همچنان در وضعیت بلاتکلیفی قرار داریم ضمن اینکه تعاملات مالی و بانکی هم با موانع مشکلات جدی مواجه است.

    تحریم ها و FATF اهرمی برای فشار به ایران است

    این نماینده مجلس تاکید کرد: با عنایت به اینکه مشکلات بانکی و روابط مالی کشور ناشی هم ناشی از تحریم ها و هم ناشی از مسائل و مشکلات در چارچوب FATF است به نظر می رسد که این دو موضوع ابزاری شده دست آمریکا و قدرت های غربی برای فشار آوردن به جمهوری اسلامی ایران به گونه ای که ما در هر سمت قضیه توافق میکنیم سمت دیگر را پُر رنگ می کنند و ما را تحت فشار قرار می دهند.

    وی افزود: در قضیه برجام، قرار بود کلیه موانع بانکی ومالی برداشته شود اما دیدیم این کار صورت نگرفت و بانک های بزرگ دنیا تقریبا با ما همکاری نکردند و دلیل آنها این بود که آمریکا بانک هارا تحت فشار گذاشته و آنها از ترس آمریکا همکاری نکرده اند.

    پذیرش تمام شروط به نفع مصالح  کشور نیست

    کریمی با فرض اینکه پذیرش تمام شروط FATF بیان داشت:فرض کنید تمام شروط FATF را بپذیریم وقتی فشار آمریکا بر بانک ها وجود داشته باشد این پذیری چه خاصیتی دارد، از طرف دیگر پذیرش شروط FATF و شرایطی که هست بخشی به معنا این است ما اطلاعات تراکنش های مالی را در اختیار این سیستم قرار دهیم در حالی که این کار الزاما به نفع ما نیست و مصالح کشور را دنبال نمی کند.

    این نماینده مجلس با تاکید براینکه ما باید این اعتماد را برای خودمان در داخل کشور اجرا کنیم، گفت: ایجاد اعتماد در کشور به این معنا نیست اسرار و تراکنش های مالی کل کشور به سهولت در اختیار سامانه FATF قرار گیرد که از آنجا دراختیار دشمنان جمهوری اسلامی قرار خواهد گرفت، بنابراین در موضوع بررسی و تصویب لوایح چهارگانه و پذیرش FATF با هوشیاری عمل کنیم.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: اگر تضامینی گرفته شود که شرایط به نفع جمهوری اسلامی ایرن باشد در آن صورت FATF می تواند بر بهبود روابط بانکی تاثیرگذار باشد، اما با توجه به شرایطی که هست ما این را عملی نمی دانیم، آنها به هیچ وجه حاضر به دادن تضامینی نمی شود که شرایط ایده آل را برای ایران فراهم کند و ثمره این موضوع مانند برجام فقط امتیاز دادن یک طرفه ما است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی