عصر بازار

مشاور مدیر عامل شرکت تجارت الکترونیک پارسیان خبر داد:

شرط موفقیت اجرای مبادلات بین‌المللی بر پایه بلاک‌چین

عصر اعتبار- مشاورمدیر عامل شرکت تجارت الکترونیک پارسیان شرط موفقیت اجرای مبادلات بین المللی بر پایه بلاک چین را بی‌طرف بودن این فناوری دانست و گفت: قوانین محلی کنشگر تراکنش باید در این بستر اعمال شود.

شرط موفقیت اجرای مبادلات بین‌المللی بر پایه بلاک‌چین
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، محمدجواد صمدی در خصوص چالش‌های اجرایی در مسیر عملیاتی کردن فناوری بلاک چین در کشور  افزود: اولین مسئله این است که در کشور تمرین کار غیرمتمرکز (Decentrilized) نداریم. صورت‌مسئله در حوزه بلاک چین یادگیری روش‌های غیرمتمرکز است زیرا تاکنون عمده فعالیت‌های نهادهای ما به‌صورت متمرکز (Centralized)، انفرادی و جزیره‌ای بوده است.

    وی افزود: در فضای بلاک چین باید حرکت در مسیر تأمین منافع جمعی باشد تا فعالیت‌های غیرمتمرکز در این بخش شکل گیرد، ما خیلی تجربه موفق کار تیمی و مشترک نداریم و معمولاً منافع شخصی را به منافع مشترک و گروهی ترجیح می‌دهیم و این روحیه زیربنای تشکیل انجمن‌های (Community) واقعی موردنیاز رو سخت می‌کند.

    این کارشناس حوزه پرداخت تصریح کرد: چالش دیگر در این حوزه نبود استانداردها است. وجود استانداردها به‌عنوان یک‌زبان مشترک در کارگروهی و غیرمتمرکز یک اصل مهم است. در حوزه بلاک چین هم به دلیل نبود یک مجموعه استاندارد مشخص به‌طورمعمول در مذاکرات و مشارکت‌ها چالش‌هایی پیش می‌آید که رفع کردن آن‌ها مستلزم زمان و هزینه قابل‌توجه است.

    صمدی افزود: لذا تدوین استانداردها و ایجاد ادبیات مشترک حوزه بلاک چین امری ضروری است.

    وی، نبود نیروی انسانی آموزش‌دیده و متخصص را چالش دیگر در حوزه بلاک چین دانست و یادآور شد: نیروی انسانی و متخصص در حوزه فناوری بلاک چین در کشور تربیت‌نشده است. ازاین‌رو زمانی که وارد کار اجرایی می‌شویم با خلأ جدی ابزار و نیروی انسانی مواجه هستیم.

    مشاور مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک پارسیان، چالش بعدی را نقض حریم خصوصی (Privacy) در فناوری بلاک چین عنوان کرد و گفت: در بلاک چین یک سری اطلاعات مثل مانده‌حساب به اشتراک گذاشته می‌شود، که خود نقض حریم خصوصی افراد است و برای حل این چالش باید به دنبال راهکار بود. برخی از راهکارها ارائه‌شده که فلسفه شفاف‌سازی بلاک چین را زیر سؤال می‌برد و این امر نیازمند پژوهش‌های بیشتری است.

    صمدی، یکی از مزیت جدی فضای بلاک چین را در حوزه مبادلات بین‌المللی دانست و یادآور شد: اگر با پیاده‌سازی فناوری بلاک چین بتوان شرایطی را فراهم کرد که کشورهای متعدد و ذینفعان با ملیت‌های مختلف بتوانند روی شبکه بلاک چین مشترک فراملی تراکنش انجام دهند، می‌تواند در این حوزه موفق عمل کند.

    وی ادامه داد: اما چالش اصلی در این حوزه قوانین مختلف محلی است، به این معنی که در هر کشوری که محل انجام تراکنش است ضرورت دارد باید قوانین محلی رعایت شود و در برخی مواقع این موضوع مانع از بهره‌برداری از فضای برهم زننده (Distributive) بلاک چین می‌شود.

    این کارشناس حوزه پرداخت تأکید کرد: به‌منظور موفقیت در فضای بلاک چین باید این فناوری بی‌طرف عمل کند و اجازه بدهد، قوانین محلی کنشگر یک تراکنش در بلاک چین اعمال شود.

    وی افزود: در حوزه قانون‌گذاری و تنظیم مقررات (Regulatory) در کشور، رویکرد فعالانه‌ای نداریم و برای قانونی جلوه دادن فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه بلاک چین مجبوریم به تفاسیر و برداشت‌های وکلا رجوع می‌کنیم تا به اصل قانون، که البته این موضوع هم میزان اعتماد مردم را به این فناوری کم می‌کند و هم اینکه میزان سرمایه‌گذاری در این بخش محدود خواهد بود.

    صمدی در پایان گفت: تمام این چالش‌ها راهکارهایی اجرایی دارد که در کشور به‌منظور عملیاتی کردن این فناوری در دست بررسی است و ما به‌عنوان یک فعال این حوزه در تلاشیم که برای هر یک از چالش‌ها پیشنهادی منطقی و شدنی پیشنهاد کنیم.

    یادآور می‌شود، هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با موضوع انقلاب بلاک چین در روزهای 9 و 10 بهمن‌ماه 97 در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی