عصر بازار

سرمایه‌گذار سنگین‌وزن بازارهای نوظهور؛

هیچ کس نباید در عربستان سعودی سرمایه‌گذاری کند

عصر اعتبار- سرمایه‌گذار سنگین‌وزن بازارهای درحال‌ ظهور، مارک موبیوس، با انتقاد از عربستان گفت حالا وقت خوبی برای این که پول خود را در عربستان سرمایه‌گذاری کنید نیست و دوران سختی در انتظار این کشور است.

هیچ کس نباید در عربستان سعودی سرمایه‌گذاری کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، سرمایه‌گذار سنگین‌وزن بازارهای درحال‌ ظهور، مارک موبیوس، با انتقاد از عربستان سعودی گفت حالا وقت خوبی برای این که پول خود را در عربستان سرمایه‌گذاری کنید نیست و دوران سختی در انتظار عربستان و همسایگان آن است.

    موبیوس با اشاره به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار واشنگتن پست، گفت: قتل خاشقجی وضعیت بسیار بدی است و تا جایی که من می‌دانم، فکر می‌کنم که به همین علت نباید در عربستان سعودی سرمایه‌گذاری کنیم، مگر این که تغییر واقعا بزرگی اتفاق بیافتد.

    موبیوس گفت: فراتر از مسائل مربوط به بدنامی سعودی‌ها، قیمت نفت مشکل بعدی سرمایه‌گذاران است.

    او گفت: اگر به قیمت نفت نگاه کنید، این قیمت‌ها برای عربستان سعودی و سایر کشورهای وابسته به نفت، فاجعه هستند. ما در اواخر سال گذشته پیش‌بینی می‌کردیم قیمت‌ها به بشکه‌ای 100 دلار برسند، حالا قیمت نفت 57 دلار است. این فاجعه است.

    برنامه‌های تحول اقتصادی و ویژن 2030 که اقتصاد این کشور را از نفت مستقل می‌کند، وابستگی بالایی به سرمایه‌گذاری خارجی دارد که حالا در حال ترک عربستان هستند. تنها در یک هفته از ماه اکتبر، به دنبال اخبار قتل جمال خاشقجی، سرمایه‌گذاران خارجی 650 میلیون دلار را از بورس سهام سعودی بیرون کشیدند، که این بیشترین خروج سرمایه در بین بورسهای خاورمیانه است. بین سپتامبر و نوامبر سال گذشته، دارایی‌های خارجی سهام تداول، بورس عربستان سعودی، 7 درصد سقوط کرد.

    اعداد نشان‌دهنده بازگشت به سوی گرایش نزولی سال 2008 هستند. طبق گزارش سرمایه‌گذاری جهانی کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل، از 39.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی انجام شده در آن سال، هر ساله کاسته شد تا در سال 2017 تنها به 1.4 میلیارد دلار رسید. این نشان دهنده سقوط بیش از 80 درصدی نسبت به آمار سال 2016 با 7.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی است.

    نرخ بیکاری در عربستان به بالاترین میزان خود در دهه اخیر رسیده است و 12.5 درصد است. بازار کار 2018 عربستان هم پس از این که دولت مالیاتی را بر شرکت‌هایی که کارگران خارجی استخدام می‌کنند، وضع کرد، بدتر هم شد. این اقدام باعث شد بیش از 900 هزار نفر نیروی کار از این کشور مهاجرت کنند.

    اقتصاد عربستان سال گذشته برای اولین بار در یک دهه اخیر، آب رفت. این رشد منفی ناشی از قیمت‌های بالاتر الکتریسیته و سوخت، برای شرکت‌ها و معرفی 5 درصد مالیات بر ارزش افزوده بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو