عصر بازار

سکه بالای ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان دوام نیاورد؛

وقت «اشباع» در بازارها؟

عصر اعتبار- در چهارمین روز هفته، دلار هفتمین رشد متوالی را تجربه کرد و در مقطعی به محدوده ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومانی قدم گذاشت؛ با این حال، در ساعات انتهایی روز این ارز در مسیر نزولی قرار گرفت و ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۱۱ هزار و ۷۹۰ تومان ایستاد؛ این قیمت ۱۰ تومان بالاتر از نرخ بسته شده روز دوشنبه بود، ولی آنچه بیشتر توجه برخی بازیگران باتجربه بازار را جلب کرد، ناتوانی دلار برای شکست محدوده ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومانی و نزول انتهای وقت بود.

وقت «اشباع» در بازارها؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، از نظر این دسته از بازیگران، ممکن است خریدها در بازار پس از هفت افزایش متوالی اشباع شده و زمان آن رسیده باشد که بخشی از خریدهای روزهای قبل به بازار بازگردد. به‌عبارت دیگر، به باور این گروه، کاهش تقاضا پس از روزهای افزایشی متوالی و فروش بخشی از ارزهای خریداری شده روزهای قبل عامل اصلی افت انتهای وقت سه‌شنبه بود. اگر این دیدگاه نوسانات روز چهارم را به درستی توضیح دهد، می‌توان انتظار داشت که قیمت‌ها در روز چهارشنبه نیز رشد خاصی را تجربه نکنند و بازار وارد دوره گذار دیگری شود تا نوسان‌گیران خود را برای خریدهای بعدی آماده کنند. براساس اظهارات معامله‌گران پس از ساعت 4 بعدازظهر حتی قیمت دلار افت بیشتری را تجربه کرد و تا ابتدای محدوده 11 هزار و 700 تومانی پایین رفت.  سکه تمام بهار آزادی نیز دیروز در ساعات ابتدایی در مسیر صعودی قرار گرفت و با عبور از مرز مهم 4 میلیون و 100 هزار تومانی تا محدوده 4 میلیون و 160 هزار تومانی بالا رفت. با این حال، این فلز گرانبها نیز در ساعات انتهایی روز تغییر جهت داد و ساعت 4 بعدازظهر روی عدد 4 میلیون و 75 هزار تومان قرار گرفت. قیمتی که 5هزار تومان بالاتر از روز سه‌شنبه بود. به گفته فعالان، در ابتدای روز معامله‌گران با تکیه بر رشد بهای اونس در بازارهای جهانی و افزایش قیمت دلار، خریدهای سکه را بالا بردند، ولی زمانی که قیمت دلار کاهشی شد، فلز گرانبهای داخلی نیز در مسیر نزولی قرار گرفت.
    عوامل تغییر مسیر انتهای وقت دلار

    در این میان، دسته‌ای از فعالان باور داشتند، آنچه زمینه ساز افت قیمتی دلار شد، عرضه بیشتر ارز توسط صرافی‌های منتخب و بازگشت درهم به جاده نزولی بود. به گفته آنها، صرافی‌های منتخب در روز سه‌شنبه بیشتر از روزهای قبل ارز را روانه بازار کردند و در کنار این نرخ حواله درهم پس از آنکه از محدوده 3 هزار و 260 تومان عبور کرد، با افزایش فروش‌ها مواجه شد و در اواخر روز روی اعداد پایین تر از 3 هزار و 230 تومان مورد معامله قرار گرفت. نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و به‌طور سنتی کاهش یکی منجر به افت دیگری می‌شود. به گفته برخی فعالان، دیروز در اواخر روز قیمت درهم به 3 هزار و 220 تومان رسیده بود.

    در این میان، گروهی از معامله‌گران باور دارند، اخبار مربوط به راه‌اندازی spv توسط اروپا در هفته آینده موجب شد که خریداران ارزی از بازار عقب‌نشینی کنند. آنها اعتقاد داشتند قوت گرفتن تایید لایحه پالرمو که توسط یکی از نمایندگان مجلس عنوان شد نیز در تعدیل انتظارات معامله‌گران بازار اثر داشت.  گروهی نیز عنوان می‌کردند، هر زمان قیمت دلار به مرز 12 هزار تومانی نزدیک شده است، نوسان‌گیران به سرعت از موقعیت فروش به موقعیت خرید وارد شده‌اند؛ چراکه تصور می‌کردند بازارساز نسبت به مرز یاد شده حساسیت دارد و عرضه خود را در نزدیکی آن افزایش خواهد داد. در نتیجه پیش از ورود بازارساز به بازار، آنها فروش‌های خود را افزایش می‌دهند. دیروز صرافی‌های بازارساز نیز عرضه خود را در محدوده 11 هزار و 650 تومان انجام دادند.

    در این میان، عده زیادی از معامله‌گران عنوان کردند، اعلام خبر حضور رئیس‌کل بانک مرکزی در برنامه‌ای تلویزیونی موجب شد که فروش‌ها در بازار بالاتر برود. به گفته آنها، معامله‌گران از این هراسناک شدند که ممکن است رئیس‌کل در این برنامه خبری از سیاستی رونمایی کند که برای آنها قابل‌پیش‌بینی نباشد، در نتیجه ترجیح دادند با احتیاط از موقعیت خرید خارج شوند. عده زیادی نیز عنوان کردند، آنها انتظار داشتند عرضه بازارساز پیش از حضور رئیس‌کل در بازار ارز افزایش پیدا کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی