عصر بازار

جزئیات دفاعیات متهم ردیف دوم پرونده دومان توکان

عصر اعتبار- مهدی ذکایی متهم ردیف دوم پرونده شرکت دومان توکان دفاعیات خود در خصوص اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور و کلاهبرداری شبکه‌ای را انجام داد.

جزئیات دفاعیات متهم ردیف دوم پرونده دومان توکان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، چهارمین جلسه محاکمه متهمان شرکت دومان توکان در شعبه 4 دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی در حال برگزاری است.

    قاضی صلواتی در این جلسه مهدی ذکایی متهم ردیف دوم پرونده را به جایگاه فراخواند و اتهام وی را دائر بر اخلال در نظام اقتصادی کشور و کلاهبرداری شبکه‌ای را به وی تسلیم کرد.

    ذکایی در بیان دفاعیات خود با اشاره به اینکه اطلاعی از اقدامات دومان سهند نداشته و ماموریت‌های محوله او را انجام می‌داده است گفت: من کارهای اجرایی و اداری رستورانها را انجام می‌دادم و در امور مالی دخالتی نداشتم. هر بار هم که خواستم از اقدامات شرکت مطلع شوم با برخورد تند دومان مواجه شدم که می‌گفت ما هیچ کار خلافی نمی‌کنیم.

    وی عدم مراجعه وکلا به زندان را که توسط دومان سهند ادعا شده بود تکذیب کرد و ضمن عذرخواهی از رفتار دومان سهند در جلسه گذشته گفت: وکلا 45 دقیقه با ما در زندان صحبت کردند و هر موقع هم که من به آنها زنگ زدم به آنجا آمدند و صحبت کردیم.

    وی مبلغ دریافتی خود از دومان سهند را 3 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: خود دومان سهند هم در مراجعه حضوری که در بند 209، 241 و بازپرسی صورت گرفت این مبلغ را قبول کرده است.

    ذکایی با بیان اینکه این مبلغ برای هزینه‌های جاری شرکت در اختیار او بوده گفت: پولی که گفته می‌شود برای مداوای همسرم گرفتم و حقوق و مزایای من هم جزو همین 3 میلیارد بوده است.

    قاضی صلواتی از او پرسید: در جذب سرمایه و تهدید سرمایه‌گذاران چه نقشی داشتی؟

    متهم پاسخ داد هیچ دخالتی در جذب سرمایه نداشتم و هیچکس را هم تهدید نکردم.

    قاضی صلواتی پرسید: پیش از شرکت دومان توکان در کجا کار می‌کردید؟

    متهم در پاسخ گفت: در یک موسسه حقوقی

    قاضی پرسید: آیا تحصیلات حقوقی داری؟

    که متهم در پاسخ گفت: خیر.

    سپس قاضی پرسید چگونه در شرکت دومان معاون حقوقی بودید؟

    وی در پاسخ با بیان اینکه معاون حقوقی نبود گفت: در موسسه عدالت‌گستر دومان توکان سمت معاونت حقوقی را داشتم.

    قاضی پرسید: چقدر حقوق می‌گرفتی؟

    متهم پاسخ داد: 5 میلیون

    قاضی مجددا پرسید: چه کار می‌کردی که اینقدر حقوق می‌گرفتید؟

    متهم پاسخ داد: نظارت بر رستورانها و امور مربوط به بهداشت و اماکن و امور اجرایی را انجام می‌دادم.

    قاضی گفت: شما علاوه بر حقوق ثابت مبالغ و هدایای دیگری نیز دریافت کردید. این مبالغ برای چه بوده؟

    متهم در پاسخ گفت: هیچگونه پول و سکه‌ای دریافت نکردم مگر پولهایی که برای امور جاری مثل خرید فرش و دیگر لوازم در اختیارم بود.

    قاضی پرسید: و پولهایی برای پرداخت رشوه؟

    متهم در پاسخ گفت: نه. من فقط یکبار به گودرزی‌نامی که خود را مامور اماکن ناجا معرفی کرده بود 5 میلیون رشوه دادم که پس از آن هم پشیمان شدم، شکایت کردم و 4 میلیون تومانش را پس گرفتم.

    قاضی گفت: شما به آقای اردشیر که خود را به بانک مرکزی منتصب کرده بود 500 میلیون تومان ناقابل رشوه دادید.

    متهم در پاسخ گفت: اینها اظهارات دومان است.

    قاضی در پاسخ گفت: خودت هم اقرار کردی.

    سپس قاضی افزود: 3 میلیارد برای چه در اختیار داشتی؟ اینها پول مردم بوده چرا 300 میلیون برای هزینه درمان همسرت، 250 میلیون ماشین سانتافه، 50 میلیون خودرو زانتیا، 20 میلیون سیم‌کارت رُند و 2 میلیون ساعت مچی هزینه کرده‌ای؟

    متهم در پاسخ با بیان اینکه دومان به او می‌گفته که نباید کلاس کار شما پایین بیاید و باید با ماشین‌های مدل بالا تردد کنید گفت: دومان می‌گفت که مدیران شرکت همیشه باید پول داشته باشند تا در صورت لزوم خرج کنند.

    قاضی صلواتی از متهم پرسید شما چه کاره بودید که نباید کلاس کارت پایین می‌آمد. پس درست می‌گویند که معاون حقوقی شرکت بوده‌اید؟

    متهم در پاسخ گفت: من سواد حقوقی نداشتم که بخواهم معاون حقوقی شرکت باشم.

    سپس قاضی گفت: پس اینجا شرکت نبوده، هرج و مرج خانه‌ای با حقوقها و پورسانت‌ها و بریز و بپاش‌های بالا بوده.

    متهم در پاسخ گفت: دومان سهند به ما می‌گفت درآمدها اینقدر بالاست که مشکلی نیست و این رقم‌ها چیزی در مقابل آن درآمد نیست.

    ذکایی سپس به موضوع گرفتن دستور عدم پلمپ رستوران شمس‌العماره از دیوان عدالت اشاره کرد که قاضی صلواتی پس از آن گفت: برای همین کار هم رفتی یک دلال را دیدی که رشوه بدهی اما موفق نشدی.

    متهم در این خصوص با رد موضوع رشوه دادن گفت: من یک هزار تومانی هم رشوه ندادم.

    قاضی صلواتی در ادامه گفت: آخر به ما نگفتی در این شرکت چه مسئولیتی داشتی اما فکر کنم مسئولیت اصلی‌ات دادن رشوه بوده است. شما در گروه تلگرامی ماموریت تهدید سرمایه‌گذاران را داشتی.

    ذکایی در پاسخ گفت: من عضو آن گروه نبودم و پس از دستگیری متوجه وجود چنین گروهی شدم که برای شایان پناهی که از کارکنان اخراجی شرکت بود و به علت فروختن اطلاعات سرمایه‌گذاران از شرکت اخراج شده بود. من 10 شاهد دارم که تهدیدها را دومان سهند انجام می‌داد و من حتی در یک مورد از برخورد فیزیکی او با سرمایه‌گذاران جلوگیری کردم.

    قاضی صلواتی به متهم گفت: شما همیشه شبه سلاح در کمرت بوده و علاوه بر آن افشانه و باتوم و شوکر هم داشتی.

    متهم در پاسخ گفت: اسلحه پلاستیکی برای دومان بود یک بار به دفتر من آمد و می‌خواست از نزدیک به من شلیک کند و چون اگر تیر پلاستیکی‌اش از نزدیک به چشم می‌خورد کور می‌کرد اسلحه را از او گرفتم و در کشوی خودم گذاشتم.

    قاضی در واکنش به این پاسخ ذکایی گفت: شما برخی از شکات را با همان اسلحه تهدید کردید. در شرکت هم همه شما را به عنوان فرد رشوه‌دهنده می‌شناسند و خودت را هم به بعضی‌ها نظامی و فلان کاره معرفی می‌کردی.

    نماینده دادستان از وجود فیلمی مبنی بر تهدید یکی از شاکیان با همان اسلحه و تحویل آن به دادگاه خبر داد که ذکایی در واکنش به این خبر نماینده دادستان گفت: اگر قاضی صلواتی اجازه بدهند فیلم مذکور در جلسه دادگاه نمایش داده شود و اگر اینگونه باشد من تقصیرات دومان را هم گردن می‌گیرم.

    نماینده دادستان سپس به پیامک رد و بدل شده بین مهدی ذکایی و ندا مختارزاده اشاره کرد و گفت: شما در این پیامک نوشته‌ای "سعی کن ازش پس بگیری، به پرو پاش نپیچ، تا هر جور شده برگرده".

    متهم در توضیح این پیامک گفت: این پیامک مربوط به همان موضوع فروختن اطلاعات سرمایه‌گذاران توسط شایان پناهی است و چون ندا مختارزاده با او ارتباط داشت این را برایش نوشتم.

    قاضی صلواتی در ادامه گفت: شما صراحتا اقرار کردید که 500 میلیون برای بانک مرکزی از دومان گرفتید، این مبلغ بابت چه بوده؟

    متهم در پاسخ گفت: دومان می‌گفت هر طور شده با رشوه یا هر طریق دیگری مشکلات را حل کنید. در اساسنامه شرکت آمده که فعالیت آن براساس مجوز سازمان بورس است و زمانی که اطلاعیه بانک مرکزی از تلویزیون پخش شد من از دومان پرسیدم که مگر ما مجوز نداریم و او در پاسخ به من گفت، چرا، منتها بانک مرکزی لج کرده.

    قاضی صلواتی گفت: اگر مجوز سازمان بورس را داشتید چرا به کارمند بورس رشوه دادید؟

    ذکایی در پاسخ گفت: من متأسفم که این موضوع در مورد کارمند مطرح می‌شود من او را دو بار در حضور دومان سهند ملاقات کردم و او فرد محترمی است و من به او رشوه ندادم.

    قاضی پرسید شما با چه عنوانی در این ملاقات حضور داشتید پس معاون حقوقی هستید شما؟

    متهم در پاسخ گفت: من به عنوان همراه با دومان رفته بودم

    سپس نماینده دادستان عکسهایی را از مهدی ذکایی نشان داد که با بادیگارد در نمایشگاه حضور یافته بود و گفت: کسی که کارمند ساده یا راننده شرکت باشد آیا با بادیگارد تردد می‌کند؟

    ذکایی در پاسخ گفت: اینها ماموران حراست شرکت بودند که به همراه ما برای بازدید آمده بودند.

    قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: شما مدیریت انصراف سرمایه‌گذاران را از عودت سرمایه‌‌شان با داشتن اسلحه به عنوان نظامی و معاون حقوقی انجام می‌دادید اشتباهاتت را قبول کن.

    متهم در پاسخ گفت: من هیچ کس را تهدید نکردم اشتباهم را می‌پذیرم که فریب دومان سهند را خوردم فکر نمی‌کردم پس از آنکه در حرم امیرالمومنین با من عقد برادری بست این کارها را بکند.

    قاضی صلواتی پرسید شما رد شمال کشور ویلایی به مبلغ 250 میلیون تومان خریدید؟

    متهم در پاسخ گفت: دومان می‌گفت می‌خواهد در متل‌قو پروژه اجرا کند این زمین را خریدیم تا خانه‌ای برای کارگران و کارمندان شرکت در آنجا که می‌خواستند در آنجا فعالیت کنند بسازیم.

    قاضی صلواتی پرسید: چرا پولهای مردم را حیف و میل کردید رستورانها و هتل‌ها 250 میلیون بیشتر درآمد نداشتند که متهم در پاسخ گفت: من از درآمد رستورانها و هتل‌ها اصلا اطلاعی نداشتم و دومان می‌گفت که هزینه‌ها از محل این درآمدها انجام می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی