عصر بازار

چاپ اسکناس معادل ۱.۵برابرGDP

فناوری بدون پرداخت شمشیری دو لبه

عصر اعتبار- کارشناسان اقتصادی بر این باورند که رفتن به سمت جامعه بدون پرداخت مانند شمشیری دو لبه است و از طرفی هم چاپ اسکناس معادل ۱.۵ برابر رشد اقتصادی دولت‌ها هزینه دارد.

فناوری بدون پرداخت شمشیری دو لبه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، نافیس آلام استاد اقتصاد در دانشکده کسب و کار هنلی انگلیس گفت: در حالی‌که آینده جهان تبدیل شدن به جامعه بدون پرداخت است؛ اما ممکن است که چندین دهه طول بکشد تا از شر پول کاغذی رهایی پیدا کنیم.

    وی افزود: یقینا جهان به سمت دور شدن از پول نقد فیزیکی به دلیل افزایش استفاده از کیف‌های پول الکترونیکی، اپل پی و سامسونگ پی حرکت می‌کند، پرداخت های بدون استفاده از پول نقد کاغذی می‌توانند راحتی، کارآمدی و امنیت را به دنبال داشته باشند.

    آلام گفت: بزرگترین مزیت جامعه بدون پرداخت برای رگولاتورها که تراکنش‌های روزانه را ثبت می‌کنند می‌تواند دشوار کردن شرایط برای قانون شکنی بمنظور فرار مالیاتی، پولشویی و بازارهای سیاه باشد.

    وی تصریح کرد: چاپ اسکناس برای بانک‌های مرکزی هزینه سنگینی را به دوش دولت‌ها تحمیل می‌کند که معادل 1.5 درصد از تولید ناخالص داخلی آنها است. تبدیل شدن به اقتصاد  بدون پرداخت می‌تواند مانند شمشیر دولبه برای هر کشوری باشد. فعالیت های غیرقانونی از قبیل پولشویی، کلاهبرداری را که با پول کاغذی انجام می‌گیردند را کنترل می‌کند و حریم خصوصی استفاده شخصی را کاهش می‌دهد. هر تراکنش می‌تواند ثبت و توسط دولت رصد شود و جامعه را از حالت لیبرالی به کمونیستی شبیه کند. 

    البته «استیو ورثینگتون» استاد دانشگاه فناوری در سوئن بورن معتقد است که رفتن به جامعه بدون پرداخت امری غیرقابل تحقق است به دلیل اینکه پول کاغذی هر جایی قابل قبول، ناشناس و قانونی است. این کارشناس بر این باور است که رفتن به سمت جامعه بدون پرداخت یعنی قرار گرفتن در جامعه ای با کنترل و نظارت بالا است.

    همچنین سرجیو فوکاردی استاد دانشگاه داوینچی در حوزه اقتصاد از پاریس گفت: ویژگی‌های مبارزه ای مرتبط با جرائم از بستر جامعه بدون پرداخت مبالغه شده است. در حال حاضر تراکنش‌های زیادی از طریق بانک‌ها انجام و کنترل می شود؛ اما این امر باعث توقف افزایش جرائم مالی نشده است. صحبت در مورد رفتن به جامعه بدون پرداخت و اقدامات ضد جرائم بستگی به وضعیت هر کشور در اشتیاق دولت ها برای مبارزه واقعی با جرائم دارد. وی افزود: سخت است که بخواهیم قبول کنیم که فناوری موقعیت جرائم را تغییر خواهد داد. فکر می‌کنم که اشتیاق دولت‌ها برای مبارزه با جرائم متفاوت است.

    برناردو لازو استاد دانشگاه بانگور در مدیریت بانک گفت: ترجیح می‌دهم که در مورد معایب آینده بدون پرداخت از قبیل افزایش تعداد افراد آسیب پذیر (فقیر، جوان، سالخورده، مادران مجرد و افراد غیر شهری) که از این قافله جا می‌مانند، صحبت کنم. نظام های دیجیتال دو گانه هستند. آنها یا کار می‌کنند یا جواب نمی‌دهند. یک مشکل کوچک مثل قطع برق به دلیل توفان یا قطع اینترنت یا قطع سیستم های آی تی یک بانک منجر به توقف کل سیستم می شود.

    وی تصریح کرد: رفتن به سمت جامعه بدون پرداخت منجر به کاهش جزیی فساد یا اقتصاد سیاه می شود؛ اما به دولت ها کمک می‌کند تا درآمد مالیاتی خود را افزایش دهند؛ ضمن اینکه موضوعاتی در زمینه استقلال افراد از قبیل سطح حریم خصوصی و انتخاب در نوع پرداخت وجود دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو