عصر بازار

کسری بودجه ۲۰۰هزار میلیارد تومانی شرکتهای دولتی چگونه تامین می‌شود؟

عصر اعتبار- بررسی لایحه بودجه ۹۸ نشان می دهد، بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از هزینه های شرکتهای دولتی از محلی غیر از درآمدهای آنها تامین می شود.

کسری بودجه ۲۰۰هزار میلیارد تومانی شرکتهای دولتی چگونه تامین می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، بر اساس لایحه بودجه سال 98 کل منابع (مصارف) شرکتهای دولتی حدود 1270 هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که حدود 1040 میلیارد تومان از مصارف این شرکتها از محل درامدهای آنها تامین می شود. به عبارت دیگر اگر شرکتهای دولتی برای جبران مصارف خود تنها به درآمدهای خودشان متکی بودند با کسری بودجه 230هزار میلیارد تومانی مواجه می شدند. در لایحه بودجه 98، پیش بینی بودجه 385 شرکت انجام شده که در این بین 65 شرکت زیان ده میباشند.

    گفتنی است، 88 هزار میلیارد تومان از  230 هزار میلیارد تومان کسری بودجه شرکتهای دولتی از محل سایر دریافتی ها که شامل ودیعه مشترکان، حق انشعاب، منابع پذیره نویسی و... تامین می شود.  همچنین 4 هزار میلیارد  تومان از محل داراییهای جاری و 42 هزار میلیارد تومان نیز از وامهای خارجی تامین خواهد شد.

    تسهیلات بانکی و وامهای داخلی به ارزش 77 هزار میلیارد تومان برای این شرکتها پیش بینی شده و به این ترتیب شرکتهای دولتی سال آینده برای جبران هزینه های خود 120 هزار میلیارد تومان استقراض خواهند کرد. گفتنی است اخیرا اعلام شد که بودجه شرکتهای دولتی نیز در مجلس (کمیسیون برنامه و بودجه) برای نخستین بار طی چهل سال اخیر  بررسی شود. دیوان محسابات  نیز اعلام کرده سوابق عملکرد شرکتهای دولتی نزد این دستگاه موجود است.بنابراین با وجود این دست اطلاعات ضروری است که جزییات مربوط به استقراض 120 هزار میلیارد تومانی شرکتهای دولتی در سال اینده برای مردم نیز شفاف شود.

    بر اساس این گزارش، مجموع اعتبارات هزینه ای و عمرانی شرکتهای دولتی نیز حدود 17 هزار میلیارد تومان است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی