عصر بازار

سود باد آورده ۱۸۰ میلیارد دلاری شرکت‌های آمریکایی از فرار مالیاتی

عصر اعتبار- تحقیقات اخیر نشان می دهد که شرکت های آمریکایی از فرار مالیاتی سالانه ۱۸۰ میلیارد دلار سود به جیب می زنند.

سود باد آورده ۱۸۰ میلیارد دلاری شرکت‌های آمریکایی از فرار مالیاتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، بر اساس یک تحقیق جدید انجام گرفته شده از سوی دانشگاه کالیفرنیا و برکلی آمریکا، فرار مالیاتی منجر به درآمد سالانه صدها میلیارد دلاری برای ثروتمندترین افراد جهان می شود.

    این تحقیق نشان می دهد که تقریبا 50 درصد سود شرکت های آمریکایی چند ملیتی از طریق فرار مالیاتی در سرتاسر جهان حاصل می شود؛ این در حالی است که در سال 1970 میلادی سود شرکت ها از فرار مالیاتی تقریبا کمتر از 10 درصد بوده است.

    شرکت های چند ملیتی به طور گسترده ای پول های خود را در فراسوی مرزها نگهداری می کنند و تا سال 2017 میلادی شرکت های آمریکایی چند ملیتی در حدود 2.6 تریلیون دلار در خارج از آمریکا انباشت کردند؛ در حالی که با این کار از پرداخت مالیات 35 درصدی به دولت آمریکا جلوگیری کردند. 

    از دهه 1990 میلادی به بعد، میزان پرداخت مالیات از سوی شرکت های غیر نفتی چند ملیتی آمریکایی از 35 درصد به 20 درصد کاهش پیدا کرده است؛ ضمن اینه نرخ مالیات پرداخت شده از سوی شرکت های نفتی آمریکایی به دولت های خارجی از میانگین 70 درصد قبل از جنگ خلیج در سال 1991 میلادی به 45 درصد کاهش پیدا کرده که این می تواند نشان دهند بازگشت حفاظت نظامی ایالات متحده از شرکت های نفتی دولتی باشد.

    بر پایه این گزارش، انباشت بدهی خارجی آمریکا به تقریبا 8 تریلیون دلار یا معادل بیش از 40 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور رسیده است. این 8 تریلیون دلار شامل اختلاف بین 35 تریلیون دلار در سرمایه گذاری خارجی در دارایی های ایالات متحده و 27 تریلیون دلار در سرمایه گذاری های خارجی در دارایی های خارجی می شود.

    به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی، این اختلاف به نرخ مالیات پایین برای شرکت های چند ملیتی آمریکایی به دلیل قدرت آمریکا و فرار مالیاتی بر می گردد. سود مالیاتی آمریکا سالانه در حدود 180 میلیارد دلار معادل تقریبا یک درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی