عصر بازار

بیت کوین ۱۰ ساله شد

عصر اعتبار- بیت کوین در شرایطی وارد سن ۱۰ سالگی شد که در اوایل رونمایی و معرفی نه تنها جدی گرفته نمی شد، بلکه مورد تمسخر برخی چهره های سرشناس حوزه فناوری مثل بیل گیتس نیز قرار داشت.

بیت کوین ۱۰ ساله شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از انتخاب، شاید اگر قرار باشد تولد 10 سالگی بیت کوین را تبریک بگوییم ابتدا باید به تکنولوژی زیربنایی آن، یعنی بلاکچین تبریک بگوییم . این سیستم ، توسط بانک هایی مانند جی پی. مورگان و غول های فناوری مانند آمازون و فیسبوک ایجاد شد.

    بیت کوین 10 ساله شده و به نوعی بلوغ در بازار نیز رسیده است اما نکته جالب این است که هنوز شک و تردیدهای متعددی در مورد نحوه فعالیت های ارز دیجیتال در بازار سرمایه گذاری وجود دارد و حتی برخی کشورها فعالیت های بیت کوین را ممنوع کرده اند.

    با توجه به داده های موجود در پایگاه" CoinMarketCap.com"، کل سرمایه گذاری بازار کریستوآرو اکنون 200 میلیارد دلار است و بیت کوین با ارزش بازار حدود 110 میلیارد دلار بیش از نیمی از سرمایه ها را تشکیل داده است.

    درست 10 سال پیش در چنین روزی، همانطور که Lehman Brothers اعلام ورشکستگی کرد و اقتصاد جهانی به رکود اقتصادی رسیده بود، یک ایده جدید برای جایگزینی پول بی سر و صدا به صورت آنلاین ساخته شد.

    در 31 اکتبر 2008، بیت کوین متولد شد و طی 10 سال گذشته از یک سرگرمی در میان برنامه نویسان به یک برند مهم در وال استریت تکامل یافته است. بیت کوین به عنوان نخستین و مشهورترین ارز دیجیتالی به سرعت بین سرمایه گذاران خرده فروشی جهان موجب شگفتی شد و با وجود تلاش آن برای دور زدن برخی قوانین دست و پاگیر، مورد توجه برخی از نهادهای قدرتمند جهان نیز قرار گرفت.

    بیت کوین 10 ساله شد / نگاهی به ایده ای ساده که تبدیل به یک طوفان پولساز شد

    شاید چیزی که اغلب در مورد بیت کوین معماست داستان پیدایش آن است. براساس آخرین داستان ها، این از دیجیتال توسط یک رمزنگار ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکوموتو طراحی شده است، اگرچه این اسم بیشتر ژاپنی به نظر می رسد اما برخی بر این باور بودند که بعید به نظر می رسد اساس انگلیسی کامل و نرم افزار بیت کوین در ژاپن متولد شده باشد.

    هانطور که اشاره شده نظریه ها در این خصوص بی پایان است. برای مثال برخی می گویند این مبدع بریتانیایی تبار است و برخی از افراد نیز معتقدند خالق بیت کوین آمریکایی، ایرلندی یا فنلاندی است. جالب است که برخی می گفتند ایلان ماسک مدیرعامل تسلا بیت کوین را طراحی کرده و حتی برخی دیگر معتقد بودند مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک در این ماجرا نقش دارد.

    با همه این ها این روزها بیت کوین بیش از 6.2 میلیارد دلار ارزش دارد و شاید به همین دلیل هم باشد که مبدع و بناینگذار بیت کوین تمایلی به افشاگری نشان نمی دهد.

    هدف اصلی پیدایش بیت کوین از ابتدا بر اساس معاملات سفید طراحی شده بود، گرچه این روزها بیت کوین به ابزاری برای قمار و معاملات پشت پرده هم تبدیل شده است. در یک توضیح اولیه درمورد بیت کوین می خوانیم: "بیت کوین صرفا یک نسخه یکپارچه از پول نقد الکترونیک است که اجازه می دهد پرداخت های آنلاین به طور مستقیم از یک طرف به دیگری انجام شود، آن هم بدون مراجعه به یک موسسه مالی."

    بیت کوین 10 ساله شد / نگاهی به ایده ای ساده که تبدیل به یک طوفان پولساز شد

    پس از افت و خیزهای بیت کوین در سال 2009 برای شناسانده شدن بین مردم، در پایان سال 2010، مردم کم کم این ارز را به عنوان یک ارز واقعی شناختند. ارزی که ارزش کل آن به بیش از یک میلیون دلار می رسید.بازار مبادله بیت کوین مستقر در توکیو در سال 2010 راه اندازی شد و سه سال بعد، تقریبا 70 درصد از کل معاملات اوراق بهادار در جهان را مدیریت کرد.

    اما زمانی که بیت کوین به نقطه عطف قیمت 1 دلار رسید، به طور مؤثر از سوی سیستم بانکی ایالات متحده برای بررسی مسائل نظارتی منجمد شد و تا سال 2013 تجارت آن عملا متوقف شد. علت این موضوع ورود بیت کوین به بازار وب تاریک معاملات بود؛ معاملاتی مثل اسلحه، مواد مخدر و سایر کالاهای غیرقانونی.درواقع به نظر می رسید بیت کوین به عنوان پولی منتخب از سوی مجرمان سایبری شناسایی شده است.

    بیت کوین در سال گذشته در حدود 1،000 دلار رشد کرد و تا دسامبر بیش از 19،000 دلار به فروش رسید و مجموع سود خود را به 1300 درصد افزایش داد، اما از آن زمان تا کنون بیش از 60 درصد کاهش یافته است و بر اساس آخرین براوردها حدود 6،300 دلار معامله شده است.

    در حال حاضر هیچ نهاد واحدی مسئول نظارت بر بیت کوین نیست. هر کشور و حتی ایالت های مختلف قوانین مخصوصی را در مورد نحوه رفتار با بیت کوین طراحی کرده اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو