عصر بازار

رییس کنفدراسیون صادرات ایران اعلام کرد :

لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات

عصر اعتبار- رییس کنفدراسیون صادرات ایران بر لزوم ارز حاصل از صادرات به کشور تاکید کرد و افزود: هرچند که ممکن است از نظر شیوه اجرا بین بخش خصوصی و دولت اختلاف نظر وجود داشته باشد.

لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات صبح امروز (دوشنبه) در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه سال ٩٧ استان تهران اظهار داشت: به دلیل تعامل خوب اتاق بازرگانی تهران با استانداری و سازمان صمت استان تهران، گزینش صادرکننده نمونه به اتاق تهران واگذار شده است. 

    وی افزود: سال گذشته ٥٦ پرونده را بررسی کردیم ولی امسال با کاهش ٣٣ درصدی،   ٣٧ پرونده به دبیرخانه واصل شد. 

    عضو هیات نمایندگان اتاق تهران خاطرنشان کرد: سه پرونده به عنوان صادرکننده ملی انتخاب شدند و از بین ٣٤ صادرکننده باقی مانده از ١٥ صادرکننده نمونه تقدیر خواهد شد. 

    وی با اشاره به ارزآوری صادرکنندگان در شرایط تحریمی گفت: صادرکننده شناسنامه‌دار چاره‌ای به جز بازگرداندن ارز به کشور ندارد ولی به دلیل نبود روابط بانکی در شرایط تحریمی باید با تعامل با دولت و بانک مرکزی بتوانیم ارز را به چرخه اقتصادی برگردانیم. 

    لاهوتی تاکید کرد که ارز حاصل از صادرات باید به کشور بازگردد هرچند که ممکن است از نظر شیوه اجرا بین بخش خصوصی و دولت اختلاف نظر وجود داشته باشد. وی درادامه خاطرنشان کرد: یک ممنوعیت صادراتی، یک بازار صادراتی را از بین خواهد بود. 

    رییس کنفدراسیون صادرات ایران به بخشنامه رفع تعهد ارزی اشاره کرد و افزود: من بخشنانه‌ای را سراغ ندارم که در آذرماه ابلاغ شده باشد ولی به صادرکنندگان بگوید ارز حاصل از صادرات فروردین ماه که با شرایط آن روز صادر شده بود، به کشور بازگرداند. 

    لاهوتی به ردیف مشخص درباره مشوق های صادراتی اشاره کرد و گفت: اعداد بزرگی که در بودجه برای مشوق‌های صادراتی در نظر گرفته شده، بعضا تخصیص نیافته است. 

    عضو هیات نمایندگان به صدور بخشنامه‌های متعدد اشاره کرد و گفت: بارها شاهد اصلاح بخشنامه‌های مختلف بودهایم و این موضوع نشان می‌دهد متولیان صادرات مختلف هستند و جزیره‌ای تصمیم می‌گیرند و به نظر من متولی صادرات باید یک نهاد باشد. 

    رییس کنفدراسیون صادرات خاطرنشان کرد: مشوق‌های صادراتی خدمات فنی و مهندسی در دولت قبل قطع و باعث شد که صادرات این بخش کاهش شدیدی پیدا کند اما در حال حاضر نیز به دلیل بازنشستگی رییس صندوق ضمانت صادرات، یک ماه است که ضمانت نامه صادراتی صادرکنندگان فنی و مهندسی صادر نمی‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی