عصر بازار

سکه از مرز روانی پایین رفت؛

تاکتیک قدیمی در بازار ارز

عصر اعتبار- روز دوم هفته صحنه نزول قیمت‌های بازار ارز و سکه به کانال‌های پایین‌تر بود تا یک بار دیگر انتظارات کاهشی نیز در بازار فعال‌تر شوند. روز یکشنبه، دلار معاملات خود را در آستانه محدوده ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان آغاز کرد ولی به سرعت در جاده نزولی قرار گرفت و به‌سوی مرز ۱۴ هزار تومانی حرکت کرد. حدود ساعت ۳ بعدازظهر دلار از این مرز پایین‌تر رفت و روی قیمت ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان قرار گرفت.

تاکتیک قدیمی در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، با این حال حدود ساعت 4 بعدازظهر قیمت روی مرز 14 هزار تومانی قرار گرفت که این قیمت 350 تومان پایین‌تر از روز ابتدایی هفته بود و منجر به ثبت سومین افت پیاپی دلار شد. بازار ارز پس از اعمال دور دوم تحریم‌های آمریکا بیشتر از آنکه در جاده افزایشی حرکت کند، رو به‌سوی قیمت‌های پایین‌تر داشته است. به گفته فعالان، از زمانی که نوسان‌گیران تصور کردند قیمت کشش افزایش به‌سوی سطوح بالاتر را ندارد، استراتژی خود را در بازار تغییر داده‌اند و به یک روش قدیمی‌تر رو آورده‌اند. تاکتیک قدیمی نوسان‌گیران زمانی که قیمت دلار توان حرکت به‌سوی نرخ‌های بالاتر را ندارد، افزایش فروش ارز در معاملات فردایی و اعتباری است.البته همزمان در معاملات نقدی نیز کمی میزان فروش افزایش پیدا می‌کند. برخی فعالان باور دارند در شرایط کنونی انجام معاملات فردایی به راحتی امکان پذیر نیست و نوسان‌گیران فروش در معاملات نقدی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

    با این حال، برخی فعالان باور داشتند برنامه نوسان‌گیران همیشه به این صورت بوده است که ارز زیادی را در راه کاهش قیمت هدر ندهند؛ چرا که اگر قیمت کاهشی نشد، حداقل بخشی از ارز خود را حفظ کرده باشند. به گفته برخی بازیگران با تجربه بازار، دلار در هفته پیش رو چندین بار نتوانست بالای مرز 15 هزار تومانی دوام بیاورد؛ پس از این اتفاق نوسان‌گیران انتظار خود را تصحیح کردند و اکنون به‌دنبال آن هستند با فروش دلار زمینه خرید در قیمت‌های پایین‌تر را فراهم کنند، امری که منجر به افزایش دوباره قیمت‌ها می‌شود. یکی از بازیگران با تجربه که بیشتر بر نمودارهای فنی در تحلیل دلار تکیه می‌کند، باور داشت نوسان‌گیران در شرایط فعلی تلاش می‌کنند که قیمت را به ابتدای مرز 13 هزار تومانی نزدیک‌ کنند و پس از آن به‌عنوان خریدار وارد بازار خواهند شد. موج بعدی تحرک نوسان‌گیران و گام بعدی در اجرای تاکتیک قدیمی از آغاز خریدها کلید می‌خورد؛ جایی که اگر نوسان‌گیران بتوانند قیمت را به همین کانال 14 هزار تومانی بازگردانند، سود مناسبی را کسب کرده‌اند. کسب سود هزار تومانی به ازای هر دلار چیزی نیست که هر نوسان‌گیری به راحتی بتواند از آن بگذرد، آن هم در شرایطی که بازار در روزهای اخیر برای بیشتر نوسان‌گیران خسته‌کننده شده بود. بازار ساز در این مسیر از دو طریق می‌تواند با نوسان‌گیران مقابله کند. بازارساز از یکسو می‌تواند دامنه مجاز قیمتی را خود تعیین کند و اجازه افت بدون پشتوانه را به قیمت‌ها ندهد. از سوی دیگر، بازارساز می‌تواند تاکتیک دومی را در پیش بگیرد و پس از اینکه نوسان‌گیران قیمت را به مرز پایین‌تر بردند، در برابر موج خریدهای آنها مقاومت کند. این موضوع حداقل موجب می‌شود که نوسان‌گیران در کوتاه مدت دچار ضرر هنگفتی شوند.

    همسو با افت قیمت دلار، در بازار سکه نیز قیمت فلز گرانبهای داخلی از مرز مهم روانی 4 میلیون و 500 هزار تومان پایین رفت و با شکست این مرز میزان فروش‌ها در بازار سکه تمام به میزان زیادی افزایش یافت؛ به‌طوری‌که حدود ساعت 4 بعدازظهر سکه 4 میلیون و 370 هزار تومان قیمت خورد. این قیمت 160 هزار تومان پایین‌تر از روز شنبه بود.سکه در اولین روز هفته نیز 100 هزار تومان از ارزش خود را از دست داده بود. به گفته فعالان، معامله‌گران سکه در روزهای ابتدایی هفته جاری تمایل چندانی برای خرید از خود نشان ندادند و همین موضوع موجب شده است که شدت کاهش قیمت این فلز گرانبها بیشتر شود. به گفته فعالان، خالی فروشی نیز روز گذشته در بازار سکه زیاد بود و در صورت تغییر جهت قیمت‌ها، ممکن است تقاضای این عده نیز به بازار افزوده شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی