عصر بازار

معاون حقوقی رییس‌جمهور عنوان کرد:

قانون بانکداری بدون ربا نیازمند اصلاح

عصر اعتبار- معاون حقوقی رییس جمهور با اشاره به تصویب لوایح قانون مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، از تدوین سه لایحه دیگر در دولت در زمینه مبارزه با فساد خبر داد.

قانون بانکداری بدون ربا نیازمند اصلاح
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس جمهور صبح امروز (یکشنبه) و در چهارمین همایش سالانه «مبارزه با فساد» گفت: اگر بازاری را در نظر بگیرید، بهترین کار برای رشد و رونق آن فراهم کردن امکان به نسبه برابر به همه است که نه امتیاز بیشتر و نه مانعی برای فرد دیگری بدهید. دادن امتیاز اضافی حتی به شکل قانونی محل سوال است و وقتی مقررات سازمان جهانی تجارت را می بینید، هرگونه یارانه ای را تایید نمی کند.

    وی با بیان اینکه دولت برای بهبود فضا اقداماتی را انجام داده است، اظهار داشت: فساد در درون بخش خصوصی هم وجود دارد ولی فراهم نشدن فضا توسط دولت است زیرا محیط کلی اقتصاد را دولت ایجاد می کند

    معاون حقوقی رییس جمهور اعلام کرد: دولت قانون مبارزه با فساد را تدوین کرده و اصلاحات آن در حال تدوین است. وی مناقصات و مزایده ها را ازجمله جاهایی دانست که امکان فساد سیستماتیک در آنها وجود دارد و گفت: قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در حال اجراست زیرا که رانت اطلاعاتی می تواند از منشاهای اصلی فساد باشد.

    جنیدی با اشاره به تصویب لوایح قانون مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم اظهار داشت: اصلاح قانون مقابله با پولشویی در دستور کار است و دیروز در مجمع تشخیص در این زمینه جلسه داشتیم. وی افزود: این لوایح در کنار دو معاهده مقابله با جرایم سازمان یافته و برای برقراری روابط بانکی بین المللی لازم و ضروری است.

    وی با بیان اینکه تصویب دو لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با جرایم سازمان یافته (CFT) و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی به تمامی بخش های تجارت کشور کمک خواهد کرد، افزود: تاکید می کنم این لوایح اگرچه انتقادات و دغدغه هایی را بر خود وارد دارد که البته قابل احترام و پیگیری است و باید به مخالفان حق داد، ولی ما راسخ هستیم تا این کار را پیش ببریم.

    معاون رییس جمهور تصریح کرد: مساله در تصویب این لوایح نیست که از نظر روابط بانکداری بین المللی به آنها نیاز داریم بلکه مساله این است که بانکداری اسلامی یعنی بانکداری صحیح العمل نه اینکه تنها یک سری قرارداد مساوات، مضاربه و جعاله بنویسیم و مطمئن باشیم به ربا منجر نمی شود.

    جنیدی با بیان اینکه قوانین بانکداری بدون ربا نیازمند بازبینی و اصلاح است، اظهار داشت: این موضوع به دلیل نقص در کارکرد بانکداری بدون ربا است و باید اطمینان حاصل کرد که معاملاتی که از سر فساد انجام می شود، پول آن با چند تراکنش تطهیر شده و وارد سیستم بانکی شود.

    معاون حقوقی رییس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: دو قانون مقابله با تامین مالی تروریسم و مبارزه با پولشویی که یکی از اصلاحات آن به صورت کامل انجام شده و دیگری در حال اصلاح است و دو معاهده تحت عنوان جرایم سازمان یافته بین المللی و تامین مالی تروریسم می تواند با لحاظ کردن همه شرایط در درجه اول به سیستم مالی و پولی داخلی و بازار کمک کند تا یک تجارت صحیح که مبنای رقابت صحیح است را صورت دهیم ولی در کنار این اهتمام داریم که با فساد مبارزه کنیم.

    وی از تدوین سه لایحه دیگر در دولت در زمینه مبارزه با فساد خبر داد و افزود: هر یک از این لوایح به نتیجه برسد، می تواند اثرگذاری جدی در فرایند مبارزه با فساد و شکل گیری یک اقتصاد سالم داشته باشد.

    جنیدی یکی از این لوایح را لایحه مدیریت در تعارض منافع در خدمات عمومی عنوان کرد و افزود: دولت باید در ارتباط با بخش خصوصی این لایحه را مدنظر قرار دهد. به گفته وی، هیچ ایرادی در زمینه به کارگیری مدیرانی از بخش خصوصی در دولت وجود ندارد اما مهم این است که تعارضی از سمت وی به نفع منافع عمومی و شخص یا بنگاه او وارد نشود.

    معاون حقوقی رییس جمهور لایحه دوم را لایحه جامع شفافیت اعلام کرد و افزود: هدف از تدوین این لایحه ایجاد شفافیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، مالیاتی، اداری، آموزشی و حتی مسائل امنیتی و دفاعی است.

    وی افزود: این لایحه وقتی به دولت ارسال شد، کمیسیون خاص آن شکل گرفت و روز گذشته یک فصل آن بررسی شد. حتی هنوز هم فرصت وجود دارد تا بخش خصوصی نظرات خود را درباره این لایحه و آیین نامه های اجرایی آن اعلام کند.

    جنیدی تاکید کرد مهم ترین هدف ما حاکمیت کامل قانون است. این حقوقدان تاکید کرد: آمریکا فراتر از صلاحیت سرزمینی خود قوانینی را برای ایجاد محدودیت و تحریم ایران وضع می کند که مانع تجارت آزاد است. ما باید در سطح بین المللی هم بدنبال حاکمیت قانون باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو