عصر بازار

گزارش عملکرد مناطق آزاد به دژپسند؛

جهش صادرات در مناطق ویژه

عصر اعتبار- گزارش عملکرد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نشست مسئولان این مناطق با وزیر امور اقتصادی و دارایی ارائه شد.

جهش صادرات در مناطق ویژه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه  خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، فرهاد دژپسند در نشستی با حضور مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مدیران عامل سازمان های مناطق آزاد و معاونین دبیرخانه شورایعالی با اشاره به اینکه مناطق آزاد را باید آزاد گذاشت تا فراتر از موقعیت سرزمین اصلی امکان مبادلات تجاری و اقتصادی در محدوده آن فراهم شود؛ رویکرد جدید دبیرخانه شورایعالی و مناطق آزاد را در تحقق صادرات، جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی و اصلاح فضای کسب و کار مبتنی بر حمایت از تولید داخلی مثبت ارزیابی کرد و در ادامه به حفظ ثبات بازار ارز تاکید نمود.

    در این نشست مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با ارائه گزارشی از عملکرد مناطق آزاد در دوره دولت اول تدبیر و امید تاکنون، به رشد صادرات از ١٩٢ میلیون دلار در سال ٩٢ و یک میلیارد و 50 میلیون دلاری در سال ٩٦ اشاره کرد و افزود: در تلاشیم با همه موانع و مشکلات پیش آمده در فضای اقتصادی کشور این روند مثبت همچنان ادامه یابد.

    مرتضی بانک اشتغال ایجاد شده در مناطق آزاد بالغ بر 285 هزار نفر را ماحصل حضور 1600 واحد تولیدی خدماتی در این مناطق دانست و گفت: برنامه های مختلفی برای حمایت از تولید و ایجاد فضای مناسب برای کسب و کارهای نوین در مناطق در دست اقدام است که ظرفیت اشتغال طی سال های آتی قطعا گسترش خواهد یافت.

    وی افزود: مناطق آزاد بدون بهره مندی از بودجه دولتی طی 5 سال ده هزار میلیارد دلار درآمد داشته که 50 درصد آن صرف پروژه های عمرانی و تکمیل زیرساخت های مناطق شده است.

    دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با ذکر این نکته که منطقه آزاد بدون اجرای کامل قانون آن واقعی نیست و در حد یک عنوان باقی می ماند از دخالت دستگاه ها و نهادها در امور مناطق و نقص صریح قانون اظهار تاسف کرد.

    در پایان این نشست فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به توسعه مناطق آزاد و موفقیت آنها در سایر کشورها به خصوص همسایگان ما گفت: باید عدم نگاه مثبت به مناطق آزاد در کشور آسیب شناسی شود تا مشکلات موجود را ریشه یابی و آنها را مرتفع کنیم. در بخشی از این  نشست مدیران عامل سازمان های مناطق آزاد نیز گزارش کوتاهی از مشکلات و موانع خود مطرح نمودند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی