عصر بازار

ژاپن و اروپا آماده انبساط پولی هستند؛

رکوردشکنی جدید طلا در بازارها

عصر اعتبار- طلا در بازارهای جهانی به سقف ۱۰ ماه اخیر خود صعود کرد. روز گذشته بهای هر اونس از فلز گرانبها به بالای سطح ۱۳۳۱ دلاری خیز برداشت.

رکوردشکنی جدید طلا در بازارها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در همین حین، شاخص دلار آمریکا نیز روند افزایشی را تجربه کرد که در مقطعی با صعود مجدد به کانال 97 واحدی منتهی شد.

    بهای اونس طلا در بازارهای جهانی پس از صعود موفق به بالای مرز مقاومتی 1326 دلاری، دیروز بعد از 10 ماه قیمت 1330 دلاری را لمس کرد. هرچند رفتار سرمایه‌گذاران در بازارها به سود فلز زرد بود؛ اما شاخص دلار آمریکا نیز بار دیگر به بالای سطح 97 واحدی صعود کرد. به‌رغم ثبت بهترین عملکرد روزانه بازارهای سهام آسیایی در روز دوشنبه، دیروز بورس‌های چین نزدیک به 7/ 0 درصد ریزش را تجربه کردند. صعود ابتدای هفته بازارهای سهام به‌دلیل خوش‌بینی سرمایه‌گذاران نسبت به نتیجه مذاکرات تجاری میان ایالات متحده و چین رخ داد؛ با این حال، تاثیر این رویکرد در وضعیت روز سه‌شنبه تاثیر مثبت خود را حفظ نکرد. شاخص CSI 300 که عملکرد شرکت‌های فعال در بورس‌های شانگهای و شنژن را نشان می‌دهد، دیروز 7/ 0 درصد افت کرد. شاخص سهام کرده‌جنوبی (Kospi) نیز 1/ 0 درصد ریزش داشت؛ اما شاخص‌های بورس ژاپن 2/ 0 درصد رشد کردند. دلیل رفتار متناقض شاخص‌های آسیایی تعدیل روند روز دوشنبه بود. از همین رو شاخص‌های ژاپنی که رشد کمتری را در این روز تجربه کرده بودند، دیروز نیز به رشد خود ادامه دادند.
      تداوم انبساط پولی در ژاپن

    ین ژاپن روز گذشته تغییر خاصی در مقایسه با دلار آمریکا نداشت و از پایان روند نزولی روز دوشنبه حکایت می‌داد. ین پس از اظهارات رئیس بانک ژاپن مبنی‌بر احتمال تداوم اجرای سیاست‌های محرک اقتصادی در برابر دلار نزدیک به 2/ 0 درصد تضعیف شده بود. «هیروهیکو کورودا» استفاده از سیاست‌های انبساطی را یکی از گزینه‌های روی میز بانک مرکزی در صورت تاثیرگذاری نوسانات ارزی بر شاخص قیمت مصرف‌کننده جلوه داد. پس از سخنرانی کورودا ین در برابر دلار کاهشی شد و نرخ برابری دلار به ین تا سقف 82/ 110 بالا رفت.شاخص دلار در معاملات امروز تحت‌تاثیر اظهارات مقامات بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن در مسیر صعودی قرار گرفت. علاوه‌بر مقامات پولی ژاپن، یکی از مقامات بانک مرکزی اروپا با تایید کاهش نرخ رشد اقتصادی 19 کشور اروپایی عضو منطقه یورو، اعمال رشد نرخ بهره را تا پایان تابستان سال‌جاری منتفی اعلام کرد. در نتیجه، نرخ برابری یورو به دلار همچنان در کانال 12/ 1 سیر می‌کند. نرخ برابری پوند به دلار نیز از افت مجدد ارزش پول ملی انگلستان حکایت داشت.نااطمینانی از نتیجه مذاکرات بر سر نحوه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، روند مذاکرات تجاری آمریکا با چین، کاهش تولیدات صنعتی آلمان و بحران بدهی ایتالیا از دیگر مسائلی است که باعث کاهش رشد اقتصادی کشورهای عضو منطقه یورو شده است. منطقه یورو در حال تجربه بزرگ‌ترین کاهش رشد اقتصادی خود در طول یک دهه اخیر است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی