عصر بازار

آمریکا به توافقنامه های ترجیحی با هند و ترکیه پایان می دهد

عصر اعتبار- دفتر نماینده تجاری آمریکا اعلام کرد که واشنگتن قصد دارد بنا به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور به «وضعیت تجارت ترجیحی» با هند و ترکیه پایان دهد.

آمریکا به توافقنامه های ترجیحی با هند و ترکیه پایان می دهد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «دفتر نماینده تجاری آمریکا» در بیانیه ای اعلام کرد که واشنگتن درنظر دارد ترکیه و هند را از شمول برنامه «نظام عمومی ترجیحات» (GSP) خارج کند زیرا این کشورها دیگر واجد شرایط لازم برای استفاده از این برنامه نیستند.

    بنا براین بیانیه، هند نتوانسته تضمین بدهد که دسترسی لازم به بازارهای آن کشور را فراهم می کند. این درحالی است که ترکیه نیز «به اندازه کافی توسعه اقتصادی یافته» و دیگر واجد شرایط این برنامه نیست.
    طبق برنامه (GSP)، اگر کشوری بتواند شروطی مانند «دسترسی متوازن و معقول آمریکا به بازار خود را فراهم کند» می تواند برخی «محصولات خاص» خود را بدون آنکه تعرفه ای بر آنها بسته شود به آمریکا صادر کند.
    دفتر نماینده تجاری آمریکا گفته که هند «موانع تجاری ایجاد کرده است که تاثیرات منفی بر تجارت آمریکا دارد». این دفتر در مورد ترکیه نیز اعلام کرد: این کشور که از سال 1975 مشمول (GSP) شده، سطح بالایی از توسعه اقتصادی» یافته و این به معنای خروج آن از این برنامه است.
    این تغییرات تا دستکم 60 روز بعد از اطلاع به کنگره، اجرایی نخواهد شد. ترامپ روز دوشنبه به وقت محلی با ارسال نامه هایی به رئیس مجلس نمایندگان و رئیس سنا آنها را از تصمیم خود مطلع کرده و روند خارج کردن هند و ترکیه از برنامه (GSP) را آغاز کرد.
    این اقدام درحالی است که جنگی تجاری میان آمریکا و چین در گرفته است و دو طرف درحال مذاکره برای برون رفت از این بحران هستند. دولت آمریکا می گوید قصد دارد از روابط تجاری نامتوازن با سایر کشورها خارج شود. دولت ترامپ با توجیهات مشابه از توافقنامه های معتبر جهانی از جمله برجام و معاهده آب وهوایی پاریس خارج شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی