عصر بازار

دبیر انجمن مالی اسلامی خبر داد:

تخصیص تسهیلات قرض الحسنه برای آموزش‌های مالی اسلامی

عصر اعتبار- سعید مستشار ، در این گفتگو عنوان کرده برای آموزش‌های مالی اسلامی از جمله DBA حمایت‌هایی همچون امکان اخذ تسهیلات قرض الحسنه برای مشارکت کنندگان از سوی انجمن مالی اسلامی فراهم شده است.

تخصیص تسهیلات قرض الحسنه برای آموزش‌های مالی اسلامی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبر ی«عصر اعتبار» به نقل از فارس، عضو هیأت مؤسس و دبیر کمیته پذیرش انجمن مالی اسلامی در مصاحبه‌ای تفصیلی به آخرین دستاوردهای این تشکل 5 ساله اشاره کرده است.

    انجمن مالی اسلامی ایران به منظور گسترش و پیشبرد و ارتقای علمی دانش مالی اسلامی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه مالی اسلامی تشکیل شده‌ و اهدافی همچون انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی با محققان و متخصصانی که به گونه‌ای با علم مالی اسلامی، اعم از بازار سرمایه، بازار پول و صنعت بیمه و سایر حوزه‌های مرتبط سر و کار دارند را دنبال می کند.

    سعید مستشار ، در این گفتگو عنوان کرده برای آموزش‌های مالی اسلامی از جمله DBA حمایت‌هایی همچون امکان اخذ تسهیلات قرض الحسنه برای مشارکت کنندگان از سوی انجمن مالی اسلامی فراهم شده است.

    این گفتگو که به اجمال از افق‌های پیشروی انجمن مالی اسلامی و اهداف آن سخن گفته شده در پیش روی شما قرار گرفته است.

    - مبنای تأسیس انجمن مالی اسلامی و هدف‌گذاری آن چیست؟

    مستشار: سال 1393 انجمن مالی اسلامی تأسیس و فعالیت اجرایی آن از سال 1394 آغاز شده است.

    هدف اصلی این تشکل ایجاد کانون علمی و پژوهشی است که بتواند به نهادهای تصمیم گذار اجرایی پیشنهاد برای تصمیم سازی ارائه نماید و به نوعی به توسعه بازار مالی کمک کند. به عنوان مثال طرح بانکداری بدون ربا که نهادهای تقنینی و اجرایی در حال پیگیری است از جمله فعالیت‌های انجمن است.

    انجمن مالی اسلامی در این حوزه از منظر تخصصی و پژوهشی ورود می‌کند و نشست‌هایی را برگزار می‌کند. هدف اصلی نیز تسهیل و کمک به نهادهای سیاست گذار و اجرایی است تا بتوانند در مسیری که حرکت می‌کنند بطور مشخص در حوزه مالی اسلامی، بانکداری، بیمه و حوزه بازار سرمایه، اگر بنایی برای توسعه دارند از کمک‌های انجمن مالی اسلامی به عنوان بازوی علمی پژوهشی نیز استفاده کنند.

    بیش از 22 نشست ماهانه در دوره اخیر انجمن مالی اسلامی برگزار شده که تمرکز آن بر حوزه‌هایی است که نیاز بازارمالی کشور است.در حوزه ابزارها و نهادهای جدید و مقررات وضع شده عمدتاً تمرکز بر استفاده از خروجی‌های نهادهای ذی ربط است.

    - اما عملکرد انجمن مالی اسلامی نشان داده اغلب به دنبال نقش مشورتی است تا نقش اجرایی...

    مستشار: بطور طبیعی انجمن‌های علمی نقش مشورتی دارند و فلسفه وجودی آن‌ها ورود به بخش‌های اجرایی نیست .این تشکل‌ها بر حوزه‌های علمی و توسعه ای تمرکز می‌کنند و بطور طبیعی یافته‌های خود را در اختیار نهاد اجرایی قرار می‌دهند. نهادهایی همچون سازمان بورس، بیمه مرکزی و بانک مرکزی از این یافته‌ها استفاده می‌کنند.

    هر چه فعالیت‌ها توسعه یابد فارغ از نگاه انتفاعی می‌تواند از پژوهشگران با خدماتی همچون بورسیه دانشجویی حمایت کند کما اینکه از مشارکت کنندگان در دوره‌های دانشگاهی همچون DBA با همکاری بانک رسالت و اعطای تسهیلات قرض الحسنه حمایت کرده است.

    - یکی از حلقه‌های واسط  در فعالیت‌های پژوهشی استفاده از دانشگاه‌ها است. شما چه ارتباط موثری میان دانشگاه‌های متنوع داخلی برای توسعه کارهای پژوهشی و تحقیقاتی ایجاد کرده‌اید؟

    مستشار: اغلب فعالیت‌های انجمن مالی اسلامی بطور مشترک با همکاری نهادهای مختلف اعم از دانشگاه‌ها است. بطور مثال هم اکنون دوره DBA بازار سرمایه یا NBA را برگزار می‌کنیم که این دوره با همکاری دانشگاه امام صادق(ع) و سازمان بورس برگزار می‌شود.

    بسیاری از کارهای تحقیقی با همکاری دانشگاه‌ها است. نشست‌های هم اندیشی نیز با ترکیب افراد و تشکل‌های مختلف انجام می‌شود.در عمل ساختار انجمن با ساختار علمی کشور و دانشگاههای کشور تنیده شده است و به نوعی جامعه دانشگاهی ذیر ربط همواره درگیر هستند.در همه رویدادها به نوعی جامعه دانشگاهی مختلف از جمله در همایش‌های سالانه درگیر هستند و خوراک علمی و پژوهشی تولید می‌کنند.

    - برنامه‌های آینده انجمن با توجه به ضعف شدید دانشگاه‌ها در حوزه مدیریت مالی اسلامی و فاصله بالای میان بازار کار و دانشگاه‌ها چیست؟

    مستشار: بطور مشخص در چند حوزه تمرکز ویژه خواهیم داشت. یکی از حوزه‌ها بحث بین المللی است. یکی از اهداف کلیدی که بطور جدی دنبال می‌شود ،  توسعه تعاملات بین المللی با تشکل‌های بسن المللی در حوزه مالی اسلامی است.از این موضوع دو هدف مشخص دنبال می‌شود. این اعتقاد وجود دارد که حوزه مالی اسلامی در ایران تجارب و دستاور دهای زیادی را در بر دارد که مغفول مانده است.

    شاید در ساختارهای رسمی حاکمیتی، بخشی از آن‌ها منتقل شده اما انجمن‌های علمی فارغ از فضای سیاسی هستند و متأثر نمی‌شوند. از طرفی بسیار راحت تر می‌توانند تجارب و دیدگاه‌ها را منتقل کنند بنابراین از طریق ارتباط با تشکل‌های بین المللی علاوه بر انجمن مالی اسلامی ، آن‌ها نیز تعاملات خود را برقرار می‌کنند و برایند آن منجر به توسعه بازار مالی ایران بطور مشخص از حیث اسلامی می‌شود.

    نکته قابل تأمل اینکه در سه ماه اخیر چند تفاهم نامه خوب با انجمن مالی اسلامی و دوره‌های DBA مشترک برگزار شده است.

    در حوزه بحث تربیت نیروی انسانی متخصص در این حوزه نیز انجمن مالی اسلامی معتقد است بطور مشخص در حوزه اجرایی تربیت افراد متخصص آشنا به حوزه فضای مالی همچنان ضعف وجود دارد.در حوزه مالی اسلامی نیز این موضوع بیشتر است. در فضای دانشگاهی آنطور که باید به این موضوع پرداخته نشده است. بنابراین دوره‌های MBA و DBA بازار سرمایه تعریف شده که هدف آن تربیت اشخاصی است که مسلط بر بازار سرمایه باشند.

    در حوزه پژوهشی نیز فصلنامه‌هایی با این رویکرد دنبال می‌شود و با نهادهای ذی ربط نیز دوره‌های کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت از جمله با سازمان بورس انجام می‌شود. هدف این است که دانش مالی اسلامی در سطح افرادی که اثر گذار بر بازار مالی ایران هستند از سطوح مدیریت تا کارمند یک شعبه بانکی آشنایی لازم انجام و فضای مالی اسلامی توسعه یابد.

    - در کشورهایی همچون مالزی ، عربستان و ترکیه و سایر کشورهای اسلامی کرسی‌های متعددی برای توسعه ابزارهای مالی اسلامی تعریف شده و بطور حرفه ای به آن‌ها می‌پردازند. آیا انجمن مالی اسلامی در تربیت اشخاصی که بتوانند در در چنین کشورهایی بورسیه شوند و در ایران تجارب و حرف‌های جدیدی برای عملیاتی شدن ابزارهای مالی اسلامی داشته باشند گامی برداشته است؟

    مستشار: قدر مسلم رسالت انجمن‌ها رسالت انتفاعی نیست. در اساسنامه آن‌ها نیز به عنوان تشکل‌های انتفاعی صحبتی به میان نیامده است و فقط از طریق حمایت‌ها و یا دوره‌های آموزشی و غیره درآمد دارند که آن‌ها را صرف بسط مأموریت خود می‌کنند. بطور طبیعی انجمن مالی اسلامی مستثنی از این جریان نیست و اگر روزی به نقطه ای برسد که این فضا از لحاظ امکانات مالی و غیر مالی منفعتی داشته باشد بطور حتم استقبال می‌کند. کما اینکه در حد بضائت خود از پایان نامه‌های برتر در مقاطع مختلف کارشناسی و کارشناسی ارشد حمایت کرده است تا به نوعی انگیزه بیشتر نیز ایجاد شود.

    بطور طبیعی هر چه فعالیت‌ها توسعه یابد فارغ از نگاه انتفاعی می‌تواند از پژوهشگران با خدماتی همچون بورسیه دانشجویی حمایت کند کما اینکه از مشارکت کنندگان در دوره‌های دانشگاهی همچون DBA با همکاری بانک رسالت و اعطای تسهیلات قرض الحسنه حمایت کرده است.

    - انجمن مالی اسلامی تصمیمی برای ایجاد دانشگاه نخواهد داشت؟

    مستشار: برای توسعه برنامه‌های انجمن نیازی به ایجاد ساختارهای موازی نیست و باید از ساختارهای موجود برای برقراری ارتباط به نحومطلوب استفاده کرد. برای این موضوع لزومی ندارد که دانشگاه ایجاد کرد و از طریق ارتباط با اساتید دانشگاه‌ها می‌توان به هدف مورد نظر دست یافت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی