عصر بازار

تقویت ۲۰۰۹ واحدی شاخص کل بورس

عصر اعتبار- معامله‌گران بورس امروز با معاملاتی کم حجم همزمان با عرضه‌های اولیه مداوم در فرابورس در حالی به دنبال شکار تک‌سهم‌ها در گروه‌هایی همچون سیمانی‌ها و پتروشیمی و غذایی‌ها بودند که درسهم‌های بزرگ بازار اصلاح قیمتی را به نظاره نشست.

تقویت ۲۰۰۹ واحدی شاخص کل بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروز شنبه 25 اسفند ماه 97 با افزایش 2009 واحدی به رقم 171 هزار و 125 واحد رسید.

    شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 297 واحدی عدد 31 هزار و 886  واحد را به نمایش گذاشت.

    شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 2127 واحدی به رقم 192 هزار و 394 واحد دست یافت.

    شاخص بازار اول در حالی با افزایش 1503 واحدی به رقم 128 هزار و 726 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 3893 واحدی عدد 328 هزار و 247 واحد را به نمایش گذاشت.

    امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش 19 واحدی بر روی رقم دو هزار و 114 واحد نشست.

    بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت اصفهان با 198 واحد و پالایش نفت بندرعباس با 193 واحد و فولاد خوزستان با 173 واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را  بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

    در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های ملی صنایع مس ایران با 65 واحد، فولاد مبارکه با 16 واحد و داده گستر عصر نوین با 12 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

    بر اساس این گزارش، ارزش کل معاملات نقدی امروز بورس تهران در حالی به بیش از 659 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و 786 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 150 هزار و 62 نوبت داد و ستد بود.

    طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های داروسازی تهران دارو، سیمان کارون، تولیدی گرانیت بهسرام، حق تقدم خرید سهام سرمایه‌گذاری شاهد، سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، گسترش صنایع پیام، سرمایه‌گذاری توسعه شهری توس گستر، داروسازی زاگرس فارمدپارس، گروه صنایع کاغذ پارس، تامین مسکن جوانان ، بیمه اتکایی ایرانیان، دامداری تلیسه نمونه، کارخانجات کابل‌سازی ایران از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی جم، ریل‌سیر کوثر، افست، دامداری تلیسه نمونه، بانک  اقتصاد نوین، شیر و گوشت زاگرس شهرکرد، بانک گردشگری، کارتن ایران، بیمه رازی، بانک آینده،‌ سرمایه‌گذاری ارزش‌آفرینان، تجهیز نیروی زنگان، پخش البرز، شیر پاستوریزه پگاه خراسان و معادن منگنز ایران متوقف شدند. امروز همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان سپاهان، ذغال سنگ نگین طبس، پگاه آذربایجان غربی و سامان‌گستر اصفهان به دلیل نوسان 20 درصدی قیمت سهام با سفارش‌گیری مجدد 60 دقیقه‌ای در معاملات امروز روبرو شدند.

    بر اساس این گزارش، امروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون گروهی سهامدار عمده اختصاص دارد بیش از 190 میلیون سهم سرمایه‌گذاری پارس آریان به ارزش بیش از 16 میلیارد تومان کد به کد شد. همین وضعیت در فروسیلیس ایران با کد به کد شدن کمتر از 14.5 میلیون سهم به ارزش بیش از 104 میلیارد تومان ادامه یافت. همچنین 80.5 میلیون سهم بانک کارآفرین به ارزش کمتر از 15 میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده تجمیع شد در فولاد مبارکه اصفهان نیز بیش از 44 میلیون سهم به ارزش کمتر ا ز 16 میلیارد تومان معاملات انتقالی را تجربه کرد. در بانک ایران زمین اما بیش از 40 میلیون سهم به ارزش بیش از 4 میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده انتقال یافت.

    در داده گستر عصر نوین نیز امروز کمتر از 26.5 میلیون سهم به ارزش 15.5 میلیارد تومان معاملات انتقالی را نظاره‌گر بود امروز همچنین کمتر از 26 میلیون سهم ذوب ‌آهن  اصفهان به ارزش بیش از 3.5 میلیارد تومان کد به کد شد. گفتنی است بیش از 16.5 میلیون سهم گسترش نفت و گاز پارسیان به ارزش بیش از 6 میلیارد تومان میان سهامداران این سهم منتقل شد و 10 میلیون سهم پتروشیمی جم به ارزش 11.5 میلیارد تومان کد به کد شد.

    بر اساس این گزارش امروز بازار سهام در حالی معاملاتی کم حجم را در اغلب نمادهای معاملاتی نظاره‌گر بود که اصلاح قیمت سهام در گروه فلزات اساسی و همچنین گروه خودرویی‌ها و معدنی‌ها قابل توجه بود این در حالی است که عدم تمایل برای واگذاری سهام در بازار و انتظارات تورمی در سال آینده باعث شده تا مطابق روال سنتی هر ساله در روزهای پایانی سال اقبال برای جمع‌آوری سهام بازده برای حقیقی‌ها همچنان وجود داشته باشد. در این بین گروه سیمانی‌ها،‌ پالایشی‌ها،‌ تک سهم‌های اوره‌ساز پتروشیمی، بانکی و قطعه‌سازها در کنار گروه بیمه و ساختمانی‌ها باعث شده تا بورس‌بازها به دنبال شکار فرصت در واپسین روزهای باقی‌مانده تا سال با توجه به غیبت حقوقی‌ها در تعطیلات عید باشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی