عصر بازار

یک کارشناس اقتصادی:

تسهیل واردات ارز، بر کاهش نرخ ارز در بازار موثر بود

عصر اعتبار- جامساز اظهار داشت: به نظر راه‌های ورود دلار به کشور آسان نخواهد بود حتی اگر ارزی به کشور وارد شود به صورت یوان، روبل و روپیه است که در بازارهای بین‌المللی از وزن بالایی برخوردار نیستند.

تسهیل واردات ارز، بر کاهش نرخ ارز در بازار موثر بود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، محمود جامساز در مورد همکاری اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا از مدت‌ها پیش به دنبال ارائه راهکارهایی برای حفظ برجام و دور زدن تحریم‌ها بود تا کشورهای خریدار نفت و گاز ایران بتوانند در ازای واردات آن کالا یا ارزهای غیر دلاری را به ایران منتقل کنند اما این اقدام به نوعی منوط به تصویب FATF و چهار لایحه مرتبط با آن بود.

    وی ادامه داد: اروپایی‌ها به نوعی احساس کردند که ایران از شفاف‌سازی مالی طفره می‌رود در حالی که شفافیت تراکنش‌های پولی و مالی برای آنها مهم است، چون در تصویب این لوایح مشکلاتی به وجود آمد اروپایی‌ها اندکی دلسرد شدند. از سویی اتحادیه اروپا خواست تا در برابر آمریکا ایستادگی کند و از همین رو فرصت چهار ماهه برای تصویب FATF به ایران داده شد.

    جامساز گفت: در داخل کشور چنددستگی قدرت در تصویب این موضوع تاثیرگذار بود چون برخی از کانون‌های قدرت با شفاف‌سازی مالی موافق نبوده و نیستند و آن را مغایر با نفوذ منطقه‌ای عنوان می‌کنند.

    این کارشناس اقتصادی درباره نحوه دریافت پول صادرات نفت گفت: یکی از مشکلات ما در زمینه تحریم‌ها فروش نفت است و راه‌های مختلفی برای دور زدن آن مطرح است که یکی از آنها ارائه در بورس انرژی است اما بنده نمی‌دانم وقتی دولتی نتواند نفت خود را بفروشد آیا بخش خصوصی قادر به آن خواهد بود؟ از سویی برخی کشورها در قبال واردات نفت ایران کالا صادر خواهند کرد اما ایراد این موضوع در نوع کالا است که گویا این کالاها توان تامین نیازهای کشور را ندارند.

    جامساز در مورد تاثیر تسهیل ورود ارز به کشور بر نرخ ارز گفت: مسلماً تاثیر دارد اما با شدتی که آمریکا تحریم‌ها را اعمال کرده و پیگیر آن است و در صحبت‌های اخیر ترامپ هم دیدیم، به نظر راه‌های ورود دلار آسان نباشد حتی اگر ارزی به کشور وارد شود به صورت یوان، روبل و روپیه است که در بازارهای بین‌المللی از وزن بالایی برخوردار نیستند.

    وی ادامه داد: تا یک توافق کلی و جامع بین ایران و اروپا صورت نگیرد این اقدامات تاثیرات آنچنانی نخواهد داشت و دلار به راحتی وارد کشور نخواهد شد حتی اگر با اروپا به توافق برسیم ارزهای غیر دلاری به کشور وارد می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی