عصر بازار

۴ دلیل روسیه برای فاصله گرفتن از دلار

عصر اعتبار- روسیه در اقدامی بی سابقه ۱۰۰ میلیارد دلار از ذخائر ارزی خود را به یورو، یوان و ین تبدیل کرده است.

۴ دلیل روسیه برای فاصله گرفتن از دلار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سهم دلار از ذخایر ارزی خارجی روسیه در نیمه نخست سال 2018 از 46 درصد به کمتر از 22 درصد رسیده است و این در حالی است که سهم یورو، یوان و طلا رو به افزایش بوده است. بانک مرکزی روسیه در گزارش اخیر خود اعلام کرد تنوع ارزی در ذخایر این بانک بیشتر شده است و اکنون یورو با 32 درصد، بیشترین سهم را از ذخائر ارزی این کشور دارد.

    به گفته تحلیل‌گران، چهار دلیل در پشت پرده تصمیم روسیه برای کاهش وابستگی خود به دلار قرار دارد که عبارت اند از:

    ریسک‌های ژئوپلتیکی

    به گفته اوتکریت نیگماتولین، کارشناس سرمایه‌گذاری در موسسه "جی اس سی" هر چند که کاهش سهم دلار در ذخائر ارزی روسیه باعث کاهش قدرت نقدینگی آن می شود اما به دلیل سیاست‌گذاری های اخیر بانک مرکزی آمریکا در خصوص نرخ بهره و تنش های سیاسی در سطح جهان، این اقدام باعث کاهش ریسک می شود. بین ژوئن 2017 تا ژوئن 2018، یوان بیشترین بازدهی را در بین ارزهای جهانی داشته است و رشد 3.2 درصدی را تجربه کرده است، در حالی که این رشد برای دلار در مدت مشابه تنها 0.35 درصد بوده است.

    نیگماتولین افزود: به هر صورت زمانی که یک سبد دارایی تشکیل می‌دهید باید به ریسک‌های ژئوپلتیکی توجه کنید و دلار در حال حاضر خطرناک‌ترین ارز است.

    روسیه در یک دهه گذشته 176 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بازار بدهی آمریکا انجام داد اما به دنبال سرد شدن روابط طرفین به دلیل مساله اوکراین و گسترش ناتو به شرق، بانک مرکزی روسیه به تدریج درحال فاصله گرفتن از دلار است.

    تحریم روسیه توسط آمریکا

    هنگامی که درآوریل سال گذشته آمریکا برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی روسی را به فهرست تحریم های خود افزود، بانک مرکزی این کشور به سرعت اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا که در اختیار داشت را به فروش رساند به‌گونه‌ای که سهم روسیه از این اوراق از حدود 10 درصد به تقریبا صفر درصد رسید. اکنون که اخباری از تلاش های برخی نمایندگان کنگره آمریکا برای تحریم‌های بیشتر روسیه به گوش می‌رسد، بانک مرکزی روسیه انگیزه بیشتری برای فروش دارایی های دلاری خود پیدا کرده است.

    تضعیف بازارهای آمریکا

    یکی دیگر از ریسک‌های اقتصادی که تحلیل گران نسبت به آن هشدار می‌دهند، تهدید بازارهای سهام آمریکا است که اکنون بیشترین ریزش خود از زمان رکود بزرگ سال 2008 را تجربه می‌کنند. به گفته ناتالی دمبینسکایا، کارشناس بازارهای سهام، اگر بانک مرکزی آمریکا برای حل بحران بورس وال استریت به تزریق دلار به بازار روی آورد، تمایل جهان به ارزهای دیگر افزایش خواهد یافت که یکی از آن ها یوان است.

    نفوذ یوان بر بازارهای مالی جهان رو به افزایش است به گونه ای که مارک کارنی، رئیس بانک مرکزی انگلیس اخیرا گفته است این احتمال وجود دارد که روزی یوان جای دلار را به عنوان ارز نخست جهانی بگیرد.

    طلا

    بانک مرکزی روسیه همزمان با واگذاری دارایی های دلاری خود، در حال تقویت ذخایر طلا است. تنها در سه ماهه سوم سال 2018 حدود 92 تن طلا به ذخایر این کشور افزوده شده است تا حجم کل ذخایر طلای این کشور به 2000 تن برسد و این کشور پس از آمریکا، آلمان، ایتالیا و فرانسه به عنوان پنجمین دارنده بزرگ ذخایر طلا در جهان شناخته شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو