عصر بازار

محاکمه متهمان "دومان توکان"؛

ادعای پرداخت پول به معاونان بورس و بانک مرکزی برای حل مشکلات

عصر اعتبار- طبق آنچه در کیفرخواست آمده است سهند دومان می‌گوید که به آقایان جمالی معاون بورس و اردشیر معاون بانک مرکزی برای حل مشکلات پول پرداخت کرده است.

ادعای پرداخت پول به معاونان بورس و بانک مرکزی برای حل مشکلات
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، رشید جباری‌فرد دیگر متهم این پرونده اقرار کرده که برای خرید ساعت، خرید سلاح شکاری و اجاره خودرو بی‌ام‌دبلیو به ترتیب 40 میلیون تومان، 45 میلیون، و 150 میلیون تومان از شرکت دریافت کرده است. در کیفرخواست ذکر شده که از محل زندگی نامبرده مقداری مشروبات الکلی نیز کشف و امحاء شده است.

    کیفرخواست در مورد ندا مختارزاده متهم متواری پرونده می‌گوید: شرکت به مدت 3 ماه خودروی آلفارومئو در اختیار او گذاشته بوده و بین نیم تا 2 درصد پورسانت به او پرداخت می‌کرده است. از مکالمات تلگرامی که در گروه تلگرامی متهمان پرونده وجود دارد مشخص می‌شود که ندا مختارزاده با روشن شدن ناتوانی شرکت در پرداخت سود و اقدامات مجرمانه‌اش مرتکب اقدامات مجرمانه‌ای شده است.

    کیفرخواست در مورد مهدی ذکایی دیگر متهم پرونده می‌گوید که وی از ابتدای بازداشت به علت ناتوانی جسمی در درمانگاه بازداشتگاه اوین تحت مراقبت بوده است. وی موسسه حقوقی را به نام عدالت دومان توکان به ثبت رسانده بوده و با حقوق ماهیانه 50 میلیون تومان به سمت معاونت حقوقی شرکت درآمده بوده است. وی تحصیلات حقوقی ندارد و به عنوان فردی لابیگر شناخته می‌شود که با دادن سکه و ارز کارها را پیش می‌برده است.

    ذکایی همچنین مشوق ندا مختارزاده در ارائه تصویر غیرواقعی از وضعیت شرکت به سرمایه‌گذاران بوده است. نامبرده در استفاده از حربه تهدید و ارعاب سرمایه‌گذاران برای جلوگیری از پس گرفتن سرمایه‌های خود فعال بوده و از اتاق او در شرکت شوکر الکتریکی، سلاح شکاری، افشانه گاز اشک‌آور، باتوم و چند تخته قالی ابریشم کشف شده است.

    شرکت دومان‌توکان همچنین به خانم سنجابی 2 میلیارد تومان، احساس حریرساز دو میلیارد تومان به علاوه یک خودرو اوپتیما، به ندا مختارزاده 2 میلیارد تومان به مهدی ذکایی 2 میلیارد تومان به علاوه یک خودرو سانتافه، 300 میلیون تومان هزینه درمان همسر، 20 میلیون تومان برای خرید شماره رُند و 50 میلیون تومان برای خرید خودرو زانتیا پرداخت کرده است.

    شرکت مذکور اماکن زیر را اجاره کرده بوده است که به گفته خودشان 100 میلیون در ماه درآمد داشته این اماکن شامل: هتل بلور ، هتل ستاره کیش با 130 میلیون هزینه ماهیانه، رستوران شمس‌العماره با 30 میلیون هزینه ماهیانه، رستوران دنیز 40 میلیون هزینه ماهیانه، رستوران کابانی با 30 میلیون هزینه ماهیانه، رستوران ارکاز با 15 میلیون هزینه ماهیانه، مجله آینده روشن با 30 میلیون هزینه ماهیانه و مجله اکسیر با 30 میلیون هزینه ماهیانه می‌شود.

    طبق آنچه در کیفر خواست آمده متهمان پرونده می‌گویند از 130 میلیارد تومان سرمایه‌ای که جذب کردند 20 میلیارد تومان آن هم به صورت هزینه‌ای که برای رهن اماکن داده‌اند باقی مانده است. همچنین اجاره مکان برای روزنامه آسمان آبی نیز از دیگر هزینه‌هایی بوده که توسط این شرکت انجام شده است.

    متهمان همچنین می‌گویند که 60 درصد از سرمایه‌ها را به عنوان سود و 40 درصد را به عنوان حقوق و هزینه پرداخت کرده‌اند و طبق آنچه در کیفرخواست آمده است سهند دومان می‌گوید که به آقایان جمالی معاون بورس و اردشیر معاون بانک مرکزی برای حل مشکلات پول پرداخت کرده است.

    در ادامه جلسه قاضی صلواتی با اشاره به اینکه وقت کافی برای بیان شکایت تمام شاکیان وجود دارد از آنها دعوت کرد تا یک به یک ضمن حضور در جایگاه شکایت خود را طرح کنند.

    اولین شاکی حضور یافته در جایگاه پس از اعلام میزان سرمایه خود در این شرکت به مبالغ 196 میلیون سرمایه اولیه و 214 میلیون سرمایه ثانویه و اینکه در مرحله اول سودهای خود را دریافت کرده اما در مرحله دوم سرمایه‌گذاری پس از دریافت اولین سود خواستار دریافت سرمایه خود نیز شده است، گفت: آنها قبول کردند اما پولم را ندادند.

    وی افزود: 2 روز پیش سهند دومان فایل صوتی را برای من فرستاده و مرا تهدید کرده است.

    شاکی دوم که طی دو سال 7 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است مدعی شد که این میزان سرمایه‌گذاری را برای ایجاد اشتغال انجام داده است.

    وی افزود: شرکت در سال 95 تعهدات خود را کاملا انجام داد و در سال 96 نیز 100 میلیارد تومان جذب سرمایه کرد. این شاکی با اشاره به اینکه متهم در دادگاه پولی و بانکی و دادگاه انقلاب اسلامی مدعی شده است که حق مردم را به همراه ضرر و زیان و سود آنها پرداخت خواهد کرد از قاضی صلواتی خواست تا ضمن حفظ این پرونده در دادگاه انقلاب قوه قضائیه، نظارت کند تا متهم حق‌الناس را به طور کامل پرداخت کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی