عصر بازار

تلاش اروپا برای معرفی لوگزامبورک به عنوان میزبان کانال مالی ایران و اروپا

عصر اعتبار- اروپا در تلاش است لوگزامبورک را برای پذیرش میزبانی کانال مالی ایران و اروپا در تقابل با تحریم‌ها آمریکا، قانع کند.

تلاش اروپا برای معرفی لوگزامبورک به عنوان میزبان کانال مالی ایران و اروپا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، منابع دیپلماتیک در اروپا گفته‌اند اتحادیه اروپا به دنبال ابتکار عملی است تا تجارت با ایران را در تقابل با تحریم‌های جدید آمریکا، حفظ کند.

    به نوشته خبرگزاری رویترز، اصلی‌ترین قدرت‌های اروپا شامل انگلیس، فرانسه و آلمان به دنبال فشار بر لوگزامبورک هستند تا میزبانی کانال مالی ایران و اروپا را بپذیرد.

    بعد از آنکه اتریش میزبانی کانال مالی ایران و اروپا را رد کرد، اکنون سه کشور اصلی اروپا قصد دارند لوگزامبورک را به عنوان میزبان «ساز و کار ویژه» برای روابط تجاری میان ایران و اروپا معرفی کنند.

    «وِرا یورووا» کمیسیونر امور قضایی اتحادیه اروپا در پارلمان این اتحادیه در «استراسبورگ» ضمن اشاره به آمریکا گفته بود، اروپایی‌ها این را نمی‌پذیرند که یک قدرت خارجی که حتی می‌تواند نزدیک‌ترین دوست و متحد آنان باشد، درباره حق مشروع تجاری آنان با دیگر کشورها، تصمیم‌گیری کند.

    روز گذشته (چهارشنبه) «پیتر گوشل‌باوئر» سخنگوی وزارت خارجه اتریش درباره امکان میزبانی این کشور برای ساز و کار ویژه (SPV) گفت که در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد. پیشتر، پایگاه آمریکایی «بلومبرگ» گزارش داده بود که کشورهای عضو اتحادیه اروپا اتریش را بهترین گزینه برای میزبانی کانال ویژه‌ای می‌دانند.

    اتحادیه اروپا از چند ماه پیش اعلام کرده برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، قصد دارد با ایجاد یک کانال ویژه پرداخت مالی، امکان ادامه همکاری اقتصادی با ایران را فراهم کند. در حالی که قرار بود این کانال پیش از اجرایی شدن دور دوم تحریم‌های آمریکا در روز 14 آبان اجرایی شود، اتحادیه اروپا با بهانه‌های مختلف اجرایی شدن آن را تاکنون به تعویق انداخته‌ است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی