عصر بازار

تقویت ۵۳۸ واحدی شاخص کل بورس

عصر اعتبار- امروز بورس تهران در حالی با معاملاتی کم حجم و توأم با تکاپوی معامله‌گران برای نقد کردن بازدهی‌ها روبه‌رو بود که شناسایی تک‌سهم‌ها و انتظار برای عرضه‌های اولیه پیش‌رو باعث شد تا فشار فروش در بازار کم‌حجم امروز در برابر سیگنال‌های خرید در گروه‌های مختلف برابری کنند.

تقویت ۵۳۸ واحدی شاخص کل بورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروز سه شنبه 21 اسفند ماه 97 با افزایش 538 واحدی به رقم 167 هزار و 909 واحد رسید.

    شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 84 واحدی عدد 31 هزار و 407  واحد را به نمایش گذاشت.

    شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 800 واحدی به رقم 188 هزار و 426 واحد دست یافت.

    شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 341 واحدی به رقم 126 هزار و 149 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 1330 واحدی عدد 322 هزار و 825 واحد را به نمایش گذاشت.

    امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با کاهش 6 واحدی بر روی رقم دو هزار و 90 واحد نشست.

    بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه با 180 واحد و  صنایع ملی مس ایران با 130 واحد و تاپیکو با 119 واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را  بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

    در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مبین با 46 واحد، گروه مپنا با 39واحد و پتروشیمی پردیس با 26 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

    بر اساس این گزارش، ارزش کل معاملات نقدی امروز بورس تهران در حالی به بیش از 650 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و 796 میلیون سهم  و اوراق مالی قابل معامله طی 150 هزار و 718 نوبت داد و ستد بود.

    طی معاملات امروز نماد معاملات شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید، شاهد، تأمین سرمایه امید، تولید فیبر ایران، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال، بیمه کوثر، صنعتی دریایی ایران، داروسازی آوه، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، معادن منگنز ایران، بانک سینا، البرز دارو از سوی ناظر بازار بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های البرز دارو، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، بیمه سامان، رهشاد سپاهان، ریل‌سیر کوثر، گروه سرمایه‌گذاری صنایع و معادن فلات ایران، کارخانجات مخابراتی ایران، بیمه نوین، تولید و صادرات ریشمک، داروسازی تهران شیمی، مدیریت انرژی امید تابان هور، پتروشیمی فارابی، خدمات فنی فولاد یزد، افست، بانک اقتصاد نوین، مهندسی تکنوتار، فنرسازی زر، پرداخت الکترونیک سامان کیش، شیر پاستوریزه پگاه اصفهان، تولیدی چدن‌سازان، گروه مپنا، همکاران سیستم، بانک تجارت، سیمان شمال، سرمایه‌گذاری صنعت بیمه متوقف شدند.

    امروز همچنین آگهی عرضه اولیه 10 درصد از سهام شرکت تأمین سرمایه نوین به عنوان پانصد و بیست و پنجمین شرکت پذیرفته شده، برای اولین بار پس از پذیرش به منظور عرضه اولیه در بورس تهران برای فردا چهارشنبه 22 اسفند ماه منتشر شد.

    بر اساس این گزارش، امروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد بیش از 43 میلیون سهم فروسیلیس ایران به ارزش کمتر از 32 میلیارد تومان کد به کد شد.

    در ملی صنایع مس ایران نیز 25 میلیون سهم به ارزش 9 میلیارد تومان معاملات انتقالی میان سهامداران عمده را تجربه کرد، همچنین 20 میلیون سهم توسعه معادن فلزات به ارزش کمتر از 8.5 میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامداران عمده انتقال یافت و بیش از 19 میلیون سهم گروه صنعتی پاکشو به ارزش بیش از 46 میلیارد تومان با معاملات انتقالی همراه شد.

    امروز همچنین 13 میلیون سهم فولاد کاوه جنوب کیش به ارزش کمتر از 5 میلیارد تومان شاهد معاملات انتقالی بود در معدنی و صنعتی چادرملو نیز بیش از 10 میلیون سهم به ارزش بیش از 4 میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده انتقال یافت.

    همچنین بیش از 5.5 میلیون سهم معدنی و صنعتی گل‌گهر به ارزش بیش از 4 میلیارد تومان کد به کد شد. همچنین 5 میلیون سهم سرمایه‌گذاری دارویی تأمین به ارزش 3 میلیارد تومان و 5 میلیون سهم سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی به ارزش 1.5 میلیارد تومان با تجمیع سهام به کد درون‌گروهی سهامدار عمده روبه‌رو شده‌اند.

    همچنین کمتر از 3.5 میلیون سهم لابراتور داروسازی دکتر عبیدی به ارزش کمتر از 8.5 میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده انتقال یافت و در نهایت بیش از 3 میلیون سهم پرداخت الکترونیک سامان کیش به ارزش کمتر از 5.5 میلیارد تومان کد به کد شد.

    بر اساس این گزارش امروز بازار سهام در حالی معاملاتی کم‌حجم را نظاره‌گر بود که به نظر می‌رسید با توجه به عرضه‌های اولیه پیش‌رو در کنار لزوم نقد کردن بازدهی‌های کسب شده در روزهای گذشته، بورس‌بازها دوباره به دنبال تک‌سهم‌های نوسانی فرابورسی کشانده شده‌اند.

    در این بین غلبه عرضه بر تقاضای سهام امروز جدای از تحرک بازارگردان‌ها در گروه خودرویی‌ها و قطعه‌سازان سرمایه‌گذاری‌ها، محصولات غذایی، لاستیک و ماشین‌آلات، تجهیزاتی‌ها، رایانه، پالایشی‌ها، معدنی‌ها و ساختمانی‌ها و همچنین شرکت‌های کوچک گروه فلزات اساسی چربش بیشتری داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی