عصر بازار

رییس کل اسبق بانک مرکزی:

۲ کاری که دولت برای هدایت نقدینگی به تولید باید انجام دهد

عصر اعتبار- رییس کل اسبق بانک مرکزی با اشاره به لزوم هدایت نقدینگی به سمت تولید گفت: اولین کار برای هدایت این حجم از نقدینگی آرامش بخشیدن به فضای کسب و کار و همچنین کاهش موانع اداری و دومین کار، ایجاد یک نرخ واحد برای قیمت ارز است.

۲ کاری که دولت برای هدایت نقدینگی به تولید باید انجام دهد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، طهماسب مظاهری، رییس کل اسبق بانک مرکزی در مصاحبه با رادیو، درخصوص الزامات مدیریت و هدایت نقدینگی، اظهار کرد: در طول 12 سال گذشته دولت برای تامین منابع لازم برای هزینه هایش از طریق ایجاد نقدینگی، تجهیز منابع کرده است و به این موضوع توجه نداشته که نقدینگی در بانک ها و سطح جامعه را در حد رشد اقتصادی کشور تنظیم کند.

    وی با بیان اینکه در شرایط کنونی باید به دنبال راهکار استفاده درست از نقدینگی به وجود آمده باشیم، افزود: در حال حاضر در دولت هیچگونه مکانیزم و سازوکاری برای کاهش 30 درصدی نقدینگی وجود ندارد.

    رییس کل اسبق بانک مرکزی اشاره کرد: یکی از عوامل رشد نقدینگی شتابان پرداخت سودهای موهومی توسط بانک ها به سپرده گذاران بوده است.

    مظاهری گفت: در حال حاضر هزار و 600 هزار میلیارد تومان نقدینگی داریم که این میزان با افزایش نرخ ارز اگر در برهه ای از زمان معادل 300 میلیارد دلار ارز بوده، اما اکنون معادل 150 میلیارد دلار یا کمتر است.

    وی با اشاره به اینکه  نقدینگی مایه حیات اقتصاد است، بیان کرد: اگر درصدد پیشبرد اهداف اقتصادی هستیم نیاز به جذب نقدیندگی در حوزه تولید داریم، لذا باید نقدینگی موجود در سطح جامعه را در مسیر سرمایه گذاری و رشد تولید هدایت کنیم.

    رییس کل اسبق بانک مرکزی توضیح داد: اولین کار برای هدایت این حجم از نقدینگی آرامش بخشیدن به فضای کسب و کار و همچنین کاهش موانع اداری و بوروکراسی های موجود برای دریافت مجوز توسط دولت است، زیرا این امر موجب تمایل و اعتماد مردم برای سرمایه گذاری و فعالیت در حوزه تولید می شود.

    مظاهری تصریح کرد: دومین کار برای کنترل نقدینگی ایجاد یک نرخ واحد برای قیمت ارز است که با آن بازار ارز به تعادل نسبی برسد اگرچه این قیمت ممکن است بالا باشد.

    وی گفت: در چند روز اخیر تصمیم مناسبی در جهت تمرکز اختیار سیاست گذاری ارز در بانک مرکزی گرفته شد، البته این اختیار به لحاظ قانونی وجود داشته اما در عمل با مداخلات اعضای دولت در بانک مرکزی این نقش کمرنگ شده بود و با این تصمیم زمینه لازم برای سرمایه گذاری افزایش خواهد یافت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی