عصر بازار

اصلاح تفسیر نادرست گمرک درباره واردات طلای ساخته شده

عصر اعتبار- رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ های قیمتی ایران می‌گوید بخشنامه ممنوعیت واردات طلای ساخته شده در گمرک، تفسیر نادرست این نهاد از مصوبه دولت را اصلاح کرد.

اصلاح تفسیر نادرست گمرک درباره واردات طلای ساخته شده
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، سیدحجت شفایی درباره ممنوعیت واردات طلای ساخته شده به کشور، افزود: بعد از اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز در فروردین ماه، دولت مصوبه ای را درباره آزاد بودن واردات ارز و طلا به هر میزان توسط افراد حقیقی و حقوقی داشت که این مصوبه ابهاماتی را به وجود آورد.

    وی افزود: براساس مصوبه دولت واردات طلای خام بدون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به داخل کشور مجاز شد ولی در بخشنامه ای که بعد از آن توسط گمرک ابلاغ شد، آمده بود که واردات طلا و مصنوعات طلا هم آزاد شده است.

    رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران، ادامه داد: فردای ابلاغ این بخشنامه در اتاق بازرگانی با محمد شریعتمداری و مجتبی خسروتاج وزیر وقت صمت و رییس وقت سازمان توسعه تجارت جلسه ای داشتیم که هر دو از این بخشنامه تعجب کردند و ما متوجه شدیم که این بخشنامه ناشی از تفسیر نادرست گمرک است.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اظهار داشت: با توجه به مصوبات قبلی شورای پول و اعتبار در زمینه واردات طلای ساخته شده، نامه نگاری هایی با بانک مرکزی داشتیم و آنها نیز نامه ای را برای گمرک ارسال کردند که متاسفانه در آن مقطع به آن ترتیب اثری داده نشد.

    شفایی درباره اینکه در این مدت چه میزان طلای ساخته شده وارد کشور شده است، گفت: حرف ما این نیست که چه مقدار طلا وارد کشور شده است، بلکه حرف ما تفسیر نادرست از مصوبه دولت است. این احتمال وجود دارد که فردی با واردات یک کیلو طلای ساخته شده، چندین برابر آن را در بازار به فروش برساند که از مبادی غیررسمی و به طور غیرقانونی وارد کشور شده است.

    وی ادامه داد: این بخشنامه بار روانی منفی برای صنعت طلا به ویژه واحدهای تولیدی داشت و به نوعی بعد از مصوبه اخذ مالیات بر ارزش افزوده از طلای خام و تغییر ذائقه مردم از خرید طلای ساخته شده به سکه طلا، تیر خلاصی به این بازار محسوب می شد.

    رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ های قیمتی ایران،گفت: امکان رصد و آنالیز طلای وارداتی خارجی وجود ندارد و به همین دلیل با عباس تابش رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان جلسه ای را در این خصوص داشتیم و از وی خواستیم تا براساس رسالتی که این سازمان دارد، ابهام موجود در مصوبه دولت را برطرف کنند.

    تولید و عرضه طلا امسال صفر درصد بوده است

    شفایی خاطرنشان کرد که با پیگیری های بانک مرکزی و نامه نگاری های سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در نهایت بخشنامه گمرک اصلاح و واردات مصنوعات طلا ممنوع شد.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد که هیچ آمار دقیقی نمی‌توان از میزان طلای خارجی موجود در بازار و فروش آن ارائه کرد ولی در مجموع فروش طلای خارجی بستگی به شرایط ثبات اقتصادی و ارزی کشور دارد.

    وی توضیح داد: امسال به اندازه ای رکود بر بازار طلا و جواهر ایران حاکم بوده که بیش از 80 درصد طلایی که در پشت ویترین طلافروشی ها و در اختیار بنکداران قرار دارد، در سال های 95 و 96 تولید شده و تولید و عرضه طلا در سال جاری نزدیک به صفر بوده است.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، یکی از مشکلات این صنعت را روند صادرات محصولات تولیدی عنوان کرد و اظهار داشت: دریافت مالیات 4 درصدی از صادرات،  قیمت تمام شده محصول نهایی را بالا برده و قدرت رقابت پذیری تولیدکنندگان طلای ایرانی را به شدت کاهش می‌دهد؛ در نتیجه صادرات متوقف می‌شود.

    به گفته وی، یکی دیگر از مشکلات صادرات طلای ساخته شده در ایران، ارائه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما است زیرا طلا با قیمت ارز آزاد تهیه می‌شود و باید با قیمت نیما صادر شود که اصلا توجیهی ندارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی