عصر بازار

قیمت حج ۹۸ زیر ۳۰ میلیون تومان تمام می‌شود

عصر اعتبار- هیات وزیران نرخ ارزی و هزینه حج ۹۸ را تصویب کرد. سازمان حج و زیارت هنوز نسبت به نامه‌ای که منتشر شده واکنشی نشان نداده است اما رییس این سازمان قبلا ابراز امیدواری کرده بود که «حج ۹۸ با قیمتی زیر ۳۰ میلیون تومان انجام شود.»

قیمت حج ۹۸ زیر ۳۰ میلیون تومان تمام می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در تصویب نامه‌ای که با امضای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور منتشر شده، ارز مورد نیاز حج 98 از طریق سامانه نیما و به ازای هر دلار هفت‌هزار تومان تأمین می‌شود. هزینه حج شامل دو بخش ریالی و ارزی می‌شود که علی‌رضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت پیش تر اعلام کرده بود: هزینه‌های ثابت حج تمتع برای هر نفر بین 3100 تا 3300 دلار تمام می‌شود. این سازمان هنوز هزینه‌های ریالی حج تمتع 98 و قیمت تمام‌شده آن را اعلام نکرده است اما در محاسبه اولی با در نظر گرفتن نرخ ارز تصویب‌شده، قیمت ارزی سفر حج 98، مبلغی در حدود 21 تا 23 میلیون تومان می‌شود که هزینه ریالی نیز به آن اضافه خواهد شد.

    در تصویب‌نامه منتشرشده نیز آمده که هیأت وزیران در جلسه 14 بهمن ماه سال 1397 به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب کرد:

    مبلغ سیصد میلیون (300.000.000) دلار از طریق سامانه نیما (به ازای هر دلار هفتاد هزار (70.000) ریال) برای تأمین هزینه‌های برگزاری حج تمتع سال 1398 در اختیار سازمان حج و زیارت قرار می‌گیرد.

    سازمان حج و زیارت موظف است معادل ریالی مبلغ مذکور را به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پرداخت کند.

    این مصوبه از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور امضا و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی ابلاغ شده است.

    نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت و رئیس این سازمان بارها از تلاش برای کاهش نرخ ارز در محاسبه قیمت تمام‌شده حج تمتع اطلاع داده بودند. رشیدیان در آخرین اظهارنظر درباره قیمت حج 98 با یادآوری اینکه ارز تأمین‌شده برای حج سال 97 با نرخ 3,800 تومان تأمین شده بود، گفته است: اگر بنا باشد حج 98 با ارز نیمایی تأمین شود قطعاً (قیمت) افزایش بیش از دوبرابری نسبت به حج گذشته خواهد داشت اما با تلاش‌های صورت‌گرفته تقریباً این افزایش قیمت مهار شده است.

    قیمت حج سال 97 از حدود ١٣ میلیون و ٥۰۰ هزار تومان تا حدود ١٨ میلیون و ٥۰۰ هزار تومان بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی