عصر بازار

مجلس و قوه قضائیه به مسائل و تخلفات خصوصی‌سازی ورود کنند

عصر اعتبار- مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) به خلأ حضور قوه قضاییه در سازمان بازرسی در بحث واگذاری‌ها اشاره کرد و گفت: برای جبران این خلأ باید مجلس وارد عمل شود تا قوه قضاییه بتواند به مسائل خصوصی‌سازی نیز ورود پیدا کند.

مجلس و قوه قضائیه به مسائل و تخلفات خصوصی‌سازی ورود کنند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم ، صادق محمدی در کنفرانس خبری «بن‌بست خصوصی‌سازی» گفت: چهل‌سالگی انقلاب اسلامی فرصت خوبی برای بررسی عملکرد، دستاورد‌ها و پیشرفت‌های انقلاب اسلامی است.

    مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شهیدبهشتی با بیان اینکه در این دوره چهل‌ساله شاهد پیشرفت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و کشاورزی بوده‌ایم؛ اما در برخی موارد مانند عدالت‌طلبی و عدالت‌خواهی پیشرفت آن‌چنانی نداشتیم و رهبر معظم انقلاب نیز به این موضوع اشاره کردند، گفت: در چهل‌سالگی انقلاب باید به کلّیت کار‌هایی که صورت گرفته بپردازیم.

    وی اضافه کرد: در بحث عدالت پیشرفت آن‌چنانی نداشتیم و این در حالی است که گروه‌های زیادی دعوی عدالت‌طلبی دارند در هر حال برخی گروه‌ها راهکار درستی را برای عدالت‌طلبی ارائه ندادند و بعضاً دچار افراط و تفریط شده‌اند، اما امروز بسیج دانشجویی نوعی از عدالت‌خواهی را ارائه کرده که توأم با صبر و خشم است در واقع با این شیوه از اصلاح‌طلبی بیشتر به‌دنبال نتیجه هستیم و حل مسئله برای ما هدف است.

    صادق محمدی با بیان اینکه مسائل مربوط به ده ونک و خصوصی‌سازی از جمله مسائلی هستند که بسیج دانشجویی و دیگر گروه‌های عدالت‌خواه به آن‌ها ورود کردند، گفت: اگرچه مسئولان ورود خوبی نسبت به این مسائل نداشتند، اما مردم به‌خوبی وارد صحنه شدند به‌گونه‌ای که امروز مسائل مربوط به ده ونک به نتایج خوبی رسیده است.

    مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شهیدبهشتی مشکلات مربوط به خصوصی‌سازی را همه‌گیر دانست و گفت: امروز نمی‌توانیم پنج نمونه موفق واگذارشده به بخش خصوصی بر اساس اصل 44 قانون اساسی را نام ببریم و این نقص بزرگی است و مسائلی که در واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه شرکت هپکو و آذرآب، گروه ملی فولاد اهواز و شرکت نیشکر هفت‌تپه به‌وجود آمد نقص خصوصی‌سازی را نشان می‌دهد و بیانگر این است که به‌خلاف سیاست‌های ابلاغی نظارت درستی بر خصوصی‌سازی صورت نگرفته است.

    محمدی با ابراز اینکه بسیج دانشجویی به مشکلات مربوط به خصوصی‌سازی به‌عنوان یک مسئله کلان نگاه می‌کند، اضافه کرد: امروز بسیج دانشجویی ما در تبریز، کرمانشاه، مسائل مربوط به واگذاری شرکت ماشین‌سازی تبریز و پالایشگاه نفت کرمانشاه را دنبال می‌کند و یا هفت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران نیز بحث شرکت نیشکر هفت‌تپه را دنبال کرده‌اند. در هر حال امیدواریم شاهد پاسخگویی مسئولان در این رابطه باشیم و آن‌ها یک رویه درست را در پیش بگیرند.

    مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) نیز در این نشست گفت: هسته اولیه پیگیری مسائل مربوط به خصوصی‌سازی سال گذشته در بسیج دانشجویی شکل گرفت و با تشکیل این هسته ما به‌سراغ کارخانه‌های هپکو و آذرآب که با اعتراضات کارگری مواجه بود رفتیم.

    سیدمحمدعلی میرناصر افزود: با توجه به ارتباطی که ما با کارگران هپکو و آذرآب گرفتیم معلوم شد که ارزش یکی از این کارخانه‌ها 4هزار میلیارد تومان است؛ اما با رانت و زدوبند آن را با 300 میلیارد تومان واگذار کرده‌اند و شخصی که کارخانه به او واگذار شده در قسط اول تنها چند 10 میلیون تومان پرداخت کرده و بقیه اقساط را نداده است.

    مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) با تذکر این‌که شرکت آذرآب و هپکو با مشکل نظارت همراه بوده و اهلیت افراد برای واگذاری کارخانه‌ها به آن‌ها بررسی نشده تصریح کرد: این مسائل باعث شد تا این کارخانه‌ها به‌سمت نابودی برود البته در بحث کارخانه نیشکر هفت‌تپه هم با مسائل مشابه آذرآب و هپکو مواجه بودیم به‌گونه‌ای که این شرکت را که ارزش آن 4هزار میلیارد تومان بوده به‌مبلغ 300 میلیارد تومان واگذار کرده‌اند و به‌گفته کارگران قسط اول آن که 6 میلیارد تومان بوده قسمت عمده آن از طریق فروش تجهیزات و ابزارآلات کارخانه پرداخت شده است.

    میرناصر با اشاره به وضعیت نابسامان خصوصی‌سازی در کشور تصریح کرد: در همین راستا بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ همایش بن‌بست خصوصی‌سازی را با حضور اساتید حقوق، اقتصاد، نمایندگان مجلس و فعالان صنعتی و کارگری برگزار می‌کند.

    وی بیان کرد: آنچه ما به آن رسیده‌ایم این است که یک تروریسم اقتصادی تک تک سلول‌های اقتصادی و واحد‌های صنفی و تولیدی کشور را منهدم و سنگر به سنگر گلوگاه‌های اقتصادی را فتح می‌کند و متأسفانه از درون به اقتصاد کشور ضربه می‌زند.

    مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: تعجب ما از این است که چرا دستگاه‌های امنیتی و وزارت اطلاعات اجازه می‌دهند کارخانجات دولتی به افرادی که اهلیت لازم را ندارند واگذار شوند در هر حال این مسائل با ابتدائیات امنیت ما متعارض است و هر یک از این کارخانه‌ها که به افراد نااهل واگذار می‌شود سرنوشت چندین هزار نفر را با مشکل مواجه می‌کند.

    میرناصر تصریح کرد: افرادی که با رانت و زدوبند کارخانه‌های دولتی را به‌نام خصوصی‌سازی در اختیار خود می‌گیرند با فروش املاک و تجهیزات این کارخانه‌ها به‌سراغ کارخانجات دیگر شهرستان‌ها می‌روند و همین بلا را سر آن‌ها می‌آورند.

    وی اظهار کرد: باید مشخص شود که افراد فاقد اهلیت چگونه توانسته‌اند در قالب مزایده‌های صوری و با چه سازوکاری کارخانه‌های بزرگ را در اختیار بگیرند.

    مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) با یادآوری اینکه قانون مربوط به خصوصی‌سازی در کشور قانون 10ساله است که 3 سال پیش دوره آن به اتمام رسیده اظهار کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام باید این قانون را مورد بازنگری قرار می‌داده و خلأهای آن را جبران می‌کرده است، ولی این اتفاق نیفتاده است، با وجود این، مطالبه ما این است که تا این قانون اصلاح نشود خصوصی‌سازی را در کشور متوقف کنند.

    وی با ابراز اینکه عدم وجود نهاد‌های واحدی برای نظارت بر روند خصوصی‌سازی این فرایند را با مشکل مواجه کرده گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام باید گزارش سالانه‌ای را از واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی ارایه دهد.

    میرناصر با بیان اینکه امروز هم هیئت عالی واگذاری و هم از طرف سازمان خصوصی‌سازی به‌عنوان مرجع نظارتی خصوصی‌سازی نقش ایفا می‌کنند، افزود: این‌که تعدد مراجع نظارتی باعث شده که بحث نظارت از لحاظ عملیاتی با مشکل مواجه شود.

    وی تصریح کرد: هیئت عالی واگذاری هیئتی متشکل از 3 وزیر، 2 نماینده مجلس و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور است با وجود این، این هیئت هرچند که بخواهند نقش خود را به‌درستی ایفا کنند، چون مشغولیات زیادی دارند و وظایف اعضای این هیئت خیلی زیاد است قطعاً نمی‌توانند نسبت به مسائل جزئی به‌خوبی ورود پیدا کنند. البته کنار این هیئت یک هیئت داوری نیز وجود دارد که از یک ترکیب کاملاً دولتی برخوردار است بنابراین در این چند سال شاهد بوده‌ایم که این هیئت نتوانسته بحث نظارت را به‌درستی دنبال کند.

    مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) به خلأ حضور قوه قضاییه در سازمان بازرسی در بحث واگذاری‌ها اشاره کرد و گفت: برای جبران این خلأ باید مجلس وارد عمل شود تا قوه قضاییه بتواند به مسائل خصوصی‌سازی نیز ورود پیدا کند.

    میرناصر اظهار کرد: مشکل اصلی که وجود دارد این است که سازمان خصوصی‌سازی هم متولی واگذاری است و هم متولی امر نظارت بر واگذاری و این یعنی یک انحصار در واگذاری‌ها وجود دارد که حداقل از لحاظ تجربه این چند سال شاهد بودیم که این روند جواب نداده و باید در آن بازنگری شود، از این رو باز هم مجلس باید در این موضوع ورود پیدا کند.

    مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر نیز در این کنفرانس خبری با توجه به مشکلات خصوصی‌سازی در کشور گفت: همایش بن‌بست خصوصی‌سازی به‌همت بسیج دانشجویی 9 دانشگاه تهران بزرگ دوشنبه 3 دی ما ساعت 14 و 30 دقیقه در دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار و به نقد و ریشه‌یابی مسائل خصوصی‌سازی پرداخته می‌شود.

    آرشا نامدار ایوبی اظهار کرد: همایش بن‌بست خصوصی‌سازی در 3 بخش و با حضور فعالان صنفی و صنعتی، اساتید اقتصاد و حقوق و همچنین نمایندگان مجلس برگزار می‌شود.

    مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر گفت: در این همایش مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس و دیگر ساختار‌های نظام که وظیفه قانون‌گذاری و تدوین آیین‌نامه‌ها و بحث‌های حقوقی را به‌عهده دارند مورد پرسش هستند.

    ایوبی اظهار کرد: همچنین در این همایش از نمایندگان کارگران کارخانه‌های آسیب‌دیده از خصوصی‌سازی دعوت به‌عمل آمده است.

    وی در پایان اظهار کرد: از رییس خصوصی‌سازی نیز جهت شرکت در همایش بن‌بست خصوصی‌سازی دعوت به‌عمل آمده که امیدواریم به‌منظور پاسخگویی در خصوص مسائل مربوط به این حوزه و همچنین استفاده از نظرات کارشناسان حضور پیدا کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو