عصر بازار

رییس کل گمرک:

صادرات غیرنفتی ایران ۴۰ میلیارد دلار شد

عصر اعتبار- رییس کل گمرک ایران از افزایش صادرات غیرنفتی ایران به ۴۰ میلیارد دلار در ۱۱ ماهه سال‌جاری خبر داد و اعلام کرد: سهم عراق از صادرات ایران به ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

صادرات غیرنفتی ایران ۴۰ میلیارد دلار شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، مهدی میراشرفی در جمع هیات بلندپایه گمرک اقلیم کردستان عراق، مدیران گمرکات مرزی و معاونین استانداری کردستان و کرمانشاه با بیان این مطلب برمشترکات فرهنگی دو کشور ایران و عراق تاکید کرد و با اشاره به اهمیت نقش گمرکات افزود: گمرکات دو طرف می توانند در توسعه این اشتراکات و همکاری ها به شدت موثر باشند.

    معاون وزیر اقتصاد در این نشست ضمن تشریح دستاوردهای سفر اخیر خود به مرز باشماق مریوان و بیان مشکلات در گمرکات مشترک در دوسوی مرز، همکاری و یکپارچگی سازمان های دخیل در تشریفات گمرکی را در داخل کشورها و میان گمرکات دو طرف لازم و ضروری دانست و ادامه داد: بر اساس آنچه که سازمان جهانی گمرک اعلام کرده است، هر یک روز توقف کالا یک درصد هزینه کالا را بالا می برد و ما باید با توسعه همکاری های مشترک معطلی در مرزهای گمرکی را به حداقل برسانیم.

    میراشرفی ایجاد هماهنگی میان گمرکات دو طرف و پس از آن میان سازمان های داخلی را در امر تجارت از استانداردهای توصیه شده سازمان جهانی عنوان کرد و گفت: در دو طرف مرز دستگاه های ذی مدخل در امر تجارت خارجی هنوز تحت مدیریت هماهنگ مرزی قرار نگرفته اند و باید دورازه مشترک مرزی میان دو طرف ایجاد شود. البته برخی رویه های گمرکی از جمله کارنه تیر، کارنه دوپاساژ یا تریپتیک (TRIPTYQUE) نیز در عراق شکل نگرفته است .

    پیش بینی صادرات 10 میلیارد دلاری به عراق تا پایان 97

    رییس کل گمرک ایران به حجم تجاری میان ایران و عراق اشاره کرد و گفت: رقم صادرات ایران در 11 ماهه سال جاری به 40 میلیارد دلار رسید و عراق و به خصوص اقلیم کردستان بزرگترین شریک تجاری ما است و پیش بینی می شود، رقم صادرات ما به عراق تا پایان سال به 10 میلیارد دلار برسد.

    وی ادامه داد: عراق در حوزه صادرات انواع کالا فقط با اختلاف 100 میلیون دلار پس از چین در رتبه دوم قرار گرفته و 8 میلیارد و 200 میلیون دلار از صادرات کشورمان را به خود اختصاص داده است و این آمار حکایت از آن دارد که این کشور به زودی شریک اول تجاری ایران در بخش صادرات غیر نفتی خواهد بود .

    رییس کل گمرک ایران در ادامه به افزایش 10 درصدی ترانزیت انواع کالا به عراق اشاره کرد و در خصوص توسعه تجارت با ارائه چندین پیشنهاد خواستار رفع موانع گمرکی میان دو کشور شد. میراشرفی ایجاد دروازه مشترک مرزی را در اولویت قرار داد و گفت:  دروازه مشترک مرزی در دنیا تجربه بسیارمفیدی است و ما باید با حل مشکلات هر چه زودتر به استانداردهای گمرکی موجود در  دنیا برسیم.

    بنابراین گزارش، تنظیم ساعات کاری دو طرف و همچنین افزایش این ساعت در صورت لزوم به 24 ساعت پیشنهاد دیگر رئیس کل گمرک ایران به رئیس گمرک اقلیم کردستان بود. میر اشرفی ادامه داد: نیاز داریم قوانین و مقرارات به موقع و کامل به اطلاع ما برسد تا در اختیار فعالان اقتصادی قرار گرفته ومشکلات کمتری را در این خصوص شاهد باشیم.

    توافق با دولت مرکزی عراق برای اعمال قوانین یکسان گمرکی

    رییس گمرک اقلیم کردستان عراق در نشست با رئیس کل گمرک ایران از توافق با دولت مرکزی برای اعمال قوانین یکسان گمرکی خبر داد. سامان عبدالرحمن عزیز با اشاره به حمایت های همیشگی ایران در روزهای سخت و مشترکات دیرینه دو کشور، سیاست درهای باز را سیاست مراودات با ایران عنوان کرد و گفت: ما و دولت مرکزی برای اعمال قوانین یکسان به توافق رسیدیم و خوشبختانه از ده روز پیش این قوانین یکسان اعمال می شوند.

    این مقام ارشد گمرکی اقلیم با اشاره به مذاکرات و جلساتی که در روزهای گذشته با مدیران گمرکات اقیلم و برخی گمرکات ایران داشته است، از تلاش ها و پیگیری های بسیار خوب رییس کل گمرک ایران جهت رفع موانع تجارت تشکر کرد و این مذاکرات را موفق شمرد و افزود: بخشنامه اخیر در خصوص یکپارچگی قوانین گمرکات عراق کمی با شتابزدگی ابلاغ و اجرایی شد و ما بزودی نواقص آن را بر طرف خواهیم کرد.

    وی در خصوص ترانزیت محموله های ایرانی به سوریه و ترکیه و اخذ دو نوع عوارض از تجار ایرانی را عدم هماهنگی دولت مرکزی عراق عنوان و تاکید کرد : این مشکل حل شده و به زودی اجرایی می شود .

    رییس گمرک اقلیم کردستان عراق افزود: ما با وزیر اقتصاد اقلیم در حال رایزنی هستیم که با مسئولیت خودمان تسهیلاتی را ایجاد کنیم. عبدالرحمن عزیز ادامه داد: در حال حاضر در3 مرز مشترک ما نمایندگی مستقر هستند و کارشان را برای ارائه تسهیلات به بازرگانان آغاز کرده اند.

    وی امضای یک بخشنامه برای ترانزیت 200 هزار تن کالای ایرانی از مرز اقلیم به سوریه را از آخرین اقدامات اقلیم در جهت تسهیل تزانزیت کالاهای ایرانی عنوان کرد. عبدالرحمن عزیز در خصوص دیگر اقدامات انجام شده در گمرکات اقلیم گفت:اولین قدم ما در اقلیم یکپارچه سازی رویه ها بود و در گام بعدی استقرار ایکس ری در مرزهای گمرکی و اسکن تمامی کالاها به خصوص کالاهای نفتی بوده است.

    وی در پایان افزود: تمامی تلاش ما برای توسعه همکاری ها با ایران است و ما باید با نگاه جدیدی این همکاری ها را توسعه داده و از روش های سنتی عبور کنیم . بنابراین گزارش حسن دانایی فر دبیر ستاد روابط اقتصادی ایران و عراق نیز در این دیدار از پیگیری ها و تلاش های مهدی میر اشرفی رییس کل گمرک ایران برای تسهیل و توسعه تجارت با عراق تقدیر و تشکر کرد و گفت: حقیقتا رابطه اقلیم کردستان عراق و ایران در حال حاضر بسیار دوستانه و صمیمی است و استقبال اقلیم از افزایش صادرات ایران پیام بسیار مهمی به دشمنان ایران است و ما می توانیم در حوزه تجارت روزهای بهتری را تجربه کنیم .

    دانایی فر با اشاره به حل مشکلات پیشنهاداتی را مطرح کرد که از جمله می توان به تاسیس شرکت مشترک میان دو طرف برای حمل یکسره کالا و تلاش برای یکسان سازی قوانین ترانزیت اشاره کرد .

    همچنین معاونین استانداری کردستان و کرمانشاه از دیگر سخنرانان این جلسه بودند که در سخنان خود از نگاه جدید در گمرک برای حل مشکلات مرزی و تلاش مسئولان گمرک جهت پیگیری و هماهنگی با طرف عراقی تقدیر و تشکر و بر ضرورت توسعه و تسهیل تجارت میان دو طرف تاکید کردند . در ادامه این جلسه نتایج کارگروه های مشترک بررسی و با ارائه راهکارهای مناسب مقرر شد، تصمیمات و پیشنهادات مطرح شده در گمرکات مرزی اجرایی شود .

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی