عصر بازار

رئیس‌جمهور :

سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی را قبول ندارم

دلال‌ها دولت را دور زدند

عصر اعتبار- رئیس‌جمهور گفت: ارز تک‌نرخی ٤٢۰۰ تومانی، اجماع اقتصاددانان بود؛ همانجا گفتم قبول ندارم، اما نتیجه کارشناسی را می‌پذیرم.

سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی را قبول ندارم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از آنا، حسن روحانی امروز در جلسه شورای اداری استان گلستان با بیان اینکه «افتخار می‌کنیم که مانند جنگ هشت ساله، در جنگ اقتصادی هم ناقض تعهدات کشور نبوده‌ایم»، گفت: هدف ترامپ، جدایی مردم از نظام، دست شستن از استقلال و انزوای ایران است اما او هم موفق نشد و نخواهد شد.

    وی وحدت، همدلی و همراهی همه جانبه مردم را برای غلبه بر مشکلات و شکست طرح‌های دشمن مورد تأکید قرار داد و گفت: امروز همه باید دست به دست هم داده و دشمن را شکست داده و از مسیر سخت تحریم عبور کنیم و مطمئن باشیم که همه این اهداف با صداقت، راستگویی و ایمان به حق امکان‌پذیر است.

    رئیس‌جمهور اضافه کرد: استان گلستان در کنار برخورداری از نعمت امنیت و همدلی، از تنوع اقلیمی و جاذبه‌های زیبای طبیعی، تاریخی و گردشگری نیز برخوردار است که با استفاده از این ظرفیت‌ها می‌توان در مسیر رفع مشکلات و بهبود زندگی مردم گام برداشت.

    رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز در شرایط تحریم قرار داریم بدین معنا که شرایط عادی و طبیعی نیست، ادامه داد: قرار داشتن در این شرایط سخت بدین معنا نیست که از تحریم بترسیم و از اهداف خود دست برداشته و عقب‌نشینی کنیم، اما به هر حال شرایط جنگ اقتصادی ویژگی‌های خاص خود را دارد. همچنان که در شرایط جنگ تحمیلی نمی‌شد که انتظار داشت شهید، مجروح و بمباران وجود نداشته باشد.

    وی با تقدیر از ایثار و فداکاری شهدا و جانبازان، خاطرنشان کرد: اینکه فردی 30 سال روی ویلچر و یا روی تخت قرار داشته باشد، کار آسانی نیست و جانباز شدن سختی‌ها و دشواری‌هایی برای فرد جانباز، خانواده و فرزندانش دارد. از این رو به سازمان برنامه و بودجه و استاندار گلستان تأکید کردم که هر چه سریع‌تر آسایشگاه جانبازان استان را تکمیل کرده و در اختیار جانبازان عزیز  قرار دهند.

    روحانی با اشاره به آثار جنگ اقتصادی آمریکا علیه کشورمان، افزود: ابرقدرت مستبدی به نام آمریکا با کمک صهیونیست‌ها و مرتجعین منطقه جنگ اقتصادی بزرگی را بر ملت ایران تحمیل کرده  و معلوم است که این جنگ می‌تواند شهید، مجروح و خسارت داشته باشد، اما مهم این است که باید در مقابل آن ایستادگی کنیم و البته در این جنگ ما نیز خسارت‌هایی به دشمن می‌زنیم.

    وی اضافه کرد: شاید اگر دولت دیگر و شرایط دیگری در کشور حاکم بود، ما آغازگر می‌شدیم. البته خیلی تحریک کردند که ما را لبه آتش ببرند که یک جا نقض‌کننده باشیم تا بلافاصله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه داده و به واسطه آن فشارها و قطعنامه‌های مختلف علیه کشورمان صادر گردد.

    رئیس جمهور با تأکید بر اینکه افتخار دولت این است که آغازگر و متجاوز به حقوق بین‌المللی نبوده است، گفت: همانطور که در جنگ 8 ساله نیز ایران آغازکننده حمله به عراق نبوده و صدام جنگ را بر ملت ایران تحمیل کرد امروز هم آغازگر جنگ اقتصادی آمریکا، صهیونیست‌ها و مرتجعان منطقه هستند چرا که هنوز هم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام می‌کند که ایران کاملاً به تعهدات خود پایبند بوده است.

    وی با اشاره به اینکه این حرف تلخی است که می‌گویم، اما عید وضعیت دلار تک نرخ را که برای تأمین نیاز مردم تصویب شد دیدیم؛ گرچه من موافق طرح نبودم ولی بقیه اجماع داشتند و من نمی‌توانستم روی نظر شخصی خود باشم، ادامه داد: امروز هم می‌توانست دلار تک نرخ وجود داشته باشد، اما دلال‌ها چه کردند؟ گفتند می‌خواهند ثبت سفارش کنند و 100 میلیون دلار از ما پول گرفتند، کار یک نفر دو نفر نبود و ما هم نمی‌توانستیم بالای سر هر نفر یک قاضی بگذاریم به همین دلیل نتوانستیم طرح را ادامه دهیم.

    روحانی با بیان این که کالاهای اساسی ارز چهار هزار و 200 تومان دارد، گفت: هفته‌ای نیست که من وزیر را نخواهم سرو صدا نکنم، فردی رفته ماده اولیه دارویی را تأمین کند که عمر آن دارو سه ماه مانده که انقضا شود و اگر زود استفاده نشود اثرش از بین می‌رود.

    رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مقابل اقتصاد فقط یکجا کم آوردیم و آن اخلاق بود، بیان کرد اگر تولید کننده‌ای از دولت پول گرفته تا کالایی تهیه کند، اما در روستایی دیگر احتکار کرده این خیانت است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی