عصر بازار

تراز ارزی منفی مهمترین عامل کاهش ارزش پولی است

عصر اعتبار- یک کارشناس اقتصاد با بیان این‌ که اگر میزان صادرات ارز از واردات آن بیشتر باید هیچ توسعه و پیشرفت اقتصادی انجام نمی‌شود،‌ گفت: تراز ارزی منفی پول ملی را بی‌ارزش می‌کند .

تراز ارزی منفی مهمترین عامل کاهش ارزش پولی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، فریبا چاوش‌زاده تفتی با اشاره به اهمیت حفظ تراز ارزی، اظهار کرد: ایجاد تعادل و موازنه در این تراز از طریق برابری منابع ارزی در مقابل مصارف ارزی صورت می‌گیرد .

    وی افزود: مصارف ارزی شامل همه راه‌ها و روش‌هایی است که سبب خروج ارز از کشور می‌شود .

    این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که واردات زمینه خروج ارز از کشور است، گفت: واردات در کشوری به دو صورت پیدا و پنهان انجام می‌شود .

    وی فروش کلیه کالا‌ها و خدماتی که قابلیت دیدن را دارند واردات پیدا دانست و تصریح کرد: سالانه حجم زیادی از کالاها و خدمات جهت رفع نیازهای جامعه وارد کشور می‌شود .

    چاوش‌زاده ادامه داد: واردات پنهان شامل هزینه‌هایی است که به شکل‌های مختلف باعث خروج ارز از کشور می‌شود و انواع مختلفی دارد.

    این کارشناس کلیه روش‌هایی را که باعث ورود ارز به کشور می‌شود را منابع ارزی عنوان کرد و گفت: صادرات که به صورت پیدا و پنهان صورت می‌گیرد مهمترین روش ورود ارز به کشور است .

    وی تمام زمینه‌های صادراتی کالا و خدمات را راهی برای ورود مستقیم و غیر مستقیم ارز به کشور دانست و بیان کرد: اگر میزان صادرات ارزی بیشتر از واردات ارزی شود اقتصاد کشور رشد نمی‌کند و به تبع کشور در مقایسه با سایر کشورها مقروض می‌شود .

    چاوش‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌‎که عدم تعادل در تراز ارزی شایسته نیست افزود: کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورم از دیگر پیامدهای عدم تعادل تراز ارزی است.

    این کارشناس اقتصادی گفت: در چنین حالتی کشورها برای حفظ تعادل ارزی مجبور به اعمال سیاست‌های کنترل ارز و محدودیت‌های ارزی می‌شوند .

    وی کنترل واردات، جیره‌بندی ارزی و به کارگیری سیاست نرخ ارز چند گانه را از راه‌های کنترل میزان ارز خروجی دانست و خاطرنشان کرد: مشکل عدم تعادل در تراز ارزی برای بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد .

    چاوش‌زاده با بیان این‌که ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و با اعمال برخی سیاست نظیر تحریم‌ها با مشکلات زیادی در زمینه تامین ارز مورد نیاز برای واردات مواجه است، تصریح کرد: کشوری که میزان وابستگی ارزی شدیدتری داشته باشد میزان تورم و همچنین کاهش ارزش پول ملی آنها شدیدتر است .

    این استاد دانشگاه جلوگیری از واردات بی رویه و غیرضروری را مهمترین روش برای مقابله با عدم تعادل در تراز ارزی دانست و بیان کرد: تولید با تکیه بر توان داخلی و بهره مندی از امکانات خدادادی هم از دیگر راه‌های پیشنهادی است.

    وی در پایان خاطرنشان کرد: در کنار موارد ذکر شده فرهنگ سازی مناسب در جهت مصرف کالاهای داخلی نیز تاحد زیادی زمینه اشتغال و رفع مشکل بیکاری را حل می‌کند و برای رفع نیاز به کالاها خروج ارز کنترل می‌شود .

     

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی