عصر بازار

ایران با خرید طلا به دنبال تقویت اقتصاد و پول ملی

عصر اعتبار- کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بسیاری از کشورها به خرید طلا رو آورده اند و ایران هم به عنوان کشوری است که با این رویکرد به دنبال تقویت اقتصاد و ارز خود است.

ایران با خرید طلا به دنبال تقویت اقتصاد و پول ملی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، تحلیل گران اقتصادی بر این باور هستند که کشورهای جهان به دلیل بلاتکلیفی در مورد آینده مناقشات اقتصاد جهانی در حال روی آوردن به طلا هستند. جنگ های تجاری و اختلافات سیاسی آمریکا، اقتصادهای نوظهور را در حال مجبور کردن به عقب نشینی از دارایی های دلار خود می کند.

    در همین حال «میخائیل ماشچنکوف» تحلیل گر شبکه اجتماعی برای سرمایه گذاران در روسیه گفت: در آینده نزدیک شاهد آن خواهیم بود که تغییرات بزرگی در قوانین بازی به وجود می آید. در شروع سال جاری میلادی، کشورهای در حال توسعه به عنوان اولین سرمایه گذارانی بودند که احساس ترس و وحشت کردند. اگر بحران در آمریکای لاتین و جنوب آسیا کسی را شگفت زده نکند، اکنون زمان آن است که در مورد بزرگترین اقتصادی های جهان نگران باشیم.

    سیاست تهاجمی آمریکا در سال های اخیر، باعث شده تا بسیاری از کشورها به دنبال جایگزینی برای دلار باشند؛ ضمن اینکه ذخایر طلای خود را تقویت کنند. نگرانی ها در مورد آینده رشد اقتصاد جهانی به یک انگیزه مضاعف برای خرید طلا تبدیل شده است. سوال های زیادی در مورد سیاست حمایتی دونالد ترامپ وجود دارد.

    همچنین «دنیز لیسیتزین» تحلیل گر موسسه مالی FinIst گفت: نشانه هایی وجود دارد که نظام مالی جهان که دلار آمریکا بر آن مسلط است، می تواند به فروپاشی منجر شود. این نشانه ها شامل انتشار پول کنترل نشده از کشورهای مختلف، افزایش نرخ بهره در آمریکا، جنگ های تجاری، افزایش سریع در قیمت انرژی، تنش های ژئوپولتیکی در سوریه، عراق و همچنین جنگ در یمن است.

    وی افزود: بسیاری از کشورها در حال خرید طلا هستند و متوجه شدند که پول کاغذی توسط تورم دائما در حال از دست دادن ارزش خود است و ارزش سهام هم به دنبال یک بحران به شدت کاهش پیدا می کند؛ ضمن اینکه سپرده گذاری های خارجی هم می تواند مصادره یا مسدود شود.

    همچنین ترکیه 187 تن طلا در سال گذشته میلادی خریداری کرد و طلای خود را از فدرال رزرو آمریکا به آنکارا استرداد داد. بر همین اساس، «دنیز لیسیتزین» گفت: ایران هم از طلا برای تثبیت بخشیدن به اقتصاد خود استفاده می کند. ایران مجبور به تغییر پرداخت ها از دلار به طلا است. اقتصاد ضعیف و تورم بالا، تهران را مجبور کرده که طلا را به بازار داخلی خود تزریق کند که بعداز آن می تواند شاهد ثبات اقتصادی و تقویت ارز ریال بود.

    ضمن اینکه بسیاری از کشورهای همسایه ایران از قبیل ترکیه از تسویه حساب ها به طلا با ایران سود می برند. ترکیه تراز تجاری مثبت دارد و لیر را تقویت می کند. ولادیمیر روزانکووسکی کارشناس در مرکز مالی بین المللی گفت: مجارستان، لهستان، روسیه، چین، هند، ترکیه و عربستان سعودی در حال انباشت طلا هستند. جایگزین هایی برای اوراق قرضه خزانه داری آمریکا به لحاظ حجم نقدینگی بازار وجود دارد؛ اما کشورهای محتاط خواهان افزایش ذخایر خود هستند. طلا در حقیقت به عنوان تنها جایگزین است، حتی برای آن کشورهایی که بر این باور نیستند.

    مارک گوهیمن تحلیل گر اقتصادی در TeleTrade گفت: تحت چنین شرایطی، بسیاری از بانک های مرکزی به طلا به عنوان یک مامن امن سنتی نگاه می کنند که به آنها اجازه می دهد در تلاطم احتمالی بازارها مقاوم باشند؛ ضمن اینکه قیمت طلا معمولا در زمان بحران ها افزایش پیدا می کند و این موضوع می تواند به عنوان یک عامل پشتیبانی برای ارزهای ملی باشد. بسیاری از کشورها به ویژه چین و روسیه به دلیل مقابله با وابستگی به دلار آمریکا به طلا روی آورده اند و دارایی های دلار را در ذخایر خود در حال کاهش دادن هستند. تحلیل گر FinIst گفت: نه تنها چین و روسیه به طلا روی آورده اند؛ بلکه آلمان بیش از 300 تُن طلای خود را به کشور بازگردانده است و این رقم برای هلند تقریبا 100 تُن شمش طلا است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی