عصر بازار

در فرابورس برای نخستین بار؛

پذیره نویسی صندوق جسورانه بازنشستگی

عصر اعتبار- پذیره نویسی یک هفته ای صندوق جسورانه فناوری بازنشستگی (فنابا) در بازار سوم فرابورس ایران آغاز شد.

پذیره نویسی صندوق جسورانه بازنشستگی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، جواد عشقی نژاد در نشست خبری بررسی وضعیت صندوق سرمایه گذاری فناوری بازنشستگی گفت: این صندوق جسورانه نخستین حضور صندوق های بازنشستگی در حوزه استارت آپ ها و صندوق های جسورانه است که می تواند تامین مالی جدیدی را برای این صندوق ها رقم بزند.
    عشقی نژاد تصریح کرد: این ششمین صندوق جسورانه یا VC است که به فرابورس ایران وارد می شود و نخستین عرضه پذیره نویسی این صندوق است که به مدت یک هفته کاری تا 5 آبان ماه در بازار سوم فرابورس ایران انجام خواهد شد.
    وی اظهار داشت: این صندوق جسورانه با سرمایه 10 میلیارد تومان در حوزه فناوری مالی با تمرکز بر فناوری بیمه‌ای و خدمات فاوای مورد نیاز صندوق بازنشستگی کشوری خواهد بود. ارزش مبنای هر واحد سرمایه‌گذاری این صندوق که دوره فعالیت آن 7 سال است، 100 هزار تومان و مبلغ پرداخت‌شده از ارزش مبنای هر واحد سرمایه‌گذاری 20 درصد و مبلغ تعهد‌شده از ارزش مبنای هر واحد سرمایه‌گذاری آن نیز 80 درصد است. حداقل تعداد واحد قابل خریداری توسط هر کد معاملاتی حقیقی و حقوقی یک هزار واحد و حداکثر تعداد واحد قابل خریداری نیز 10 هزار واحد است.
    عشقی نژاد ادامه داد: سرمایه گذار 20 درصد ارزش واحد سرمایه گذاری را در ابتدا پرداخت و 80 درصد بقیه را نیز متعهد می شود که طی سنوات تعیین شده به صندوق جسورانه پرداخت کند و به نوعی در این صندوق سرمایه گذاری انجام می دهد.
    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به محدودیت های این صندوق جسورانه گفت: این صندوق وارد سرمایه گذاری در صنایع و ظرفیت هایی که در اهداف تعیین شده قرار نمی گیرند، نمی شود، همچنین سرمایه گذاری بیش از 35 درصد انجام نمی دهد.
    عشقی نژاد صندوق جسورانه فناوری بازنشستگی یا «فنابا» را نخستین صندوق جسورانه در حوزه بازنشستگی و ششمین صندوق از این دست در فرابورس عنوان کرد و گفت: مطالعه حضور و فعالیت صندوق های بازنشستگی جهان در این نوع سرمایه گذاری ها که عمر آن در کشورمان به دوسال نیز نمی رسد، نشان می دهد که صندوق های جسورانه حتی در بحرانی ترین شرایط صندوق های بازنشستگی توانسته اند ضمن کمک به این صندوق ها، آن ها را در بلندمدت به منابع پایدار رسانده و موجب رشد سرمایه ها و بهبود شرایط ذی نفعان آن ها شوند.
    وی با بیان اینکه یکی از اهداف تشکیل این صندوق جسورانه اصلاح پرتفوی سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری بوده است، تاکید کرد: این صندوق جسورانه، راه جدیدی برای سرمایه گذاری صندوق های بازنشستگی در ایران که تاکنون به صورت سنتی انجام شده است، می گشاید و کمک می کند تا با نگاه بلندمدت منابع مالی جدیدی برای صندوق ها و حتی اشخاص حقیقی که علاقه مند به سرمایه گذاری در این صندوق ها هستند، فراهم کند.
    عشقی نژاد همچنین یادآور شد: در صندوق جسورانه فناوری بازنشستگی (فنابا) نیازهای صندوق بازنشستگی به خصوص در حوزه سلامت و فناوری اطلاعات و حوزه های مالی استخراج شده و برای پاسخ به این نیازها امکان ورود استارت آپ ها به گونه ای تعریف شده تا سرعت دسترسی به بازار هدف و همچنین ارائه و تسهیل خدمت مورد نیاز به جامعه هدف افزایش یابد.
    امیرسینا جیرفتی، مدیر اجرایی این صندوق جسورانه نیز در این نشست خبری گفت: در حال حاضر بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در کشورمان کوتاه‌مدت و با ریسک بالا هستند در حالی که سرمایه‌گذاری در صندوق‌های خطرپذیر یا جسورانه بلندمدت بوده و نیاز به صبر بیشتری دارند.
    وی تصریح کرد: ذات سرمایه گذاری جسورانه این است که در کوتاه مدت جواب نمی‌دهد و استارت‌آپ‌ها در ابتدا بازدهی لازم را ندارند. ضمن اینکه استارت‌آپ‌هایی که شکست می‌خورند چون در مراحل اولیه سرمایه گذاری قرار دارند، هزینه زیادی روی دوش صندوق‌ها نمی‌گذارند و در نتیجه ورود به این نوع سرمایه گذاری در بلندمدت قابل دفاع بوده و سرمایه لازم را باز می گرداند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی