عصر بازار

مدیرکل بیمه سلامت استان تهران تشریح کرد:

چگونگی حذف دفترچه چند بیمه‌ای‌ها در تهران

عصر اعتبار- مدیرکل بیمه سلامت استان تهران ضمن اشاره به قرارداد ۱۰۴ بیمارستان و حدود ۳هزار پزشک با بیمه سلامت در تهران، چگونگی حذف دفترچه چند بیمه‌ای‌ها در جهت رفع همپوشانی‌های بیمه‌ای را تشریح کرد.

چگونگی حذف دفترچه چند بیمه‌ای‌ها در تهران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا،  دکتر کوروش فرزین در سومین جلسه هم اندیشی یا اصحاب رسانه با بیان اینکه چهار دفتر پیشخوان در سطح استان تهران آماده پذیرش اسناد خسارت متفرقه هستند، گفت: واحدی در ساختمان قدیمی اداره کل در خیابان فاطمی داشتیم که واحد پذیرش اسناد خسارت متفرقه بود، از اول آذر ماه آن واحد فقط کار اطلاع رسانی انجام می‌دهد و در حال حاضر پذیرش اسناد متفرقه به چهار دفتر پیشخوان در استان تهران منتقل شده است. بر حسب میزان مراجعه به این مراکز و دفاتر پیشخوان طرف قرارداد، بعد از اینکه مرحله اول عملیاتی شد و این مراکز توانستند کیفیت ارائه خدمات بیمه‌شدگان را افزایش دهند، امکان افزایش دفاتر به وجود می‌آید.

    وی ادامه داد: با توجه به اینکه معضل عمده‌ای در بحث اسناد خسارت متفرقه در تهران را داشتیم و سالیانه حدود 52 هزار سند خسارت در سطح استان تهران داریم و ماهیانه هشت تا 9 میلیارد تومان معادل 100 میلیارد تومان در سال هزینه خسارت می‌شود،  این کار یک رویداد مهم و مهم‌ترین اتفاقی است که از زمانی که من مدیریت این سازمان را به عهده گرفتم، رخ داده است.

    فرزین با بیان اینکه دفاتر پیشخوان استان تهران نه تنها بیمه شدگان تهرانی بلکه بیمه شدگان استان‌های دیگر که به تهران مراجعه کرده‌اند را نیز پذیرش می‌کند، افزود: این موضوع به معنای آن است که اگر مثلا فردی از استان آذربایجان شرقی دفترچه گرفته و در استان تهران خدمتی را دریافت کرده نیز می‌تواند از تهران و هم آذربایجان غربی خسارت متفرقه خود را دریافت کند.

    وی افزود: با توجه به این موضوع حجم پرداخت خسارت در استان تهران با کل کشور قابل قیاس نیست. مراجعه کنندگان سال‌ها به اداره کل در خیابان فاطمی مراجعه می‌کردند و در آن زمان روزانه 200 مراجعه کننده چه با سند پذیرش و چه بدون سند پذیرش داشتیم، اما با گسترش این سبک به کل نقاط شهر، حجم مراجعه‌ها در این مراکز تقسیم می‌شود و حجم نارضایتی کاهش می‌یابد.  اگر کیفیت کار و کیفیت پذیرش افراد در این مراکز خوب نباشد با مراکز دیگری قرارداد خواهیم بست.

    قرارداد بیمه سلامت با 90 دفتر پیشخوان در تهران

    مدیرکل بیمه سلامت استان تهران با بیان اینکه اطلاع رسانی درباره این دفاتر پیشخوان در سطح استان تهران صورت گرفته است، گفت: سازمان بیمه سلامت در سطح استان تهران با 90 دفتر پیشخوان قرارداد دارد که در تمامی این دفاتر اطلاع رسانی صورت گرفته است. همچنین بیمه‌های تکمیلی و حتی بیمارستان‌های غیر طرف قرارداد نیز از طریق مکاتبه اطلاع رسانی کردند و در سایت اداره کل نیز به روش مقتضی اطلاع رسانی صورت گرفته است.

    قرارداد 104 بیمارستان با بیمه سلامت در تهران

    فرزین با بیان اینکه 6 هزار مرکز طرف قرار داد بیمه سلامت در کل استان تهران وجود دارد، گفت: حدود 104 بیمارستان نیز با بیمه سلامت قرارداد دارند که 53 مورد از این بیمارستان‌ها دولتی بوده و مابقی بیمارستان خصوصی و خیریه و یا دولتی غیر دانشگاهی (بیمارستان وابسته به نیروی مسلح یا تامین اجتماعی) هستند.

    3هزار پزشک طرف قرارداد بیمه سلامت در تهران

    وی درباره پزشکانی که با سازمان بیمه سلامت تهران قرارداد دارند، گفت: حدود سه هزار پزشک با بیمه سلامت تهران طرف قرارداد هستند که هزار نفر از آنها متخصص و حدود 2هزار نفر نیز پزشک عمومی هستند. همچنین حدود 20300 داروخانه در سطح استان تهران و 450 مرکز آزمایشگاهی، حدود 250 مرکز تصویربرداری و 200 مرکز فیزیوتراپی، با سازمان ما طرف قرارداد هستند.

    وی در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه آیا سازمان بیمه سلامت می‌تواند از  بازاریابی استفاده کند، گفت: بیمه پایه معمولا وظیفه حاکمیتی دارد و بحث تبلیغ و بازاریابی در آن مطرح نیست؛ چراکه باید برای کلیه اقشار بیمه را فراهم کند. اما امکان اینکه اداره کل برای جذب بیمه شدگان گروهی مانند برخی از مراکز و بانک‌ها بازاریابی انجام دهد،  وجود دارد. بنابراین سازمان در موارد محدود که می‌خواهد ارایه خدمات خاصی را داشته باشد، می‌تواند از بازاریابی استفاده کند. برای مثال اگر فردی بخواهد بیمه بازنشستگی خود را در قالب تامین اجتماعی داشته باشد، می‌تواند از بیمه درمان بیمه سلامت یا بیمه مکمل این سازمان استفاده کند.

    چگونگی حذف دفترچه چند بیمه‌ای‌ها در تهران

    مدیرکل بیمه سلامت تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره حذف هم پوشانی‌های بیمه‌ای گفت: سازمان بیمه سلامت از ابتدای امسال به جد روی هم پوشانی فعالیت می‌کند. بر همین اساس حدود یک ماه گذشته دستورالعمل مشترکی بین ما و سایر سازمان‌های بیمه‌گر پایه برای حذف هم پوشانی‌ها به امضا رسید. طبق این دستورالعمل تکلیف برای همه سازمان‌ها این است که در هنگام ارائه برخی از خدمات مانند تاییدیه دارو، استحقاق سنجی را انجام دهند.

    وی درباره هم پوشانی‌های بیمه‌ای افزود: درباره صندوق روستایی که حمایتی و رایگان است، اگر فردی دفترچه‌ای از سایر سازمان‌های بیمه‌گر داشته باشد، صندوق بیمه روستایی او حذف می‌شود. درباره همپوشانی دفترچه صندوق کارمندی بیمه سلامت با سایر بیمه‌ها نیز به این گونه است که اگر فردی هم دفترچه کارمندی داشته باشد و هم بیمه تامین اجتماعی، بیمه تامین اجتماعی او حذف می‌شود و اگر دفترچه کارمندی و دفترچه نیروهای مسلح داشته باشد به اختیار خود باید یکی از آنها را انتخاب کند.

    حدود 5میلیون همپوشانی بیمه‌ای در کشور

    وی افزود: براساس دستور العمل هر فردی که کاندید خدمات بیمه می‌شود و به دفاتر بیمه مراجعه می‌کند چه برای تمدید، تعویض و یا پوشش بیمه جدید، باید هم پوشانی برای او کنترل شود. از مهرماه در بعضی از بیمارستان‌ها این اقدام شروع شده و در حال حاضر تمامی بیمارستان‌ها موظف به استحاق سنجی هستند و هرجا نیاز به ارتباط مکانیزم باشد، باید هم پوشانی کنترل شود. براساس آمار موجود حدود 5 میلیون هم پوشانی در کشور وجود دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی