عصر بازار

گزارش صندوق بین المللی پول از اقتصاد ایران در سال۲۰۱۸

عصر اعتبار- برآوردهای صندوق بین المللی پول نشان می دهد اقتصاد ایران با ۴۳۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی (به قیمت جاری) در سال ۲۰۱۸ میلادی در جایگاه سی ام جهان قرار گرفت.

گزارش صندوق بین المللی پول از اقتصاد ایران در سال۲۰۱۸
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، رتبه ایران به دلیل کاهش 2 دهم درصدی در مقایسه با سال 2017، سه رتبه تنزل داشت.
    این صندوق پیش بینی کرد تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2019 با کاهش 97 میلیارد دلاری به حدود 334 میلیارد دلار برسد.
    آمریکا، چین، ژاپن، آلمان، انگلیس، فرانسه، هند، ایتالیا، برزیل و کانادا به ترتیب بالاترین تولید ناخالص داخلی در سال 2018 را به خود اختصاص دادند.
    در منطقه نیز عربستان با 770 میلیارد دلار و ترکیه با 714 میلیارد دلار در رتبه های هجدهم و نوزدهم از نظر تولید ناخالص داخلی قرار گرفتند.

    ** سرانه تولید ناخالص داخلی
    این گزارش می افزاید: سرانه تولید ناخالص داخلی ایران برپایه قیمت های جاری در سال گذشته میلادی نزدیک به پنج هزار و 200 دلار بود که در مقایسه با سال 2017 حدود 1.3 درصد کاهش یافت.
    این رقم ایران را در جایگاه یکصد و سوم جهان قرار می دهد.
    ترکیه با سرانه تولید ناخالص داخلی حدود 9 هزار دلاری در جایگاه هفتاد و هشتم و عربستان با سرانه تولید ناخالص داخلی 23 هزار و 200 دلاری در جایگاه چهلم جهان قرار گرفتند.
    گزارش صندوق بین المللی پول حاکی است لوکزامبورگ، سوئیس، نروژ، ماکائو، ایسلند، ایرلند، قطر، آمریکا، سنگاپور و دانمارک 10 کشور دارای بالاترین سرانه تولید ناخالص داخلی به قیمت جاری در سال 2018 محسوب می شوند.
    به گزارش ایرنا، تارنمای انگلیسی «استاتیستیک تایمز» بهمن ماه امسال بر مبنای داده های صندوق بین المللی پول اعلام کرد: در سال 2018 میلادی ایران بیست و نهمین اقتصاد بزرگ دنیا بر مبنای تولید ناخالص داخلی اسمی بود.
    ارزش تولید ناخالص داخلی اسمی ایران در سال 2018 برابر با 418.88 میلیارد دلار اعلام شد که مشابه امارات و نروژ است اما سرانه تولید ناخالص داخلی اسمی ایران 5086 دلار بود که در رده بندی کشورهای دنیا از نظر بزرگی سرانه تولید ناخالص داخلی اسمی جایگاه 102 در میان 200 کشور را داشت.
    از طرف دیگر سرانه تولید ناخالص داخلی نروژ در این سال 82 هزار و 711 دلار بود و این کشور در رده بندی جهانی جایگاه پنجم را داشت. سرانه تولید ناخالص داخلی امارات نیز 39 هزار و 484 دلار بود و در رده بندی جهانی جایگاه بیست و ششم را از آن خود کرد.
    ششم بهمن ماه رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: بر پایه آخرین آمار صندوق بین‌المللی پول، ایران از نظر اقتصادی در جایگاه هجدهم جهان قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی