عصر بازار

هند نرخ بهره را افزایش نداد؛

روپیه سقوط کرد

عصر اعتبار- در حالی که انتظار می‌رفت بانک مرکزی هند برای جلوگیری از سقوط روپیه، نرخ بهره خود را افزایش دهد، با بدون تغییر گذاشتن غیرمنتظره آن، روپیه را محکوم به سقوط به بدترین نرخ تاریخ خود کرد.

روپیه سقوط کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، در حالی که انتظار می‌رفت بانک مرکزی هند برای جلوگیری از فشارهای تورمی ناشی از سقوط روپیه و بالا رفتن قیمت نفت، نرخ بهره خود را افزایش دهد، در اقدامی غیرمنتظره برای تحلیل‌گران، با بدون تغییر گذاشتن آن، روپیه را محکوم به سقوط کرد.

    کمیته سیاست‌گذاری پولی، بانک رزرو هند، نرخ بهره این کشور را در 6.50 درصد بدون تغییر باقی گذاشت. این درحالیست که اکثریت تحلیل‌گران رویترز پیش‌بینی می‌کردند که نرخ بهر افزایش پیدا کند.

    در حالی‌که در دو جلسه قبلی بانک مرکزی هند، نرخ بهره 0.25 درصد افزایش یافته بود، این بار 5 نفر از 6 عضو کمیته سیاست‌گذاری پولی، به تغییر ندادن نرخ بهره رای دادند.

    اما این بانک در اقدامی سیاست پولی خود را از «خنثی» به «افزایش حساب شده نرخ بهره» تغییر داد. رییس بانک مرکزی هند، اورجیت پاتل، در کنفرانس خبری گفت: سیاست «افزایش حساب شده نرخ بهره»، به معنای این است که در چرخه نرخ بهره بانک دیگر گزینه کاهش نرخ بهره از روی میز کنار رفته است، اما ما مجبور نیستیم در هر جلسه خود نرخ بهره را بالا ببریم.

    بانک مرکزی هند همچنین پیش‌بینی خود از تورم را اندکی بهبود بخشید. این بانک پیش‌بینی کرد در میان‌مدت نرخ تورم مصرف‌کننده 4.00 درصد شود و تا ماه جون 2019 نرخ آن به 4.8 درصد برسد. این درحالیست که قبلا در ما آگوست مقدار این تورم 5.00 درصد پیش‌بینی شده بود.

    اما پس از اعلام بیانیه بانک مرکزی، در بازارهای مالی هند، نرخ سود اوراق قرضه 10 ساله دولتی، که قبل از این اجلاس 8.13 درصد بود، به 8.05 درصد افت کرد. سرمایه‌گذاران بسیاری که انتظار داشتند نرخ بهره بالا برود، گرفتار شدند.

    ارزش روپیه با 1 درصد سقوط به بدترین نرخ تاریخ خود در برابر دلار رسید و به 74.23 روپیه در برابر هر دلار رسید. این درحالیست که قبل از جلسه بانک مرکزی نرخ برابری روپیه با دلار 73.65 بود.

    به نظر می‌رسد که بانک مرکزی در انتخاب بین پایداری مالی و تقویت روپیه، گزینه اول را انتخاب کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو