عصر بازار

بلاک چین می‌تواند راهی برای دور زدن تحریم‌ها باشد؟

عصر اعتبار- برای دور زدن تحریم‌های دلاری از بلاک چین‌ها می‌توان استفاده کرد و به همین دلیل گروهی از متخصصان و کارشناسان کشور در زمینه استفاده از بلاک‌چین‌ها به جای دلار کار می‌کنند.

بلاک چین می‌تواند راهی برای دور زدن تحریم‌ها باشد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس،‌ پس از اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران بسیاری می‌گویند که می‌توان با استفاده از بلاک چین تحریم‌های سوئیفتی آمریکا را دور زد و مبادلات پولی و مالی را همانند گذشته انجام داد.

    به اعتقاد کارشناسان فناوری بلاک چین احتمالا بهترین اختراع پس از اینترنت بوده است، این فناوری اجازه می‌دهد که بتوان بدون وجود یک نهاد مرکزی اقدام به تبادل ارزش کرد.بلاک چین اجازه می‌دهد تا با نوشتن چند خط کد، یک برنامه روی بلاک چین شروع به کار کند.بلاک چین از چندین بلاک تشکیل شده که هر کدام مجموعه‌ای از تراکنش‌ها را در خود نگهداری می‌کند که به صورت رمزنگاری شده به بلاک دیگر متصل می‌شود. همه اینها با هم یک دفتر کل را شکل می‌دهند.

    سیاوش تفضلی مدیرعامل یکی از شرکت‌های فعال در زمینه بانکداری و پرداخت و نیز تکنولوژی‌های جدید مانند  بلاک چین در همایش فین‌تک‌ها در بانک کشاورزی به خبرنگار فارس گفت: «ظرفیت استفاده از بلاک چین‌ها برای دور زدن تحریم‌های دلاری وجود دارد و به همین دلیل گروهی از متخصصان و کارشناسان کشور در زمینه استفاده از بلاک‌چین‌ها به جای دلار کار می‌کنند.»

    تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در دو بخش، 13 مرداد و 13 آبان به اجرا گذاشته شد. و پس از آن مبادلات دلاری ایران با دیگر کشورها از نظر تحریم گران نباید وجودداشته باشد.اما آیا این می‌تواند پایان کار باشد؟

    استفاده از بلاک چین و رمزنگارها می تواند راهی برای دور زدن این تحریمها باشد چرا که مبادلات با رمزنگارها بدون واسطه سوئیفت انجام می‌شود و قابل ردیابی هم نیست.

    ونزوئلامثل ایران درگیر تحریم‌ها ی آمریکا است و دو نوع پول مجازی با پشتوانه نفت و گاز راه‌اندازی کرده و معتقد است که این ارزهای مجازی نیازی به سوئیفت ندارد و عملا تحریم سوئیفت آمریکا را خنثی می‌کند، ونزوئلا به کشورهای خریدار پیشنهاد داده در صورتی که نفت این کشور با با ارزهای مجازی خریداری کنند تخفیف ویژه‌‌ای هم می‌دهد.

    مدیرعامل این شرکت فعال در حوزه بلاک چین می‌گوید: مشکلی که در زمینه بلاک چین برای مبادلات بین‌المللی وجود دارد این است که هنوز ظرفیت این ارزها کشش بازارهای بزرگ را ندارد و باید ظرفیت سازی شود.

    وی می‌گوید:"حجم کل بازار ارزهای مجازی در دنیا 120 میلیارد دلار است که این کشش بازارهای بزرگ مالی و بین‌المللی را ندارد.»

    تفضلی ادامه می‌دهد: گردش مالی شرکتی مانند اپل هزار میلیارد دلار است، حالا اگر حجم گردش مالی کشورها را در نظر بگیریم متوجه می‌شویم که جایگزینی بلافاصله ارزهای مجازی در مبادلات مقداری زود است اما مسیر برای ایجاد این ظرفیت‌ها باز است و همه کشورها باید برای ایجاد این ظرفیت تلاش کنند.

    *پیمان‌های دو جانبه راه دیگر مقابله با تحریم

    ایجاد پیمان‌‌های دو جانبه و حتی چند جانبه یکی دیگر از روش‌های مقابله با تحریم‌ها است که کشورهایی مانند چین و روسیه در این زمینه پیشتازترند، و دیگر کشورها را هم  برای ایجاد چنین پیمان‌هایی تشویق می‌کنند. اساس این پیمانها این است که دلار را از مبادلات حذف کنند و ارزهای ملی خود را جایگزین می‌کنند، طبیعی است اگر کشوری از دلار استفاده نکند دیگر تحریم دلار معنی و اعتبار خود را از دست خواهد داد.

    دلار نفوذی که از زمان جنگ جهانی دوم و پس از کنفرانس بین‌المللی تاریخی «برتن وودز» در مبادلات جهانی داشته حذف آن کار راحتی نیست اما امکانپذیر است، روسیه کشوری است که عزم جزم دارد تا این پول را حذف کند که تنها در سال گذشته 100 میلیارد دلار را از ذخایر ارزی این کشور حذف کرد.

    کنفرانس بین‌المللی تاریخی «برتن وودز»، واقع در نیوهمپشایر، در سال 1944 برگزار شد. در این سال نمایندگان کشورهای آمریکا، انگلستان و 42 کشور دیگر گرد هم آمدند تا دربارهٔ نظام پولی بین‌المللی پس از جنگ جهانی دوم تصمیم‌گیری کنند. از این کنفرانس دو نهاد جهانی،‌صندوق بین‌المللی پول (IMF) و بانک جهانی (world bank) است.

    از زمانی که دلار به عنوان ارز غالب در مبادلات بین‌المللی در آمده به اعتقاد رهبران اکثر کشورها رابطه مبادلات ارزی به نفع آمریکا سنگینی کرده است و این دو نهاد بین‌المللی هم بیشتر منافع آمریکا را دنبال کرده‌اند و به همین دلیل کشورها پس از چندین دهه به دنبال کنار گذاشتن این ارز هستند.

    ایران که همواره درگیر تحریم‌های آمریکا بوده یعنی از 40 سال پیش تاکنون همواره سایه تحریم آمریکا از روی ایران برنداشته شده است باید تلاش بیشتری در این زمینه بکند، تا از هر راهی برای رها ساختن خود از قید و بندهای تحریم استفاده کند، استفاده از بلاک چین و پیمان‌های دو جانبه از آن جمله است.

    آیا بهتر نبود در دوره پسابرجام به جای دل بستن به و عده و وعیدهای تو خالی و پوشالی که دیگر نباید برای ما تازگی می‌داشت، به فکر محکم کردن زیرساختهای خود برای روزهای مبادا می‌شدیم؟ یک مثل قدیمی است که در در تابستان گرم باید سقف خانه‌را تعمیر کرد نه در زمستان سرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی