عصر بازار

دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی:

سالانه ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار در جهان دزدیده می شود

عصر اعتبار- دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین الملل گفت: سالانه ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار در جهان دزدیده می شود که این رقم، ۱۲ درصد تجارت و ۳ درصد از کل GDP دنیا را شامل می شود.

سالانه ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار در جهان دزدیده می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، محمد مهدی بهکیش صبح امروز (یکشنبه) در چهاردهمین همایش سالانه مبارزه با فساد که با حضور لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس جمهور در اتاق بازرگانی برگزار شد با بیان این مطلب افزود: دنیای امروز بسته نیست و همه کشورها سعی می کنند صادرات خود را افزایش دهند اما در محیطی که روابط بین الملل آن، «کِدر» است، نمی توان فعالیت کرد.

    وی به صدور بخشنامه ها و دستورالعمل های متعدد در کشور به ویژه در ماه های اخیر اشاره کرد و گفت: یک صادرکننده بعد از مدتها یک مشتری در بازارهای بین المللی یافته، محصول را تولید و برای صادرات بسته بندی می کند اما به یک باره دولت تصمیم می گیرد، یارانه ای را قطع یا به طور کل صادرات آن محصول را ممنوع اعلام کند.

    بهکیش با بیان اینکه در چنین شرایطی، بنگاه سالم معنی ندارد، افزود: اگر فضای کسب و کار مناسب نباشد، یک بنگاه نمی تواند عاری از فساد باشد و تا فضا آماده نباشد، بنگاه نمی تواند درگیر فساد شود.

    وی در تشریح فضای کسب و کاری که زمینه ایجاد فساد در آن مهیاست، خطاب به فعالان اقتصادی، گفت: آیا شما از گمرک به راحتی گذر می کنید؟ آیا دریافت مجوزهای متعدد برای شما راحت است؟ این دشواری ها می توانند شرایط را برای ظهور و بروز فساد آماده کند.

    بهکیش ادامه داد: در سطح کلان کشور، مهمترین چیزی که وجود ندارد، «یک سیستم اقتصادی است»؛ مهم نیست که تابع بازار آزاد هستیم یا سوسیال دمکراسی زیرا هر کدام از این سیستم ها، ابزار کنترلی خاص خود را دارند؛ اما ما هیچ کدام از آنها نیستیم.

    وی با بیان اینکه دولت یک سیستم اقتصادی مشخص ندارد، افزود: دولت ایران نمی داند کدام بازار براساس عرضه و تقاضا و چه بخشی از بازار باید براساس قیمتگذاری مدیریت کند و تا تکلیف این مباحث مشخص نشود، ابهام در بازار می ماند و فعالان اقتصادی نیز در چنین فضایی نمی توانند تصمیم گیری کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی