عصر بازار

تبصره‌های لایحه بودجه ۹۸ به دولت می‌رود

عصر اعتبار- گزارشی از منابع و مصارف لایحه بودجه در یازدهمین جلسه ستاد بودجه ۹۸ مطرح شد و تبصره‌های آن برای بررسی نهایی به دولت می‌رود.

تبصره‌های لایحه بودجه ۹۸ به دولت می‌رود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، دولت طبق آئین نامه داخلی مجلس، موظف است تا 15 آذرماه سال جاری لایحه بودجه سال 98 را به مجلس تقدیم کند.

    در این راستا جلسات ستاد بودجه به صورت منظم برگزار شده و طبق زمان بندی، تهیه و تدوین لایحه بودجه را در دستور کار دارد.

    امروز (سه شنبه) یازدهمین جلسه ستاد لایحه بودجه 98 با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.

    سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده، در این جلسه گزارشی از منابع و مصارف لایحه بودجه 98 و گزارش عملکرد معاونت‌ها و امور ذیربط در مورد روند پیشرفت تهیه و تدوین لایحه بودجه سال آتی دستگاه‌های اجرایی در چارچوب برنامه زمان‌بندی و سامانه جامع بودجه نیز ارائه شد.

    بر این اساس، با یک مقام مسئول سازمان برنامه و بودجه در مورد جزئیات بیشتر جلسه گفت‌وگو شد.

    وی عنوان کرد: 21 تبصره لایحه بودجه جمع بندی شده و برای تصویب به دولت می‌رود تا در جلسات آتی هیات وزیران به تدریج بررسی و نهایی شود.

    این مقام مسئول عنوان کرد:‌ هنوز سقف درآمدی بودجه تعیین نشده و پیشنهاداتی در این زمینه وجود دارد که به دولت ارائه خواهد شد.

    وی ادامه داد:‌ تغییراتی در تبصره‌‌های 18، 19 و 20 ایجاد شده که برای بررسی بیشتر به دولت خواهد رفت. تبصره 18 در لایحه بودجه سال 97 مربوط به کسب درآمد از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای ایجاد اشتغال بود که با مخالفت مجلس منابع درآمدی آن تغییر کرد.

    به گزارش فارس، سناریوهای متعددی برای میزان صادرات نفت، قیمت نفت و نرخ محاسباتی برای لایحه بودجه سال آینده وجود دارد. برخی منابع آگاه معتقدند 3 سناریو برای صادرات نفت وجود دارد:

    1- صادرات یک میلیون بشکه نفت در روز

    2- صادرات یک و نیم میلیون بشکه در روز

    3- صادرات 2 میلیون و 350 هزار بشکه در روز مانند سالهای گذشته

    همچنین برای قیمت فروش هر بشکه نفت از 65 دلار تا 70 دلار پیش‌بینی‌هایی وجود دارد.

    نرخ تسعیر ارز نیز با دو سناریو روبرو است:

    1- قیمت 4200 تومان برای کالاهای اساسی و ارز نیمایی برای دیگر مصارف

    2- قمیت 5000 تا 5500 تومانی برای کالاهای اساسی و ارز 10 هزار تومانی برای دیگر مصارف

    شنیده‌ها نشان می‌دهد، سازمان برنامه و بودجه در یکی از پیشنهادات سناریو افزایش حامل‌های انرژی را مطرح کرده که البته تاکنون مورد موافقت دولت قرار نگرفته است.

    در 6 ماهه امسال براساس عملکرد بودجه عمومی دولت 168 هزار و 600 میلیارد تومان درآمد (درآمدها، نفت و فرآورده‌ها، دارایی‌های مالی) کسب شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی