عصر بازار

وزیر اقتصاد مطرح کرد :

تامین مالی باید از بازار پول به بازار سرمایه حرکت کند

عصر اعتبار- وزیر اقتصاد اعلام کرد : تامین مالی باید از بازار پول به بازار سرمایه حرکت کند.

تامین مالی باید از بازار پول به بازار سرمایه حرکت کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، فرهاد دژپسند در نشست هم اندیشی با اقتصاددانان جوان با اشاره به اینکه در آغاز فعالیتم در وزارت اقتصاد بر بسیج همگانی فکری و سرمایه انسانی تاکید داشتم گفت: وزارت اقتصاد از کارشناسان زیادی برخوردار است ولی نمی توان تنها به این بخش اکتفا کرد و باید از چشمه های جوشان اندیشه خارج از وزارتخانه نیز استفاده شود.

    وزیر اقتصاد اظهارداشت: دلیلی ندارد که کارشناسان بیرون از وزارتخانه نخواهند برای برون رفت از مشکلات مشارکت داشته باشند. برای این کار هسته های اندیشه ورزی شکل گرفت ولی ظرفیت این بخش نیز محدود است.

    دژپسند با اشاره به کمک وزارت اقتصاد برای تشکل خانه اقتصاددانان جوان، بیان داشت: ما می خواهیم جریان فکری موجود را در یک ارتباط مستمر و دائمی داشته باشیم و این شبکه را سازماندهی کنیم که ارتباط غیرحضوری برقرار شود تا بتوان نظرات گروه های تخصصی را دریافت کرد.

    وی ادامه داد: طرح دیگری نیز داریم که کمک شود کشور صاحب یک خانه اقتصاددانان شود. در این زمینه وزارتخانه برنامه ریزی کرده و پیش بینی ها در حال انجام است.

    دژپسند خاطرنشان کرد: ما باید در اقتصادکلان ایده های نو داشته باشیم و نمی خواهیم تورم در وضعیت بدی بماند ولی به سرمایه گذاری در تولید نیز توجه داریم و آسیب تورمی در این بخش باید به حداقل برسد.

    وزیر اقتصاد تصریح کرد: وزارتخانه متولی تنظیم سیاست های اقتصادی کشور است و در زمینه اشتغال نیز باید ورود کند و مدل هایی را برای ارائه تعریف کند.

    دژپسند به موضوع تامین مالی اقتصاد اشاره کرد و افزود: باید روزی بشود که از نظام اقتصادی بانک پایه به سمت بازار سرمایه حرکت کنیم. به صورت کلی نیازمند مشارکت فکری گروه های متخصص هستیم‌.

    وی با اشاره به لزوم مولدسازی دارایی های دولت گفت: دولتی که بر روی گنج نشسته اگر در بخش نفت دچار مشکل شود به چالش خواهد خورد.

    همچنین یک بخش عمده گرفتاری ها به روش ها و افکار سنتی بر می گردد و ما در این زمینه ها و نوسازی تفکر اقتصادی مشکل داریم.

    وزیر اقتصاد افزود: مگر می توان در این دوره بحث اقتصاد دیجیتال را مطرح نکرد؟ ما برای حل مشکلات نیازمند عقل جمعی هستیم. کشورهای دیگر در تعریف ابزار مالی اسلامی در بورس پیشرفت داسته اند ولی ما از آنها تنها استفاده می کنیم.

    وی اظهارداشت: در بحث بلاک چین که توسط کمیسیون اقتصادی دولت صورت می گیرد فاصله تفکرات زیاد است و عده ای نادانسته و از روی ترس مقاومت می کنند.

    در حال حاضر 25 تا 40 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم و ما برای شناسایی آنها نیازمند بسیج عقلی هستیم.

    دژپسند ادامه داد: ما معافیت مالیاتی را در زمانی دادیم و امروز 40 درصد تولید ناخالص داخلی از مرداخت مالیات معاف است و ما باید این رویه ها را اصلاح می کردیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی