عصر بازار

حضور بانک مرکزی در گلوگاههای پرداخت

عصر اعتبار- یک مسئول در بانک مرکزی، از برنامه‌ریزی برای تغییر و تحول جدی در صنعت پرداخت خبر داد و گفت: این بانک، مقررات پرداخت‌ساز، پرداخت‌یار و پرداخت‌بان را با مشورت فعالان این حوزه، تدوین کرده است.

حضور بانک مرکزی در گلوگاههای پرداخت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، داوود محمدبیگی، در خصوص برنامه این بانک برای حضور سیستم‌های پرداخت جایگزین در کشور، گفت: طبعاً حضور بازیگران جدید در عرصه پرداخت، در سال‌های آینده مورد توجه تمام کشورها به خصوص کشور ما است.

    وی با بیان اینکه همواره در ایران، بازیگران اصلی صنعت پرداخت بانک‌ها و شرکت های psp بوده اند، افزود: هم اکنون دیگر بازیگران فعلی قادر به تامین تمام نیازها نیستند؛ چرا که تغییر و تحولات رخ داده موجب شده تا انتظارات مردم نیز تغییر کند و افزایش یابد.

    مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی در همین ارتباط به psd2 اشاره کرد و گفت: به دنبال تغییرات رخ داده در انتظارات مردم و البته تنوع در خدمات، اتحادیه اروپا نیز به صورت جدی فعالیت خود را روی psd2 آغاز کرده است.

    محمدبیگی با اشاره به فین تک‌ها و پیام رسان‌های مالی از جمله بلاک چین ادامه داد: سیستم‌های پرداخت فعلی، مبتنی بر تکنولوژی‌ها و سیاست های قبلی است؛ ولی بانک مرکزی بنا دارد که تغییرات و تحولات جدی در این حوزه صورت گیرد.

    این مقام مسئول در بانک مرکزی، ادامه داد: تغییرات و تحولات در صنعت پرداخت نیازمند چارچوب قانونی و مقررات است؛ به نحوی که برخی از الزامات psd2 را در کشور بومی‌سازی کرده ایم؛ همچنین از سوی دیگر احراز هویت مشتریان، دسترسی به اطلاعات، سرویس‌های پرداخت شرکت‌های فعال در این بخش، تسویه وجوه این شرکت‌ها و نظارت بر فعالیت شان و موارد دیگر، از مهمترین محورهایی است که در کشور بومی سازی شان را آغاز کرده ایم.

    به گفته مدیراداره نظام های پرداخت بانک مرکزی، در 2 سال اخیر درخواست‌های مطرح شده در این صنعت نشان می‌دهد که تغییرات در پرداخت بسیار جدی است و این امر نشان دهنده پویایی و شادابی حوزه پرداخت است.

    محمدبیگی با تاکید بر اینکه موج ایجاد شده برای تغییرات در صنعت پرداخت، با حضور بازیگران فعلی و مدیریت رگولاتور، به مرحله عملیاتی ختم خواهد شد، تصریح کرد: بر همین اساس بانک مرکزی مقررات پرداخت ساز، پرداخت یار و پرداخت بان را با مشورت فعالان این حوزه تدوین کرده است.

    وی با اشاره به اینکه در تمامی اسناد مذکور، نحوه نظارت بر صنعت پرداخت و فعالان حاضر در این صنعت به روشنی دیده شده است، گفت: بانک مرکزی برخی از امور را به شرکت‌های پرداخت واگذار کرده است اما در گلوگاه های اصلی که به پول و امنیت مردم ارتباط دارد، بانک مرکزی با قدرت حضور خواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو