عصر بازار

سرعت رشد نرخ دستمزدها به رکورد سال ۲۰۰۹ رسید

تداوم اشتغال کامل در بازار آمریکا

عصر اعتبار- گزارش‌های مربوط به اشتغال در آمریکا، عصر روز گذشته منتشر شد. براساس داده‌های منتشرشده از سوی وزارت کار ایالات‌متحده، نرخ بیکاری همچنان رکورد ۴۹ ساله خود را حفظ کرده است.

تداوم اشتغال کامل در بازار آمریکا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، ثبت مجدد نرخ بیکاری 7/ 3 درصدی همزمان با ایجاد 250 هزار فرصت شغلی جدید در بخش غیرکشاورزی و رشد محدود نرخ دستمزدها از تداوم وضعیت اشتغال کامل در آمریکا حکایت دارد. اشتغال کامل براساس تعریف فدرال رزرو با ثبت نرخ بیکاری زیر سطح 5/ 4 درصدی معنا پیدا می‌کند. نرخ رشد دستمزدها با تاخیر چندماهه بالاخره از سطح 3 درصدی عبور کرد و به سرعتی مشابه با روند سال 2009 میلادی رسید.

    انتشار آمار اشتغال پیش از بازگشایی وال‌استریت اثرگذاری خود را در شاخص‌های بازار آتی سهام آمریکا بروز داد. وال‌استریت پس از 3 روز افزایشی با توجه به روند بازار آتی در آستانه ثبت چهارمین روز صعودی خود قرار داشت.  در سوی دیگر بازارهای جهانی، شاخص دلار به پشتوانه داده‌های مثبت در خصوص بازار کار، آمادگی لازم برای رشد را پیدا کرده بود. هرچند تقویت دلار به معنای افزایش فشار بر طلا است؛ اما گزارش‌های مثبت درباره روند رو به رشد تقاضای خرید این فلز گرانبها از سوی بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف، سپر محافظتی طلا در مقابل فشار محتمل شاخص دلار شد. شورای جهانی طلا در گزارش اخیر خود از رویه افزایشی خرید از سوی بانک‌های مرکزی و رشد تقاضای مصرفی خبر داد. روند تقاضا در هفته‌های اخیر افت ذخایر طلای صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری را جبران کرده و از بازگشت اقبال مصرف‌کنندگان به فلز زرد حکایت می‌دهد. فروش زیورآلات طلا در بازارهای چین، هند و سایر کشورهای جنوب شرق آسیا نیز تاثیر زیادی بر رشد تقاضای طلا داشته است. از سوی دیگر کاهش قیمت جهانی طلا در ماه‌های ابتدایی سال شرایط را برای رشد تقاضای شمش و سکه مهیا کرده بود. ظرف فصل سوم سال‌جاری میلادی این نوع از تقاضا با رشد 28 درصدی روبه‌رو شده است.  عوامل مثبت دیگر برای رشد قیمت طلا در گزارش شورای جهانی نوسانات شدید شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی و التهابات نرخ ارز در بازارهای نوظهور هستند. تقاضای شمش و سکه طلا در بازار چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار مصرف در طول این مدت با رشد 25 درصدی روبه‌رو شد و به 86 تن رسید. خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهان نیز با 22 درصد رشد به بیش از 148 تن رشد داشت که بالاترین سطح خرید طلا از سوی نهادهای پولی جهان از سال 2015 میلادی به‌شمار می‌رود. بانک‌های مرکزی سراسر دنیا با پیشتازی روسیه، ترکیه و قزاقستان در مجموع بالغ‌بر 148 تن طلا در 3 ماه سوم سال‌جاری میلادی خریداری کرده‌اند. ارزش طلای خریداری‌شده نزدیک به 8/ 5 میلیارد دلار است. روسیه بیشترین سهم را با خرید 2/ 92 تن به خود اختصاص داده و برای نخستین بار در طول تاریخ، ذخایر فلز زرد بانک مرکزی کشور را به بالای سطح 2000 تن  رسانده است. تلاش اقتصادهای نوظهور برای کاهش اتکا به دلار از سال گذشته وارد مرحله جدیدی شده که یکی از ابزار‌های آن جایگزین کردن طلا در سبد ذخایر به‌شمار می‌رود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی