عصر بازار

در نیمه نخست امسال؛

ایرانی‌ها چقدر مالیات بر ثروت دادند؟

عصر اعتبار- براساس عملکرد درآمدهای مالیاتی دولت، ایرانی‌ها در نیمه نخست امسال حدود ۱۷۴۰ میلیارد تومان مالیات بر ثروت پرداخت کرده‌اند که ۳۳.۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.

ایرانی‌ها چقدر مالیات بر ثروت دادند؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، براساس عملکرد درآمدهای مالیاتی دولت که در نماگرهای بانک مرکزی منتشر شد ایرانی‌ها در نیمه نخست سال جاری بالغ بر 1740 میلیارد تومان مالیات بر ثروت پرداخت کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 33.7 درصد رشد داشته است.

    مصوب 6 ماهه مالیات بر ثروت در بودجه سال 97 ، 1780 میلیارد تومان بوده و مصوب کل امسال 3490 میلیارد تومان است.

    زیرمجموعه این مالیات عبارتند از: مالیات بر ارث، مالیات نقل و انتقال سرقفلی، مالیات نقل و انتقال سهام، مالیات نقل و انتقالات املاک، حق تمبر و اوراق بهادار.

    مالیات بر ثروت در این مدت 220 میلیارد تومان، مالیات نقل و انتقال سرقفلی 480 میلیارد تومان، مالیات نقل و انتقال سهام 400 میلیارد تومان، مالیات نقل و انتقالات املاک 400 میلیارد تومان و مالیات حق تمبر و اوراق بهادار 220 میلیارد تومان وصول شده است که به ترتیب با رشد 7.3، 39.3، 39.6، 48، 23.1 روبرو بودند.


    ماخذ بانک مرکزی

    * مالیات بر عائدی سرمایه

    به گزارش فارس، در ماه‌های اخیر موضوعی مبنی بر اخذ مالیات بر عائدی سرمایه مطرح است که با موافقت سازمان مالیاتی و دولت همراه بوده اما همچنان لایحه پیشنهادی ارائه نشده این نوع مالیات در زمره مالیات بر دارایی قرار می‌گیرد.

    * مالیات خانه‌های خالی همچنان معطل اطلاعات

    همچنین طبق یکی از تبصره‌های ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم می‌بایست با راه‌اندازی سامانه ملی اسکان و املاک کشور مالیات از خانه‌های خالی دریافت می‌شد که تاکنون به دلیل عدم تشکیل سامانه مذکور از وصول این مالیات‌ خبری نیست. البته این مالیات هم جزو مالیات بر دارایی قرار می گیرد.

    * زیرساخت‌های اطلاعاتی

    بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند توسعه پایه‌های مالیاتی و ایجاد زیرساخت‌ها برای یکپارچه‌سازی اطلاعات مورد نیاز مالیات‌ستانی می‌تواند منجر به کاهش اتکاء درآمدهای نفتی از هزینه‌های جاری بودجه شود.

    یکی از پایه‌های مالیاتی که می‌تواند ظرفیت خوبی در جهت رشد درآمدهای مالیاتی  ایجاد کند اخذ مالیات بر مجموع درآمد بوده که در حال حاضر چنین مالیاتی در قوانین کشور وجود ندارد.

    *مالیات بر مجموع درآمد چیست؟

    مالیات بر مجموع درآمد مبتنی بر اخذ مالیات از جمع کلیه درآمدهای اشخاص است و از مجموع درآمد افراد از مانند سرمایه، کار، اجاره، سود سهام و... دریافت می شود. این ارقام منعکس کننده وضعیت کلی رفاهی و درآمدی اشخاص است و اگر بر اخذ این نوع مالیات تاکید شود، می توان امیدوار بود که توزیع درآمد در جامعه عادلانه تر شود. علاوه بر این، پایه مالیاتی این ظرفیت را دارد که چون اطلاعات شفافی از درآمد افراد ارائه می کند، جلو فساد را بگیرد. این پایه مالیاتی برای اخذ درآمد از ثروتمندان به کار می رود، موضوعی که از دیدگاه کارشناسان باید در نظام مالیاتی ایران گنجانده شود. در این زمینه جمشید پژویان معتقد است علاوه بر همه مزایای این پایه مالیاتی برای اقتصاد ایران می توانیم به موجب اخذ مالیات بر مجموعه درآمد شاهد کاهش قاچاق و فساد هم باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو