عصر بازار

بررسی قیمت دلار، یورو و پوند؛

کدام ارز رکورددار گرانی امسال است؟

عصر اعتبار- متوسط قیمت دلار در نیمه اول سال جاری از هشت هزار تومان فراتر رفته است.

کدام ارز رکورددار گرانی امسال است؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، در حالی که در شرایط کنونی هر دلار امریکا در بازار آزاد ایران در کانال 12 تا 13 هزار تومان فروخته می شود، بررسی‌ها نشان می دهد متوسط قیمت دلار در نیمه اول سال جاری برابر با 8583 تومان بود که در قیاس با مدت مشابه سال قبل افزایشی بیش از 126 درصد را تجربه کرده است .

    روند افزایشی قیمت دلار از دی ماه سال گذشته شروع شد اما فروردین ماه، حتی در تعطیلات کشدار نوروزی نیز تداوم معاملات دلار نشان از وقوع اتفاقاتی تازه در عرصه اقتصاد ایران داشت .

    متوسط قیمت دلار در فروردین ماه به 5 هزار تومان رسید اما در پایان فروردین دولت با اعلام دلار تک نرخی 4200 تومانی ، در صدد برآمد نسبت به کنترل وضعیت اقدام نماید .

    با وجودی که این مهم محقق نشد اما در اردیبهشت، خرداد و تیرماه قیمت فروش دلار آزاد احصا نشده است چرا که خرید و فروش دلار با منع قانونی همراه بود و صرافی ها تعطیل شده بودند .

    بار دیگر روند معاملات از مرداد سر گرفته شد . در این ماه متوسط قیمت دلار به 10 هزار و 220 تومان رسید اما افزایش قیمت دلار همچنان تداوم داشت به طوری که در شهریور ماه هر دلار آمریکا با قیمتی حدود 12 هزار و  635 تومان معامله شد .گران‌ترین نرخ معامله دلار در شهریور ماه 14 هزار و 680 تومان و ارزان‌ ترین قیمت دلار در این ماه 10 هزار و 350 تومان بوده است .

    میزان افزایش متوسط قیمت دلار در شهریور ماه نسبت به شهریور ماه سال قبل افزایشی برابر با 213 درصد را نشان می دهد هر چند میزان رشد قیمت در شهریور ماه نسبت به مرداد ماه افزایشی حدود 23.9 درصد را نشان می دهد.

    رشد بی مهابای قیمت ارز سبب شد برخی ، سرمایه گذاری در بازار ارز را هدف‌گذاری کنند . همین امر به میزان تقاضا برای خرید دلار دامن زد و موجبات رشد دوباره قیمت ها را فراهم آورد . در نیمه اول سال میزان افزایش قیمت یورو حتی بیش از دلار بود . متوسط قیمت یورو در بازار به 10 هزار و 82 تومان رسید . در عین حال متوسط قیمت این ارز در شهریور ماه برابر با 14 هزار و 768 تومان عنوان شده است .

    بر اساس این گزارش میزان افزایش قیمت یورو نیز در شهریور ماه سال جاری نسبت به شهریور ماه سال گذشته برابر با 213 درصد افزایش یافته است .بالاترین نرخ  فروش یک یورو در ماه شهریور 1397 برابر با 16 هزار و 778 تومان و پایین ترین نرخ برابر با 12 هزار و 293 تومان بود .

    در این مقطع زمانی میزان افزایش قیمت یورو در شهریور نسبت به مرداد ماه همین سال 23.9 درصد بود . میزان افزایش قیمت پوند انگلیس نیز در گزارش بانک مرکزی در شهریور ماه امسال نسبت به شهریور ماه سال گذشته برابر با 214 درصد افزایش را نشان می دهد . متوسط قیمت یورو در این دوره زمانی در قیاس با نیمه اول سال گذشته نیز رشدی برابر با 135 درصد را نشان می دهد .

    متوسط قیمت خرید و فروش پوند در نیمه اول سال گذشته برابر با 4904 تومان بود که در نیمه اول امسال به 11 هزار و 548 تومان رسیده است . متوسط قیمت معامله این ارز بین المللی در شهریور ماه سال 1397 برابر با 16 هزار و 37 تومان اعلام شده است . این قیمت در نیمه اول سال گذشته به 5 هزار و 92 تومان می رسید .جدول زیر نشان دهنده قیمت سه ارز مهم بین المللی ، دلار، یورو و پوند در نیمه اول امسال و سال گذشته و تغییرات قیمتی آنهاست .

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو