عصر بازار

افزایش قیمت طلا در گرو یک رویداد سرنوشت‌ساز در ۲۰۱۹

عصر اعتبار- پس از یک سال ناامیدکننده، طلا بدنبال بهبود و رشد قیمت در سال ۲۰۱۹ است و توقف روند افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا به این فلز ارزشمند کمک خواهد کرد.

افزایش قیمت طلا در گرو یک رویداد سرنوشت‌ساز در ۲۰۱۹
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، قیمت طلا شروع مثبتی در سال 2018 داشت و بهای معاملات این فلز در ژانویه به مرز 1400 دلار در هر اونس نزدیک شد و تا رکورد 1385 دلار پیش رفت. اما چند ماه بعد، این فلز ارزشمند روند کاهشی طولانی را آغاز کرد و حدود 14 درصد از اوج خود عقب نشست. با این حال پایان سال برای طلا خوشایند بوده و هر اونس طلا برای تحویل در فوریه در معاملات جمعه بازار نیویورک تا مرز 1250 دلار معامله شد اما همچنان هفت درصد نسبت به ابتدای سال کاهش نشان می‌دهد.

    بزرگترین مانع برای قیمت طلا در سال میلادی جاری، قوی بودن دلار آمریکا بوده که جایگاه فلزات ارزشمند به عنوان دارایی مطمئن را از آن خود کرده است. اما آن طور که تحلیلگران می‌گویند خبر خوب برای طلا این است که اوضاع در سال آینده بسیار متفاوت به نظر می‌رسد و دلار آمریکا در سال 2018 به اوج خود رسیده است و انتظار می‌رود طلا بالای مرز 1300 دلار معامله شود.

    سناریوهای مختلف برای طلا

    در حالی که تحلیلگران پیش‌بینی‌های مختلفی برای طلا دارند اما اکثریت می‌گویند طلا در سال آینده عملکرد بهتری خواهد داشت.

    از نقطه نظر خوش بینانه، طلا تحت تاثیر مجموعه ای از عوامل شامل دلار ضعیف‌تر، بازده پایین‌تر اوراق قرضه و نوسان فضای سهام، فراتر از 1300 دلار صعود خواهد کرد.

    بانک مرکزی آمریکا و دلار آمریکا

    بخش زیادی از روند آتی دلار به موضع بانک مرکزی آمریکا برای افزایش یا کاهش نرخ‌های بهره بستگی دارد. پس از اظهارات جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا که اواخر نوامبر از رسیدن افزایش نرخ‌های بهره به سطح خنثی خبر داد، بازار در انتظارات خود در این زمینه تجدیدنظر کرد.

    طبق ابزار دیده بان فدرال CME، انتظار می‌رود نرخ‌های بهره در دسامبر 25 واحد افزایش پیدا کند و به محدوده 2.25 تا 2.5 درصد برسد. با این حال تحلیلگران انتظار دارند روند افزایش نرخ‌های بهره آهسته شود.

    خود بانک مرکزی آمریکا حداقل سه دور افزایش نرخ‌های بهره را در سال آینده پیش‌بینی کرده است که بازارها با توجه به ضعیف شدن پیش‌بینی درباره رشد اقتصاد آمریکا، در این باره به تردید افتاده‌اند.

    پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصاد آمریکا تا اواسط سال آینده آهسته شود که احتمالا باعث خواهد شد بانک مرکزی آمریکا در مواضع خود برای تحکیم سیاست پولی تجدیدنظر کند.

    از آنجا که تصمیم بانک مرکزی آمریکا به آمار اقتصادی در سال آینده بستگی دارد، پیش‌بینی شمار دقیق افزایش نرخ‌های بهره دشوارتر خواهد شد. نرخ خنثی که بانک مرکزی آمریکا هدف گرفته حدود 2.75 تا 3.25 درصد است و در این محدوده روند افزایش نرخ‌ها متوقف خواهد شد.

    خبری از ناپدیدشدن تنش‌های ژئوپلیتیکی نیست

    تنش‌های ژئوپلیتیکی رو به رشد در جهان همچنان از قیمت طلا در سال آینده پشتیبانی خواهند کرد و در این میان تنش‌های جنگ تجاری آمریکا و چین، بریگزیت، بحران مالی ایتالیا و خاورمیانه تا پایان سال 2019 نقش کلیدی ایفا خواهند کرد.

    سال آینده با تحولات تجاری آمریکا و چین آغاز خواهد شد زیرا دو کشور در اول دسامبر با آتش بس 90 روزه موافقت کردند تا در طول این مدت به یک توافق تجاری دست پیدا کنند.

    بعضی از تحلیلگران مطمئن هستند که سال آینده خبری از توافق آمریکا و چین نیست و آمریکا همچنان به جنگ تجاری با چین ادامه خواهد داد و آنچه که در نشست گروه 20 مشاهده شد، تنها یک دوره مذاکره است.

    از میان مسائل اروپایی، بریگزیت در سال 2019 همچنان یک مشکل برای بازارها خواهد بود اما مانند سال 2016 عامل تاثیرگذار مهمی در بازار طلا نخواهد بود.

    تقاضا برای طلا در سال 2019

    تحلیلگران درباره تقاضا برای طلا در سال 2019 تا حدود زیادی خوش بین هستند و به این نکته اشاره می‌کنند که توجه سرمایه‌گذاران به سوی دارایی‌های مطمئن مانند این فلز زرد بیشتر جلب خواهد شد. طلا در دسامبر قیمت بالاتری پیدا کرده که تا حدودی به دلیل اقدام سرمایه‌گذاران برای ارزیابی سرمایه‌هایشان بوده است.

    تحلیلگران انتظار دارند از نظر تقاضای فیزیکی برای طلا، بهبود ملایمی در چین که بزرگترین مصرف کننده این فلز در جهان است، روی دهد اما تقاضا برای طلا در هند همچنان تحت فشار خواهد ماند.

    بر اساس گزارش کیتکونیوز، خرید طلا از سوی دولت‌ها در سال آینده همچنان افزایش خواهد یافت که نشان دهنده تمایل برای متنوع کردن دارایی‌ها از دلار آمریکا است. روسیه بازیگر بزرگی در این عرصه بوده و تلاش می‌کند ذخایرش را متنوع سازد.  طبق آمار شورای جهانی طلا، بازیگران بزرگی مانند روسیه، ترکیه و قزاقستان مجموعا 148.4 تن طلا در سه ماهه سوم سال 2018 خریداری کردند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو