عصر بازار

اشتغال‌زایی از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی

ایجاد اشتغال با تسهیلات کارآفرینی روستایی

عصر اعتبار- طبق قانون یک‌ میلیارد و ‌پانصد‌ میلیون دلار از منابع این صندوق صرف قرار است برای ایجاد اشتغال در روستاها هزینه شود که سهم استان البرز از این منابع حدود ۱۵۷ میلیارد تومان بوده است.

ایجاد اشتغال با تسهیلات کارآفرینی روستایی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، با ابلاغ قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در تابستان 96، مقرر شد معادل ریالی یک‌ میلیارد و ‌پانصد‌ میلیون دلار از منابع این صندوق صرف ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر ده هزار نفر جمعیت با اولویت روستاها و شهرهای زیر ده هزار نفر جمعیت واقع در مناطق مرزی و مناطق عشایری شود.

    این مبلغ به ‌صورت قرض‌الحسنه نزد بانک‌های کشاورزی، پست بانک و توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی سپرده‌گذاری شده تا با کارگزاری این بانک‌ها و صندوق‌ها به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی تسهیلات پرداخت شود.

    *ایجاد 4 هزار شغل با 184 میلیارد تومان تسهیلات روستایی در قزوین 

    در نخستین بازدید رسانه‌ای که توسط معاونت توسعه روستایی و امور مناطق کشور برپا شد نمایندگان رسانه‌ها از 10 طرح صنعتی، گردشگری، کشاورزی و تولیدی ایجاد شده با این تسهیلات در روستاهای استان قزوین بازدید کردند و در جریان نحوه انتخاب طرح‌ها، تخصیص اعتبار و پیشرفت پروژه ‌ها قرار گرفتند.

    در دومین مرحله بازدید، نمایندگان رسانه‌ها از طرح‌های ایجاد شده در استان البرز بازدید کردند. این طرح‌ها شامل صنایع تبدیلی، تکمیلی، تولیدی و صنایع دستی و گردشگری بوده است.

    *ایجاد 3 هزار شغل در البرز با 132 میلیارد تومان تسهیلات روستایی

    به گفته غفور قاسم پور مدیرکل امور روستایی استانداری البرز، سهم این استان از منابع صندوق توسعه ملی 157 میلیارد تومان بود که تاکنون 139 میلیارد تومان تخصیص یافته و 132 میلیارد تومان پرداخت شده است و از محل این تسهیلات در مجموع تاکنون 3 هزار شغل ایجاد شده است که مجموع بیکاری در استان 5 هزار نفر بوده است.

    وی از نحوه تعامل بانک‌های پارسیان و سینا به شدت انتقاد کرد و گفت: از 4 بانک که نرخ سود تسهیلات 6 درصد دارند طی 8 ماه توانستیم تمام اعتبار را جذب کنیم اما از این 2 بانک که نرخ سود تسهیلات 8 درصد دارند 2 سال طول کشید تسهیلات را جذب کنیم و در حالی که طبق مقررات باید معادل 1.5 برابر اعتبار، طرح برای تایید بفرستیم، 4 برابر طرح فرستادیم و هم مالکان و هم استانداری را درگیر پروسه طاقت‌فرستایی کرده‌اند.

    وی نبود شعبه مستقل سرپرستی بانک را از دیگر مشکلات موجود در تخصیص اعتبار دانست و گفت: قرار است با وعده آقای امید در معاونت روستایی این موضوع در فروردین‌ماه سال آینده با تاسیس شعب سرپرستی مستقل در البرز مرتفع شود.

    وی روند مهاجرت به روستاها را از نوع ویلانشینی دانست و توضیح داد: جمعیت روستایی سالانه حدود 700 نفر کاهش پیدا می‌کند و طبق آمار تولید ناخالص روستایی از 25 درصد به 7 درصد کاهش یافته است که این آمار نشان از مطلوب نبودن نوع مهاجرت به روستاها دارد؛ به این معنی که شهرنشین‌ها حتی در بازگشت به روستا خواستار پیاده‌سازی زندگی شهری در روستا هستند و این موضوع به معنی حقیقی بازگشت به روستا نیست.

    *طالقان منطقه ویژه گردشگری که امکان ساخت وساز ندارد

    در بازدید خبرنگاران از طرح‌های ایجاد شده، جواد صادقلو فرماندار طالقان به مشکلات طالقان در زمینه استفاده از تسهیلات اشتغالزایی صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: علیرغم تمامی مشکلات توانسته‌ایم 7 میلیارد تومان تسهیلات این منبع را در بخش اشتغالزایی جذب کنیم.

    وی ادامه داد: به دلیل وجود سد در طالقان مصوبه شورای عالی امنیت ملی هر گونه ساخت و ساز خارج از بافت روستا و شهر در این منطقه را برای حفظ سلامت آب سد ممنوع کرده است. این مصوبه در بندهای متعددی به نفع مردم بوده اما در بند ساخت و ساز مشکل‌ساز شده است. همچنان که 92 درصد زمین‌های منطقه جزو منابع ملی و تنها 8 درصد جزو منابع خصوصی است و 90 درصد از منابع خصوصی نیز در حریم رودخانه واقع شده و غیرقابل استفاده است.

    صادقلو گفت: شهر طالقان 3 هزار نفر و روستاهای آن 14 هزار نفر جمعیت دارد که البته در طول تابستان به صد هزار نفر خدمت رسانی می‌کنیم و مشکلاتی که مصوبه شورای عالی امنیت ملی ایجاد کرده باعث شده نتوانیم برای جوانان و کارجویان در این منطقه به تعداد کافی اشتغال ایجاد کنیم.

    * نگرانی از قطع مستمری مددجویان کمیته امداد را به اشتغال بی‌رغبت می‌کند

    یکی از این طرح‌ها، گلخانه پرورش توت‌فرنگی است در ساوجبلاغ است که محصولات باکیفیتی را تولید می‌کند.

    وحید کیان دانش‌آموخته رشته‌های مهندسی کشاورزی و عمران که پیش از این در رشته عمران پیمانکار بوده و دستی در پرورش و صادرات گل به امارات و پرورش ماهی داشته و اکنون برای زندگی بین ایران و آمریکا در رفت و آمد است، تصمیم به تمرکز بر فعالیت‌های کشاورزی و توسعه گلخانه پرورش توت‌فرنگی در زادگاه خود گرفته است.

    وی با اخذ 1.7 میلیارد تومان وام از محل اعتبارات توسعه روستایی 25 شغل جدید برای اهالی ساوجبلاغ ایجاد کرده است.

    کیان بر جذب نیروهای معرفی شده از کمیته امداد در واحد کشاورزی خود تاکید دارد و می‌گوید: با مشوق‌هایی که قانون برای به‌کار گیری افراد تحت پوشش کمیته امداد ایجاد کرده، کارگاه‌ها برای استفاده از این پتانسیل آمادگی دارند اما برای مثال از 4 نیرویی که از کمیته امداد معرفی شدند تنها یک نفر در کار باقی ماند، زیرا علیرغم تعهد کمیته امداد مبنی بر قطع نشدن مستمری در صورت شاغل شدن آنها از نگرانی قطع شدن مستمری دیگر سرکار نیامدند.

    *تولید بر پایه مزیت‌های شیر بز نسبت به شیر گاو

    رضا هاشمی اصل که در صنعت هوانوردی مشغول است اکنون حرفه جدیدی در پرورش بز را دنبال می‌کند و بز سوئیسی سانن که از فرانسه به کشورهای زیادی صادر می شود را پرورش می‌دهد.

    وی درباره علت پرورش بز و علت انتخاب نژاد سانن از بز، توضیح می‌دهد: شیر بز علاوه بر مزایای متعددی که نسبت به شیر گاو دارد، دارای اثر درمانی است؛ از جمله اینکه به دلیل لاکتوز کمتر برای افرادی که رفلکس معده یا حساسیت به قند موجود در شیر دارند مناسب است؛ نزدیک‌ترین شیر به شیر انسان است و نه تنها برای خانم‌های باردار بلکه برای کودکان یک روزه قابل استفاده است؛ به عنوان یک عامل متابولیک و ضد التهاب نه تنها باعث آلرژی نمی‌شود بلکه به درمان آلرژی کمک می‌کند و مناسب افراد مبتلا به آسم است؛ همچنین این شیر برای جذب در بدن نیاز به آهن ندارد و با جلوگیری از تداخل کلسیم و آهن باعث درمان کم‌خونی می‌شود.

    وی افزایش هزینه واردات غلات را سبب افزایش هزینه‌های پرورش این دام دانست و گفت: در حال حاضر به دلیل جدید بودن بین مردم، این محصول با قیمتی کمتر از قیمت واقعی به فروش می‌رسد و گرانی‌ها و محدودیت‌های اخیر بر هزینه‌های تمام شده این محصول افزوده است.

    وی مقصد اولیه صادرات محصولات خود را کویت و کانادا معرفی می‌کند.

    *سرشلوغی خط تولید تا آخرین روز سال

    یک کارخانه تولید محصولات روشنایی از جمله لامپ کم مصرف، پنل چراغ، ریسه و پروژکتور در اتوبان کرج قزوین که سال‌هاست در بازار محصولات روشنایی محصولات مطرحی را عرضه می‌کند، برای توسعه کسب‌وکار خود مبلغ 2.5 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده و از این طریق برای 12 نفر ایجاد شغل کرده است.

    لادن سبحان‌فر مهندس الکترونیک که با 23 سال سابقه فعالیت، مدیریت کارخانه را برعهده دارد، از طولانی شدن فرآیندها گلایه دارد.

    وی می‌گوید: نهایی شد که تسهیلات پرداخت شود اما پرداخت طول کشید و نتوانستیم به موقع مواد اولیه را تهیه کنیم؛ در نتیجه اکنون که آخر سال است و تنها 3 روز تا پایان مهلت تحویل محصولات فرصت باقی مانده برخی مواد اولیه هنوز در کانتینرها در حال حمل به کارخانه هستند؛ وقتی پرداخت نهایی شد کاش پرداخت تسریع می‌شد.

    *افزایش بهره‌وری در واحد صنعتی که علاوه بر درآمدزایی برای صاحبان، هزینه فعالیت‌ عام‌‌المنفعه را تامین می‌کند

    یک واحد تولیدی در روستای خسروآباد در نظرآباد که از سال 52 فعالیت خود را آغاز کرده است اکنون برای توسعه فعالیت‌های خود 2.5 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده و با خرید 150 راس گاو ماده 15 شغل جدید در کنار 110 شغل قبلی خود اضافه کرده است.

    محمد صفایی قائم مقام مدیرعامل این واحد صنعتی، کشاورزی، گاوداری و دامپروری می‌گوید: تمامی هزینه‌های یک یتیم‌خانه از محل درآمدهای این واحد تامین می‌شود.

    به گفته صفایی، در این مجتمع تولیدی، تمامی فعالیت‌ها از کاشت تا تعمیر دستگاه‌های صنعتی به روش بهینه انجام می‌شود؛ برای مثال با کمک استفاده از روش آبیاری قطره‌‌ای سال گذشته در حالی که میانگین بارش باران در کمترین حد در 49 سال گذشته بوده اما میزان محصول برداشت شده 2 برابر شده است.

    *نبود امکانات اولیه و امنیت در مناطقی که مشمول تسهیلات روستایی‌ اشتغال‌زایی اند

    یک زن و شوهر در دهکده طالقانی در ساوجبلاغ کارگاه فرش بافی را با سرمایه خانوادگی احداث کرده‌اند و در ادامه 1.5 میلیارد از منابع صندوق توسعه ملی تسهیلات گرفته‌اند که از طریق 40 شغل به صورت مستقیم و 35 شغل به صورت غیرمستقیم ایجاد شده است.

    این کارگاه در بافت انواع فرش سفارشی و صادراتی فعالیت دارد و برای مثال فرشی از ریسه طلا و نقره به سفارش موزه‌ای در ژاپن در حال بافت در این کارگاه است؛ همچنین تولید فرش ارگانیک برای صادرات به ترکیه از دیگر تولیدات این کارگاه است.

    الهه حا‌جی‌پور مدیر این کارگاه از نبود امکانات اولیه در محل احداث این کارگاه گلایه دارد و می‌گوید: گفتند در منطقه روستایی اشتغال ایجاد کنید تا بتوانید از تسهیلات استفاده کنید اما در این منطقه حتی آب وجود ندارد؛ همچنین نبود امنیت از دیگر مشکلات این منطقه است که اخیرا کارگاهی در همسایگی که مربوط به تولید تجهیزات دانش‌بنیان پزشکی است مورد سرقت قرار گرفته است و محل برای نگهبان کارگاه نیز امن نیست.

    *گلایه تولیدکننده از ضررده شدن مناقصه‌های دولتی پس از گرانی

    یک خانم 2 سال پیش مبلغ 2 میلیارد تومان از این محل برای راه‌اندازی یک تولیدی لباس در روستای طاووسیه ساوجبلاغ تسهیلات گرفته، اما اکنون از شرایط بسیار ناراضی است. به واسطه این کارگاه برای 150 نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

    وی که با برنده شدن در مناقصه، برای نیروهای نظامی لباس تولید می‌کند، می‌گوید: نخ 18 هزار تومانی 48 هزار تومان شده و امسال تاکنون 1.5 میلیارد تومان ضرر کرده‌ایم؛ زیرا قرارداد مناقصه قبل از گرانی منعقد شده و در حالی که هر لباس 16 هزار تومان برایمان تمام می‌شود اما آن را 8 هزار تومان می‌فروشیم.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو